Tjena.. hade en ful gammal dubbelkontakt sittandes på våran vägg i vardagsrummet som jag ville byta till en ny fräsch..
Borde inte vara så avancerat eftersom jag bara skiftar men jag har 3 kablar från väggen.. 2 bruna o 1 svart. På den gamla va de idiotsäkert att koppla för där kunde det bara sitta på ett sätt. 1 st brun "in" och 1 brun o 1 svart "ut" på varsin utgång..
Fanns inga andra möjligheter..O inga andra kontakter i dosan heller..

På den nya nu så var det ett litet kopplingschema på baksidan som såg ut som bilden jag bifogat här..
Jag kopplade den bruna på L1 o de andra på X1 o X1,,känns ju som att det satt så förut. Men får bara ena lampan i rummet att funka!?? VARFÖR??

Provade även att skifta tvärsom så "den" bruna satt på L2 o de andra på X2 o X2.. Ingen skillnad.. Vhat am i doing wrong??
 
  • Dubbelkontakt vägg kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart in på L1, bygla över från L1 till L2. Anslut den ena bruna till X1 och den andra bruna till X2.
 
Ahaaaa.... e de så jag måste göra.. Tokigt.. Trodde man körde från ena sidan till den andra på en sån här kontakt men TACK!!!! Då ska jag koppla om lite.. Tack igen! MVH Fredrik
 
Varsågod! Grejen är att du ersätter en dubbel kronbrytare (med inbyggd överbryggning) med en dubbel trapp. Funkar lika bra men det blir ett par skruvplintar till som du märkte ;)
 
Som Mexitegel nämnde, du har egentligen köpt fel strömställare för funktionen (och förmodligen dyrare). Dock så fungerar ju denna också. :)

//Patrik
 
Jepp,, nu fungerar det igen.. Så bra så! :) Thanxx!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.