Hej! Vi skall renovera köket inom kort och kommer då att installera diskmaskin och induktionsspis. Jag har aldrig haft någondera tidigare och tänkte bara be om lite tips om vad man skall tänka på vid köp av dessa. Typ vilka funktioner som kan vara bra och vilka som är onödiga. Det är såklart individuellt vad man prioriterar men jag är tacksam för synpunkter, gärna med en liten motivering ;)

Spisen kommer att vara 60 cm bred. Nuvarande med gjutjärnsplattor är på 400 V. Har noterat att utbudet på 400V när det gäller induktionsspisar är mindre än för 230V. Jag kan inget om el, är det mycket pyssel för elektrikern att bygga om till 230V istället? Är det att rekommendera? Jag kommer att behöva ta hit en elektriker i vilket fall.

Diskmaskinen blir en vanlig 60 cm bred, fristående modell.

Tacksam för svar!
 
Vad gäller diskmaskin, så finns ett antal parametrar att tänka på, förutom utseende då.

Det är viktigt att man skaffar en maskin som går att packa bra med den typ av porslin man själv har. Ta gärna med en tallrik eller två och prova i lite olika maskiner. Det kan skilja rätt mycket.

Sedan tycker jag man ska fundera på att skaffa en maskin med infällda värmeelement. De som har värmeslingorna synliga i maskinerna brukar bli så varma att de kan smälta plast och man kan lätt få plastbunkar förstörda.

Beroende på var ni sover i förhållande till köket, så är maskinens ljudnivå viktig. Vi sover vägg-i-vägg med vår maskin så vi tog en så tyst som vi kunde hitta.

Det som jag tycker är helt oviktigt, är att ha massor av program och inställningsmöjligheter. Vi kör nästan allt på auto ändå. Det enda som är praktiskt är att kunna köra bara halva maskinen.
 
Vad gäller tvätt och disk så är jag av uppfattningen att det är Miele, Miele, Miele som gäller för konsumenterna. Är man proffs så finns några tyska och schweiziska fabrikat som är bättre. Även Miele har ett proffsprogram. Allt övrigt (inklusive Cylinda) verkar tillverkat i samma skitfabrik och pajar eller börjar strula inom tre år. Miele bara går och går. Det kostar 30-50% mer, men det är i livscykelperspektivet en skitsak.

Induktionshäll betraktar jag som en slit och slänggrej. Tappar man gjutjärnspannan på hällen så är det dags att köpa nästa. Köp en som går att koppla om i alla kombinationer mellan 230V enfas och 400V trefas. Den normala inkopplingen sker i 400V tvåfas, där man använder den tredje fasen till ugnen. De flesta hällar är omkopplingsbara. Det är viktigare att veta vilken matning du har, tex om det är 3-fas 16A med nolledare, eller något annat.

Vad gäller häll så är det också intressant hur värmezonerna ser ut. Vi skaffade en med tre zoner, en jättestor och två mindre. Det funkar bra. Har man tex fyra zoner och en jättestor stekpanna så blir det trångt eller svårt att få bra värme. Det fina med induktion är att man kan använda även den stora zonen till en liten kastrull. det blir ingen spillvärme som på en traditionell häll. Eller så kan man ställa två små kastruller på den stora zonen.
 
Håller med om det mesta som sagts ovan. Jag vill trycka på diskmaskinens ljudnivå. Tycker att det är värt ganska mycket att kunna sitta kvar i köket och småprata medan man kör en disk. Vår maskin märker man knappt när den går och man sitter i köket, en inbyggnadsmaskin från Siemens (den med högst ljudklass och helintegrerad.

Henrik
 
Jag är också mycket nöjd med att vi köpte en väldigt tystgående diskmaskin - det hörs inte ett knyst från den utom när den fyller eller tömmer vatten. Kan köras när som helst på dygnet utan att störa. Vår råkar vara Electrolux men alla tillverkare har väl sådana modeller nuförtiden.

Vill förtydliga apropå tappade stekpannor att en induktionshäll inte är mindre slagtålig än en vanlig (icke-induktions) glaskeramikhäll. Känsligare än gjutjärn förstås men vi har levt med olika hällar i fjorton år utan att lyckas ha sönder någon.
 
Hej!
Tack för alla svar! Skall försöka hitta en tystlåten diskmaskin. Man anger ju dB för dem men jag har lite svårt att värdera ex.vis 44 jämf. med 49 dB. Antar att ljudkomfort beror på frekvens, om den väsnas lång tid e.t.c. Det bästa vore väl att prova hemma men det är ju en smula svårt rent praktiskt...Det slutar väl med att jag går på dB till slut i alla fall...

När det gäller spisen så antar jag att jag har 3-fas 16A. Kan som sagt inget om el, men det sitter tre 16A proppar på rad i proppskåpet, alla tre märkta "spis". Huruvida nolledare finns eller inte har jag ingen aning om. Är det standard? Om inte hur kollar jag om det finns?
 
Ett tips är att välja en tyst induktionsspis, vissa märket låter mycket mer än andra.
 
Hemmakatten
Tycker också att det viktigaste med en diskmaskin är att den är tyst. 49dB uppfattas som dubbelt så högt ljud som 44 dB, så 49 är alldeles för mkt. Lite drygt 40 hittar du många maskiner som har.

En annan sak är att det finns diskmaskiner som är extra höga (5cm) inuti. Det betyder att du kan få plats med extra stora tallrikar i underkorgen samtidigt som du har överkorgen på plats. Nog så viktigt om du har tallrikar som är 30+ i diameter.
 
tiolio skrev:
Hej!
När det gäller spisen så antar jag att jag har 3-fas 16A. Kan som sagt inget om el, men det sitter tre 16A proppar på rad i proppskåpet, alla tre märkta "spis". Huruvida nolledare finns eller inte har jag ingen aning om. Är det standard? Om inte hur kollar jag om det finns?
Om elkunskaperna tryter så måste du ta dit en elektriker. Han fixar detta åt dig, annars kan det bli riktigt otrevligt.

Nolledaren är normalt blå. Har du perilexuttag i köket så kan du skruva bort locket och bekräfta att där finns fem ledare (tre faser, en nolla och en skyddsjord). Om inte alla är framdragna så får din elektriker tatta ny kabel också. Elektrikerna skall separera faserna så att två går till hällen och en till ugnen. Hällen skall kopplas för tvåfasdrift 400V.
 
Tack för svar! Jo, jag har tänkt be en elektriker att komma hit...var bara lite nyfiken, kan ju vara bra att veta!
 
hur är IKEAS maskiner?

Vi bygger kök och har en överenskommelse med en kamrat som skall bygga kök på landet att köpa/testa en IKEA diskmaskin i bygget. Om vi inte vill ha den köper han den istället.

Kommer vi att bli nöjda, om inte varför? Vi har haft en Electrolux masin tills nu.
 
IKEA gör inga egna maskiner, det är Whirlpool-grejer. Vi har induktionshäll och inbyggnadsspis från "IKEA". Funkar utmärkt och de ger bra garantier. Priset är också lågt, så om det håller bortom garantitiden så räknar vi det som "bonus".
 
När det gäller induktionsspis tycker jag att det är viktigt att man provlyssnar innan köp. Vi har köpt en Husqvarna induktionsspis och det ångrar vi bittert. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att en koncern (=Electrolux) som gör anspråk på att tillverka kvalitetsprodukter skulle släppa ut en produkt som vår spis på marknaden och sedan helt ignorera mina (och vad det verkar många andras) klagomål. Jag har lagt upp en video på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=nv8SiGg12CY
Där ni kan höra hur det låter om vår Husqvarna QSI7137 när man använder olika kärl. Det verkar som det låter lika illa om många Elektrolux och ElektroHelios hällar / spisar. Jag och min familj störs väldigt av ljudet men handlaren och Electrolux vägrar låta mig byta. Det är för djävligt!
Som jämförelse så har jag också tagit med en sekvens där samma kokkärl används på en induktionshäll från Siemens. Med de flesta av kärlen är den helt tyst.
 
Har en bosch diskmaskin helintegrerad, likvärdig men siemens.
Supertyst och inovativa korgar.
Men sista sköljningen är rejält varm och den piper (kanske går att stänga av) då den är klar tills man öppnar luckan och stänger av den. Gjorde misstaget i början att låta den vara på glänt för att låta ångan sippra ut. Detta förstörde fårgen på kringliggande mdf luckor efter ett tag.

På min induktion (siemens) var det med timer som man enkelt ställer in per platta. Faktiskt riktigt användbart.

På induktionsspisar kan det vara värt hur tillverkaren vill att luftningen skall ske. Kan bli knepigt ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.