Vill ha exempel på inredningar som ni lagt märke till på film som inspirerar.

T ex så är inredningen i Madickenfilmerna fin för den som älskar sekelskiftet och det tidiga 1900-talet.
 
Kanske svårt att omsätta i ett vanligt hus, men Återstoden av dagen visar ju många autentiska inredningar av äldre snitt.
 
Överlag är filmerna med AstridLindgrens karaktärer bra inspirationskällor. Emils hus är det jättefina interiörer i tex. Och Pippis hus även om det är målat i tokiga färger...

Kanske att man inte blir så sugen på Ronjas hem... ;)
 
Om man viss se en borgelig miljö så kan man ju frossa i Fanny och Alexander. En mer påver miljö finns i Utvandrarna.
 
Personligen har jag alltid varit inne pa dockmakarens lagenhet i Bladerunner... men om man far dromma gillar jag aven alla kostymdraman, The Duchess, Marie Antoinette, The Affair of the Necklace, Barry Lyndon (som ocksa har mer lantliga inredningar om man tittat noga). Om man vill ha mer realistiska inredningar ifran England kan man nog titta pa vilken Hugh Grant rulle som helst.
 
Faktum är att det finns fantastiskt inspirerande miljöer i serien Anne på Grönkulla.
 
Yey! Konischiwa girl is back! (off topic...)
 
Pettson och Findus...
Om någon såg TV-feber (Ulf Malmros) så hade den fina inredningar.
 
Anders_Roslagen skrev:
Pettson och Findus...
Om någon såg TV-feber (Ulf Malmros) så hade den fina inredningar.
Inspiration från en annan roslagsbo med andra ord :) Pettson och Findus författare menar jag då.
 
Bidrar med Lotta på Bråkmakargatan
 
Har också tittat på Fanny och Alexander nu i helgen och scenografin med allt från tapeter till val av væxter ær genomtænkt och fint. Desværre ær ju sjælva intrigen lite avtændande før den som drømmer om sekelskiftet. Ibland har glømmer man ju nackdelen av det supervuxna och stela. Ska leta efter filmen om Zorn.

Återstoden av dagen ær en højdare.

Scenografin i Lotta på bråkmakargatan ær dæremot en rysare. Moderna lås, gatbelæggningar och mijøer men filmen ær fin.

Jag tror i alla fall att man kan læra mycket av en skicklig scenograf nær man ska få till den rætta touchen vid byggnadsvård.
 
Eh....inte för att byggnadsvårdare alltid inreder i stil från förra sekelskiftet, men om du vill vinkla om den här tråden så går det ju att starta den i inredningsdelen av forumet.
 
robsarve skrev:
Jag hade ju hoppas på lite mer innovativ inspiration i den här tråden än sekelskifte...

Lite som några av de här jänkarna:
[länk]
Menar du allvar?
 
Provokation bara, hemmabio??...

Om man nu tittar åt USA kan man hellre kolla de fantastiskt vackra och välgjorda Shaker-interiörerna, som är de trista pergogolvsvärldens direkta motsats. June Spriggs böcker är mums i ämnet. Shakers historia är dessutom otroligt spännande, en verkligen lustig och nästan helt utdöd sekt. Stilen känns ganska främmande för svensk 1900tal, men vissa detaljer och idéer platsar ändå.

Emils hemmiljö är annars sekelskifte-lagom för ett torp, om än lite för flott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.