Hej,

vi har nyligen haft 2-årsbesiktning av vårt hus (Uniqhus). En av de mest väsentliga punkterna för oss var de stora fula kvistgenomslag vi har på samtliga dörrkarmar i hela huset.

De är väldigt tydliga, ibland väldigt stora gulbruna fläckar.

Besiktningsmannen mumlar över att 10% av ytan är ok att det är kvistgenomslag är ok, men jag har inte hittat någon referens till det.


Nu hör till saken att huset är ett Svanenmärkt miljöhus, så lackbaserade lösningar som Schellack har inte använts och det är förmodligen därför som det blivit så här illa.

Det finns två saker jag funderar över, det ena är att husfabrikanten (Uniqhus) har struntat i att ordna en lösning på ett känt problem (att kvistar gulnar är känt sedan länge) och inte i förhand meddelat oss att problemet kommer att finnas.

Det andra är dessa 10% av ytan som det skulle vara ok att få genomslag på. 10% av hela dörrkarmarna är OTROLIGT mycket yta. Jag kan inte tro att det finns träd som ens har så mycket kvistar. Var får han dessa 10% från?

Jag vet inte hur jag ska lösa detta. Någon som har förslag?

Mvh
Fredrik
 
det är väl helt enkelt att slipa ner och schellacekra eller kvistlacka kvistarna, sen vet jag att det nyss ahr kommit ut en ny färg för träpaneltak som man inte behöver behandla kvistarna med något utan bara måla på direkt och det är ingen ren alkyd (olje) färg
 
Varför får man inte använda shellack för att det är ett "miljöhus"? Shellack är väl så naturlig som någon produkt kan bli?
 
shellacken i sig är ju naturlig men den måste ju lösas i lösningsmedel
 
Hej
Jag har tidigare arbetat som fönstersäljare och trä & möbel industri säger att en kvist är inte något som är fel , Kvisten får lov att vara som en 5krona i storlek
och om jag inte minns fel så kan hela 20% vara kvist ....
om du skall få bort gulnaden så är det bästa att borra bort kvisten och sedan plugga.Mycket jobb då kommer det inte tillbaka...
 
henrikgran skrev:
shellacken i sig är ju naturlig men den måste ju lösas i lösningsmedel
Lösningsmedlet är ju sprit, som man gör av spannmål eller trä genom en biologisk process.
 
Jo, men med det resonemanget så är olja också ok eftersom det är nedbrutna växt- och djurdelar.

Svanenmärkning är till för både de som bor där och för de som bygger. Största problemet med lösningsmedel i lacker är nog just för de som målar.

Att man kan fixa detta med schelllack visste jag redan, men det kommer som en överraskning att det finns 40-50st 5-kronestora bruna fläckar och att detta anses vara fullt ok vid en besiktning.
 
henrikgran skrev:
shellacken i sig är ju naturlig men den måste ju lösas i lösningsmedel
Schprit, etanol...:rolleyes:
 
kalle23 skrev:
Att man kan fixa detta med schelllack visste jag redan, men det kommer som en överraskning att det finns 40-50st 5-kronestora bruna fläckar och att detta anses vara fullt ok vid en besiktning.
Jag lider verkligen med dig. inte kul att köpa något som sedan inte är snyggt men är helt ok enligt besiktningen. För mig är det helt obegripligt att man bara stryker färg rätt över kvistarna utan att behandla dem när man vet att de kommer att krypa fram och gulna. Använder inte jag schellack får jag stryk av chefen:)
 
Ja jag tycker att om man skall skita i att schellacka så borde man valt kvistfritt trä.
 
Då ditt hus byggdes fanns det naturvänliga shellacker och det måste dom vetat om. SLARV som defenitivt skall underkännas!!!
Om shellack skall underkännas så ska limmet till tapeterna också underkännas.
 
Danne, vet du vad det är för shellack de i så fall borde använt?

Lösningsmedel får inte användas. All färg i huset är vattenlöslig. Det finns heller vare sig tapeter eller olje- eller plastfärger.
 
Kalle, Jag vet vilken dom borde använt. Beckers kvistlack heter den. En fråga, vad använder dom för färg på snickerierna och taken?
 
Innertak är vitlaserad furu, samma sak på limträ.

Invändiga väggar är putsade ock målade med putsfärg. Utvändiga väggar putsade och målade med silikatfärg. Underslag målat med täcklasyr.

Snickerier är en bra fråga. Det står inte i min färgbeskrivning. Det får jag ta reda på!
 
henrikgran skrev:
shellacken i sig är ju naturlig men den måste ju lösas i lösningsmedel
i sprit ... som också är naturprodukt :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.