Hej
Är det någon som har någon erfarenhet av tunnputs direkt på tegelfasad.
Vårat hus är byggt 1959 och är ett trähus med tegelfasad. Har kollat på lite olika alternativ på fasadrenovering då våran södersida börjar bli frostsprängd. En byggare rekommenderade något system med tunnputs och plastnät på teglet. Jag vet inte så mycket om detta men det verkar prisvärt om det håller.
 
Hemmakatten
Det går ju att riva ner gavelväggen och mura upp med nytt tegel, förmodligen billigare än att näta och putsa hela huset.
 
Fick pris på 40000kr efter rotavdrag. Kan inte tänka mig att man kan mura upp en ny vägg för det priset. Dessutom så är södersidan missfärgad i teglet idag och detta syns även lite runt kanterna på huset. Hade varit kul att fräscha upp den gula tegelfasaden.
 
Det är inte plast utan glasfiber. för 15-20 år sedan började man näta på detta viset i Tyskland. Svetsat nät använder man inte längre i Europa då det finns risk för utfällningar.

Glasfibernätet, som appliceras på ett fix, är ett halvt STO-puts.

Om nu huset är från 1959 och du avser att putsa om det så vill jag rekommendera att tilläggsisolera det samtidigt med 50mm cellplast.

Efter att nätet är applicerat så "tunnputsa" med akryl- eller mineralputs med färgpigment i. Lite dyrare men färgen håller runt 20 år utan att du behöver måla om och det tjänar du på ekonomiskt.

Du får en snyggare fasad och det bästa är att du tjänar in putsningen inom några år pga lägre energikostnader.
 
Stämmer bra det.Fick se prover igår och det var weber mineral tunnputs med glasfibernät. Provet var visserligen inte infärgad utan målad med silikatfärg och såg verkligen toppenbra ut. Det enda är att jag är lite skeptisk till att lägga isolering utanpå teglet då luftspalten hamnar innaför isoleringen. Sen bygger det ju på väggen en bit. Annars så borde ju tegelväggen vara riktigt bra fästgrund för putsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.