byggankan: Ja, jag måste se över det där med klädkrokar för gäster och hur den garderoben placeras i förhållande till gästtoaletten.
Vad det gäller sovrum så blev jag alldeles bedrövad när jag såg både de minsta sovrummen på övervåningen och det, i mitt tycke, lilla allrummet. De jag pratat med säger att "barnen ändå kommer att umgås mest med sina kompisar i sina rum", men det tror inte jag. Som det ser ut i dag så är de ofta 3-5 kompisar samtidigt och då behövs det ju lite större yta att "hänga" på...
Har försökt skissa på annorlunda planlösningar men jag fastnar hela tiden på den begränsade boytan. Byggytan får vara 160 kvm och då kan jag alltså åka entréplan och kanske lägga vårt vuxensovrum nere men måste då också minska ned ytan på övervåningen. Känns som ett moment 22...
Har sett hus som är byggda i 2,5 plan och då har lagt allrum/loft eller sovrum med snedtak på översta plan... Kanske ska fundera lite på det och det är väl så att inte all yta under snedtak räknas.. kanske kunde "vinna" några kvm här?
 
mats_o: Ja, vi handlar mat ca två gånger i veckan och det blir ganska många matkassar att bära in i huset på ett år... Min sambo tänker sig som förslag att stenlägga tomten fram till huvudentrén och säger att då kan man köra upp där och lasta ur matkassarna de gånger man har storhandlat. Men jag är skeptisk till att vi verkligen skulle göra så i praktiken.
 
Måtten anger höjd över souterrainplanets golvyta. Garaget hamnar ett halvplan jögre (+1350 mm). Och entréplanet ligger förstås ett helt plan högre (+2700mm inklusive mellanbjälklag). Du bör givetvis kolla vad planbestämmelserna säger om totalhöjd och annat. Min skiss håller sig under 250 kvm boyta, även om man räknar in hela våningsplanen.

Som du ser har jag skissat ett mycket smalt hus. Detta underlättar i sluttning. Dessutom kommer ert vardagsrums fönster (i bästa fall) att hamna så långt in på tomten att grannhuset nedanför inte skymmer utsikten i nordost.
 
  • AnnaJohanna03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror absolut att det kan vara bra att ha en grovingång. Vi hade inte det i vårt hus när jag växte upp, men min bästa kompis som jag var dagbarn hos hade det och det var verkligen jättebra. När vi kom in med våra våta overaller och vantar så var det bara att hänga in dom direkt i torksskåpet och man behövde inte besväras av alla små vattenpölar på golvet när man traskade runt i huset heller.

Fast det är klart, vi saknade ju inte grovingången hemma heller. Fast då hade vi en ordentlig tambur som gick till en inre hall så man behövde aldrig passera entren på väg till wc eller trappa + att alla klädhögar blev dolda bakom väggarna så man inte såg dom inifrån huset.
 
jag skulle utgått från "mina krav".
Tex: min man har ett smutsigt jobb och kommer hem i sina arbetskläder. självklart tarhan groventren. i groventren vill jag då ha krokar för hans jobbarkläder, tvättkorgar och närhet till dush. skafferiet köket bör ligga utmed ytterväggen så att ventilation utifrån kan användas naturligt,(i norrläge) kan man vrida på trappan så det kommer upp mer i mitten av huset under lättar det för planeringen av övervåningen, istället för korridoren, sätt sovrummen "runt om"och rita in ett eller flera takfönster, eller kupor, gärna över trappuppgång så sprider sig ljuset ända ner och ger mer rymd. en farstu kanske? med plats med förvaring och kläder. en dörr ut från vardagsrummet även i söderläge med altan utanför. detta är lite saker jag skulle tänka på. lycka till.
 
billy_baver skrev:
Måtten anger höjd över souterrainplanets golvyta. Garaget hamnar ett halvplan jögre (+1350 mm). Och entréplanet ligger förstås ett helt plan högre (+2700mm inklusive mellanbjälklag). Du bör givetvis kolla vad planbestämmelserna säger om totalhöjd och annat. Min skiss håller sig under 250 kvm boyta, även om man räknar in hela våningsplanen.

Som du ser har jag skissat ett mycket smalt hus. Detta underlättar i sluttning. Dessutom kommer ert vardagsrums fönster (i bästa fall) att hamna så långt in på tomten att grannhuset nedanför inte skymmer utsikten i nordost.
Ok, jag tror jag förstår. Enligt planbestämmelserna tillåts suterängplan och totalhöjd får vara 6,5 m. Vi har resonerat lite och känner att eftersom vi eftersträvar att komma upp i höjd och försöka få så mycket utsikt som möjligt så kommer vi att vilja fylla ut tomten. Jag trodde naivt att vi kunde "tjäna" lite boarea på att bygga suteräng men efter att ha läst att man räknar boa sex meter in från ytterväggen så får vi liksom inget "gratis" genom att bygga suteräng. Det ska då vägas mot att det är dyrt att fylla ut tomten. Men det pågår stora arbeten i området och vi kommer enligt entreprenören kunna få lämpligt fyll "dumpat" på tomten som vi sedan själva får "placera ut".

Efter möte med arkitekten i går så diskuterades att ex. lägga fyll och i nederkant ha en stödmur om 1-1.40 höjd. Att tomten sedan sluttar (helst mindre än 30 cm?) upp till huset för att plana ut kring huset och ger plan mark i väster. Det kräver att vi gräver ut i "bakkant" på tomten och då får det bli någon form av mur där med, antar jag.

Efter ditt tips så håller jag på att söka efter en trädgårdsarkitekt eller liknande som kan ge oss rådgivning innan vi lämnar in för bygglov. Vi känner oss stressade eftersom bygglovshanteringen i vår kommun är uppe i åtta veckor nu och vi hoppas komma igång med byggandet under sommaren.
 
byggankan skrev:
Jag tror absolut att det kan vara bra att ha en grovingång. Vi hade inte det i vårt hus när jag växte upp, men min bästa kompis som jag var dagbarn hos hade det och det var verkligen jättebra. När vi kom in med våra våta overaller och vantar så var det bara att hänga in dom direkt i torksskåpet och man behövde inte besväras av alla små vattenpölar på golvet när man traskade runt i huset heller.

Fast det är klart, vi saknade ju inte grovingången hemma heller. Fast då hade vi en ordentlig tambur som gick till en inre hall så man behövde aldrig passera entren på väg till wc eller trappa + att alla klädhögar blev dolda bakom väggarna så man inte såg dom inifrån huset.
Ja, jag vill gärna ha en grovingång men känner också att jag vill att familjen faktiskt ska använda huvudentrén till vardags. Därför vill jag ha groventrén och huvudentren sammanbunden. Men att man vid behov (leriga stövlar, tassar mm) lika enkelt kan använda groventrén. Just nu skissar jag in en skjutdörr för att kunna stänga till mot groventrén och tvättstugan om vi så önskar. Men arkitekten var tveksam och menade att det sällan är andra dörrar än sovrumsdörrar som brukar vara stängda...
 
lillsnickrarn skrev:
jag skulle utgått från "mina krav".
Tex: min man har ett smutsigt jobb och kommer hem i sina arbetskläder. självklart tarhan groventren. i groventren vill jag då ha krokar för hans jobbarkläder, tvättkorgar och närhet till dush. skafferiet köket bör ligga utmed ytterväggen så att ventilation utifrån kan användas naturligt,(i norrläge) kan man vrida på trappan så det kommer upp mer i mitten av huset under lättar det för planeringen av övervåningen, istället för korridoren, sätt sovrummen "runt om"och rita in ett eller flera takfönster, eller kupor, gärna över trappuppgång så sprider sig ljuset ända ner och ger mer rymd. en farstu kanske? med plats med förvaring och kläder. en dörr ut från vardagsrummet även i söderläge med altan utanför. detta är lite saker jag skulle tänka på. lycka till.
Hej och tack för synpunkter. Jo, jag sitter nu och försöker "rita om" planritningen och efter att ha suttit med en fem, sex olika "favoritplanlösningar" och försökt sy ihop dem till min egen... så försöker jag nu istället tänka efter hur vi lever och vilka behov vi har... Men det är ändå inte lätt. Jag tycker också det är svårt att visualisera hur hallen, eller köket eller allrummet verkligen kommer att upplevas när "jag står där". :S
 
Hemmakatten
Jag skulle ta påståenden om att ni kan få fyllmassa gratis som entreprenören säger med en stor nypa salt. När ni sedan skall till att bygga och inga fyllmassor finns att tillgå just då, så får ni köpa. Och det är mkt möjligt att entreprenören menar att ni kan få massorna men kommer att debitera er för lastbilsfrakten. ALLT som sägs måste ni sätta på pränt med entreprenören, annars är det inget värt.

En mur är dyr att anlägga och en mur på 1½ meter måste gjutas en ordentlig platta för att kunna hålla emot jordmassorna. Förmodligen bör en konstruktör beräkna detta (kostar pengar). Själva muren är också dyr, kan naturligtvis inte säga exakt, men vi pratar många tusen kronor per meter.

Jag tycker att ni bör ta reda på lite mer kostnader för mark- och grundarbetena innan ni bestämmer er.

Vi har själva haft ganska omfattande väg-, mark-, mur- och grundanläggningar på vår tomt och det kostade MYCKET pengar.
 
Redigerat:
Kan bara instämma med hemmakatten.

"Har man inte skrivit ned det så har detinte hänt" är en ganska bra regel att tillämpa när det gäller diskussioner med leverantörer.

Fyllnadsmassor kostar pengar. Även om ni får dem ska de på plats och är det lite volym så pratar vi maskiner för det.

Murar kostar som sagt pengar. Jag Gjorde en 32X1 meters mur själv och räknade med att den i matrial gick på ca 3-400 kr metern. Hadde jag köpt den så hadde det blivit minst det tredubbla och det var några år sen nu så räkna med 1000kr/m2 färdig mur som grovt riktvärde
 
När ni börjar kalkylera markentreprenaden kommer ni att inse värdet av att bygga grunden så SMAL som möjligt. Ett tvåplanshus kräver minst två kraftfulla terrassmurar på er tomt. Med ett skickligt anpassat souterrainhus slipper ni undan med en enda. Den motiverar dessutom delvis sina kostnader i sin egenskap av volymskapande byggnadsdel.
 
Är inte sådär jättemycket för suterränghus men på en brant tomt där man har ingång på övre plan så tycker jag det verkar fantastiskt bra.

Grannarna till mina föräldrar håller på att bygga ett helt fantastiskt suterränghus med en stor altan i högt läge mot sjön och utgång direkt till tomten från sovrummen på nedre plan.
 
Nu har vi pratat med byggentreprenörer och även de som ev. ska utföra markjobben åt oss. De säger att de själva inte skulle byggt ett suterränghus på en tomt med så lite nivåskillnad, inte när vi nu eftersträvar att få utsikt mot sjön.
Inte heller arkitekten menar att en suterränghus skulle vara det bästa på vår tomt eftersom vi kan räkna med att på tomten framför oss - ner mot utsikten - kommer nästa villabygge att vilja bygga så högt de kan för att i sin tur försöka få så mycket av utsikten som möjligt över den framför... :rolleyes:

Men jag ska ta med era råd om att få alla överenskommelser på pränt. Mycket värdefulla tips, tack!

Vi ska göra en kalkyl över mark och mur-arbetena och se var vi hamnar och om vi så kraftigt har underskattat kostnaderna för markarbetena.

(Liten parantes... Vi bor idag i ett hus där det är en källare med knappt halva ytan under marknivå. Nu går det väl inte att jämföra med ett nybyggt hus men det är mycket källarkänsla även i de rum som har fönster (mot öster). Det känns som om i suterrängplan skulle vi helst vilja ha förrådsrum/tvättstuga etc. Men då får vi ytterligare en trappa att springa i - som vi tyvärr har det idag. Vi bär tvätten från markplan två trappor upp och ner. Phu... Jag tror att det är delvis därför som vi känner visst motstånd mot suterränglösningen.)

/Anna-Johanna
 
Ta en titt på detta: Takterrass kombinerad med utvändiga trappor, som förenar mellanplanet med trädgården och takutsikten. Balkongdäck runt gaveln, som förenar "baksida" med "framsida".

Jag medger att takterrass ovanpå boningsrum är och förblir en riskkonstruktion. Men visst är det radikalt! :)
 
  • AnnaJohanna05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AnnaJohanna06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AnnaJohanna08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
köp färdiga L-stöd. finns att få även med mer naturlig yta med sten imitation. har själv funderat på det då vi har en väldigt kuperad tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.