Välkommen, bra rubrik va?
allvarligt nu, det sägs ju att man ska ha undertryck, t ex att spisfläkten ständigt ska gå lite lätt. Men jag som bor i en gammal träkåk som har självdrag, men som mer å mer under årens lopp har moderniserats:
hur mycket vaentilation bör man ha, behöver väl inte borra 100mm hål i alla väggar?, hur mycket bör man göra/kvm
Tillbaks till ämnet: jag har en pelletskamin å en vedspis på en enplans villa 140kvm, i dessa så eldas det flitigt( särskilt denna vinter ), dessa bör väl suga så pass med luft att det ska skapa ett visst undertryck??????????

Rätta mig om jag har fel........
 
Är inte bra på ventilation. Men med självdrag så är det nog inget större undertryck i huset. Vad som däremot är klart är att eldstäder som eldas i förbrukar mycket luft och därigenom förbättrar luftomsättningen. Dessa hjälper dock bara under den kalla säsongen då även självdraget fungerar som bäst. Under sommaren däremot så eldar man inte samtidigt som självdraget fungerar mycket dåligt. Då får man förlita sig på fönster och korsdrag i gamla hus för att få luftomsättning.

Tompa
 
japp, det låter vettigt.
jag tänkte mest på vintersäsongen
 
Om vi börjar med luftomsättningen. Du ska ventilera en 1/2 oms/tim = motsvarande att all luft i bostaden byts var annan timme. Det är ganska mycket, men detta är kraven.
Nu till dina frågor. När du eldar i två eldstäder är det säkerligen inga problem med luftomsättningen. Men problemet är som Tompa01 skriver sommartid. Och jag vill förtydliga lite. Under vår sommar och höst är självdragsventilationen ett mycket klent system. Och det är den tiden på året som utomhusluften har hög relativ fuktighet. Och med självdrag under sommaren när utomhusluften är varmare än inomhus, så har du ingen ventilation alls. Jag skulle rekommendera en liten kanalfläkt som går kontinuerliigt. Även under eldningssäsongen, men med fördel går det att komplettera med tyristor (stavas det så där verkligen) så att hastigheten kan ökas på sommaren och minskas på vintern.
Tartan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.