Hej,

vi har ett sommarhus av timmer. El finns draget och i höstas installerade vi en kamin. Nu när isen ligger skulle vi vilja spendera en helg i huset och därmed värma upp det.

Idag finns ingen grundvärme påslagen, vattenledningar osv tömda.

Tanken är att vi ska åka ut, slå på el och eldar i kaminen och värmer upp huset över en helg. Stänger av el och värme och lämnar till måndagen.

Kommer huset skadas av en tillfällig uppvärmning?

Tack på förhand.
//Stebo
 
Klart ni ska utnyttja huset, att huset skulle ta skada om ni värmer upp huset över en helg har jag väl svårt att tänka mig men däremot så kan det nog ta ett tag innan huset blir varmt nog ;)
 
Det borde väl inte vara något problem. Så används många torp och stugor. Kaminen lär göra störst nytta i början. Det är tråkigt att åka hem när stugan börjar bli uppvärmd, men det är smällar man får ta.
 
Tack för de snabba svaren!

Men finns det inga risker med att byggmaterialen expandera/komprimeras snabbt pga värmeväxlingarna?
 
stebo. Knappast. På den korta tiden som avses så hinner knappast konstruktionen bli uppvärmd, i bästa fall får du acceptabel lufttemperatur.
 
Hej igen,

kanske verkar lite konspiratorisk nu, men fukt då. Inga problem med kondens eller liknande?
 
stebo skrev:
Hej igen,

kanske verkar lite konspiratorisk nu, men fukt då. Inga problem med kondens eller liknande?
Det är ju en engångshändelse och om det då skulle uppstå lite kondens så klarar huset av det utan problem. Om du skulle göra samma sak varje helg kanske det kunde vara ett problem.
 
Bara du inte klistrar några fönster så är det OK.
 
gafsan skrev:
Bara du inte klistrar några fönster så är det OK.
Eller låter korna och grisarna vinterhärbärgas i stugan...
 
gafsan skrev:
Bara du inte klistrar några fönster så är det OK.
:S Kan du förtydliga?
 
Förr i tiden satte man klister remsor av papp runt fönstret för att minska drag.
 
tallmilan skrev:
Förr i tiden satte man klister remsor av papp runt fönstret för att minska drag.
Det är förr i tiden hemma hos oss.;)

Min fråga till gafsan var vad problemet med remsorna var i det specifika fallet.
 
Mr Handyman skrev:
Det är förr i tiden hemma hos oss.;)
Vi slutade för tre år sedan ... så det är väl "förr i tiden" :)
 
Ja, jag vet inte riktigt vad som hände, men jag fick för mig att klistra (remsor) innanfönster i stugan en höst fast huset var kallställt under vintern. När jag var upp och tittade till några veckor senare så dröp väggarna av fukt och alla fönster var frostbelagda på insidan! Det var bara att torka och ta bort remsorna. Vid en koll ett par veckor senare fanns ingen fukt.
 
Remsor är förresten utmärkta. Vi kompletterar där tätningar mot anslagslist inte riktigt rår. I Stora huset har vi fräst in tätningslist i de nytillverkade innanfönstren, innan vi eventuellt gör det i de gamla så ska det utvärderas. ; )
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.