Nyfiken.
Någon som har koll på hur bestraffas man om man uppför en bergvämeanläggning til privatbostad utan att anmäla/söka tillstånd hos SGI eller kommunen och det upptäcks? Finns inget under tomten som kan skadas vid borrning (avlopp, vatten/el kulvert, t-bana, gruva osv.) Finns det någon preskribtionstid från anläggningens uppförande?
 
Redigerat:
Jag har för mig preskribtionstiden är på 10 år men är inte säker på det.
 
Jag vet faktiskt inte, men bara det faktum att ditt borrhål inte finns med i registret kan ställa till problem för då vet inte grannarna att det finns ett hål där om/när DE vill borra, vilket kan leda till värmeförluster och försämrad driftsfunktion för både dig och grannen om ni lägger er på ungefär samma djup och nära varandra.
 
Men varför? Kostade 750:- för handläggningen hos kommunen.
 
Borrfirman borrar inte utan tillståndet. Om något händer (exempelvis borrning ner i tunnelbanan) så är firman rökt.
 
I Järfälla kommun där jag bor ska grannarna ge sitt tillstånd om ditt borrhål ligger närmre än 20m från deras tomt. Så grannar som vill borra efter dig bör då fråga dig. Har även en granne som har borrat för ca: 10år sedan och då behövdes visst inte detta anmälas på samma sätt, enligt grannen.
 
Min granne borrade utan anmälan (och vi har en friskvattentunnel i under tomterna). Vet inte riktigt varför han gjorde så, men tror att det hade med fastighetsskatten att göra (det var ett antal år sedan).
Kanske kan vara bra att ha som hållhake om jag vill göra ngt tveksamt i framtiden ;)
 
Det påstås att när de byggde norrortsleden (eller vad den nu heter, tunneln från Häggvik mot Täby hållet). Så träffade tunnelsprängarna på ett antal svartborrade bergvärmehål. På ett ställe hade någon tydligen dessutom byggt sitt garage över borrhålet, och tryckvågen från tunnelsprängningen skall ha gått upp genom hålet och orsakat skador i garaget. Kan iofs vara en skröna.
 
Att anlägga en tillstånds- eller anmälningspliktig värmepump utan att inhämta tillstånd eller göra anmälan till den kommunala nämnden är straffbart och kan ge böter eller fängelse i högst två år

Jag tror detta gäller både små och stora anläggningar, tillstånd och anmälan skiljer sig lite i övrigt nämligen.
 
B
hålen kan vara närmare än 20 m, det gäller bara att göra djupare....
 
D
Boan skrev:
hålen kan vara närmare än 20 m, det gäller bara att göra djupare....
Ja, inget större problem för den som borrar sist, men för den som borrade först är det ju inte lika enkelt...
 
Aktiverar min 11 år gamla tråd då värmepumpen sjunger på sista versen och behöver bytas ut efter nästan 20 felfria år i drift.
Kan man göra rätt för sig efter 20år med att anmäla till kommunen och SGU att man har en energibrunn på tomten samt VP?
Antager att den nya installatören av VP kommer att anmäla installationen av pumpen till kommunen, och då är det väl lika bra att få det undanstökat? Firman som borrade för 20år sedan finns inte kvar längre och allt borde vid det här laget vara ordentligt preskiberat. Någon med erfarenhet av liknade?
 
Firman gör ingenting bara byter ut den gamla, dom har väl inte frågat om den är reggad, så gör inget
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.