Hej!

Läste i PBL (8:e kap, 4§) vad som gäller vid ombyggnad utanför planlagt område. Där står att man kan göra MINDRE tillbyggnader, om åtgärden inte sträcker sig närmare tomtgränsen än 4,5 meter.
Men vad tusan innebär mindre? Nån om vet? :-/

 
Nånstans runt 40-50m2 om jag inte missminner mig...
 
Betämmelserna har ändrats på det här området under de senaste åren. Jag gjorde en tillbyggnad, på ej stadsplanerat område, för ca 10 år sedan och då var reglerna att man fick bygga ut utan byggnadslov med 50% av markytan på befintligt hus, om man höll sig inom tomgränstavståndet (4m har jag för mig), byggnaderna upptar inte mer än 10% av tomtytan efter utbyggnad, förändrar inte utseendet vesäntligt (vad nu det är). Men, det har ändrats fram och tillbaka. Prata med stadsbyggnadskontoret i din kommun. De brukar vara hjälpsamma, visserligen individberoende. Det kan vara lite kitsliga om området är fritidsområde eller sådant, eller har lokala dispyter om VA.
Det finns på kommunal nivå även lokala regler som gör att 'enkla' byggnadslov på ej stadsplanerat område kan godkännas på tjänstemannanivå och måste inte upp i byggnadsnämnden.
Har man 'rätt' handläggare så går det enkelt, annars så kan man få diskutera detaljer som takvinklar tills man ger upp/eller nåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.