Hallå!

Är nyinflyttad i mitt hus men hela familjen har problem med att vi blir täppta i näsan. Det blir också ganska fort dammigt i huset så jag misstänker att det är byggdamm som ställer till våra problem. Finns det något bra sätt att bli av med detta, är lite orolig för vår 5 månaders dotter att hon ska få astma eller dyligt...
Är det torka, torka, torka som gäller eller ska man kombinera det med nån sorts luftrenare?
 
Ett problem är ju att det är vinter och kallt ute, så ni vädrar ju säkert inte så väldigt mycket. Annars är ju städning och en hel massa vädring/korsdrag, bra.

När det är kallt blir det dessutom väldigt torrt inne i huset vilket gör att damm irriterar uttorkade slemhinnor. Samtidigt vill man nog inte tillföra allt för mycket fukt i ett helt nybyggt hus som antagligen har en del byggfukt kvar.

Har ni en bra dammsugare som inte släpper ut damm, och har ni ordentlig ventilation på?
 
Halloj, vi har ventilationen igång dock inte injusterad. Innan vi satte igång den så blev det gärna lite fukt i hörnen på fönstren men det dyker inte upp längre... Dammsugaren är en centraldammsugare så den blåser ut 'all skit' som den suger in.

Skulle man kanske bränna på mer med ventilationen istället för att hyra en luftrenare?
 
Inte för att förminska Era problem men jag skulle säga att torr luft tillsammans med förkylningstider är en troligare orsak till nästäppa. Astma behöver du nog inte heller bekymra dig om om du inte har tydliga anlag i släkte.... Damm ger inte astma, det triggar bara astma som redan finns...
 
Det kan också vara byggmaterialen som är boven. Nya spånskivor, golvmattor etc. avger en del kemikalier (dock inget som man behöver vara rädd för idag, annat var det på 1970-talet med all formaldehyd).

I min första lägenhet drog köksgolvet åt sig damm i rasande fart. Morsan trodde givetvis att det var för att jag inte städade ordentligt men jag har aldrig haft det problemet någon annanstans, så helt klart var det någon slags statisk elektricitet i mattan. Det kan vara så att era golv har den egenskapen (men då borde det bara gälla något enstaka rum).

Om ni har investerat nya gardiner, golvmattor, soffor etc så är det troligtvis de som släpper ifrån sig ludd. Tvätta alla textilier som ni har i ett rum och se om det blir bättre!

Instämmer i Tiggers uttalande om förkylning. Själv har jag gått och snorat i två månader nu.
 
Har lite samma problem men i nybyggd lägenhet. Det har senaste halvåret varit vitt på öppna ytor ganska fort och jag har fått problem med andningen. Byggdammet är väl inget godis direkt och man lever ju i det liksom. Miljö och hälsa verkade inte veta mycket mer men byggdammet kommer väl av betongtaket antar jag?
 
Tackar för aktiviteten! Jag behöver lite uppslag... Min nästäppa blir av i formen krut torr snor (udda?). Sambon och lill tjejen är mer snorig, inte på det torra viset jag är. Så det kanske ligger något i det ni säger ändå att det är torrluft... Har även haft lite näsblod. Det tråkiga är att det hållit i sig en dryg månad :(. Luft fuktare i sovrummet?
 
Ja, luftfuktare verkar vara en vettig investering. Sök på torr luft här på forumet så ser du att ni inte är ensamma om det, tyvärr!
 
Itcobra det låter precis som mig. Spottar blod nästa varje morgon p.g.a torra slemhinnor. (Bor i kåk från 1800-talet så inget nybygge) Finns näsolja på apoteket att köpa som funkar bra. "Smörjer" slemhinnorna.

Drygt en månad sedan sammanfallr väl med första snön, åtminstonde i dalarna, sem kom kylan...

Luftavfuktaren vi har i källaren visar ner till 30 % relativ luftfuktighet och den har varit tyst länge nu. Luftfuktare tvistast det lite om, man menar att för fuktigt inomhusklimat är inte heller bra med tanke på mögel, den behöver ju även göras ren med jämna mellanrum för att det inte ska blåsa fuktiga partiklar. Själv har jag nyttjat ett "gristryne" som bl.a. längdåkarna använder om problemen varit förstora nattetid. Sök på airmax så ser du vad det är. För mig funkar det ok, både att träna med och sova med. Dock påverkar det godnattpussarna väldigt negativt! ;-)

Kvarstår problemen så kan man ju alltid ta kontakt med läkare, kortisonspray kan vara ett alternativ om slemhinnorna har en långvarig retning som gått över till infektion..
 
Bara ett litet tillagg till alla bra svar... Nasblodet kan ju komma av att ni snyter er (eller anvander nasspray) for mycket. Jag ar visserligen kanslig men om jag snyter mig mer an fyra ganger per dag kommer blodet som ett brev pa posten. Det finns bra metoder att fukta luften utan att kopa en luftfuktare for dyra pengar, typ stang av ventilationen i badrummet och duscha med oppen dorr. I mindre rum har jag sett fiffiga losningar med PET-flaskor och wettexdukar (sok pa Google).
 
Tror också på torr luft som främsta orsak (vi har 10-15% inne nu på vintern och vi har bägge två torrsnuva), men jag har dock noterat att jag varje gång jag köpt någon ny textil på IKEA så är jag snuvig ett par månader. De verkar använda en hel del kemikalier, sannolikt för bl.a. flamskydd, i sina textilier (luktar alltid starkt då man tar bort plasten) så numera tvättar jag allt 3-4 gånger innan jag använder det. Soffan och sängen är svår att tvätta i maskinen så där är det bara att vänta ut det.

Luftfuktare tror jag är en bra investering. Med tanke på att en luftavfuktare producerar tiotals liter för att minska fuktigheten 10-20% så tror jag det blir svårt att åstadkomma samma resultat med PET-flaska och Wettexduk.
 
många stora, typ golv modell blomkrukor med blomplantor :) är bra att ha och vattna flitigt, våtmoppa golv ofta, torka tvätten nära en radiator .... allt det tillför fukt till luften utan att förbruka el :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.