Är ute efter ett snabbhärdande lim som jag såg snickarn använda.

Han la på lite lim och sedan sprayade han på det som med en hårspray flaska efter det satte han ihop bitarna.. tryckte en stund och vips så satt dom ihop..

Någon som vet var man får tag på detta, vad det heter eller om det finns något annat bra snabbhärdande lim?
 
Var det trä han limmade använde han förmodligen polyuretan trälim. Det härdar med hjälp av fukt.
 
Tror det var ett snabblim t.ex. från Loctite han använde och sprayade på en accelerator.
 
Vanliga polyuretanlim brukar man spruta vatten på med en blom duschflaska.
Finns i normala bygghandlar och kostar kanske en hundring.
Pu-lim härdar med hjälp av fuktighet.

Det finns många andra exklusiva lim med säregenskaper för specialfall, men de brukar vara dyra och ha kort hållbarhet.
 
finns något som heter "Mitre bond" men tänk på att det innehåller isocyanator som vad jag för stått cancerframkallande


http://www.axminster.co.uk/product-Wudcare-Mitre-Fix-Adhesive-22664.htm

säljs via LGcollection i Sverige men dom säljer inte till privatpersoner men dom säljer till bla beijer som får ta hem till dig , kostar ca 350:- för 1 flaska lim och aktivator
 
Pu-lim vill ju ha lite fukt, men om de är särskilt snabbhärdande vet jag inte om jag kan hålla med om. Tror mer på förslagen om något speciallim.
 
Jepp det var trä han limmade. Ska kolla runt i butiker på de lim ni tipsat om, då jag behöver det ganska omgående. Snickarn kommer tillbaka efter nyår och då ska jag fråga honom :)
 
Bostic Trälim är nog det mest vanligt förekommande PU-limmet. Du behöver nog inte leta så länge...
 
Berliner
Otto Chemie`s "Rapid" är hård efter 5 min. d^_^b

Berliner
 
C
Helt klart ett cyanoakrylatlim och en accelerator.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.