Hej,
vi är i startskedet med planeringen av vårt hus. Vi har anlitat en arkitekt som så smått börjat skissa på huset. Vi kan i stort sett ingenting om detta men lär oss på vägen. Min sambos pappa är förespråkare av att vi ska ha murstock i huset. Vi ska givetvis ha kamin oavsett vad vi väljer som vi i detta fallet kopplar till murstocken. Tilläggas ska att uppsättningen av murstocken bara innebär en materialkostnad för vår del. Är detta något som är mycket bättre och sparar energi som min sambos pappa säger eller är det något som man inte så ofta använder idag pga. ventilationsproblem mm? som arkitekten säger. Vänligen ge oss lite olika synpunkter angående detta?
 
Ska du ha ett pannrum och värma huset med biobränsle så är det väl mening med en murstock. I annat fall bara utrymmeskrävande och förhindrar en bra planlösning. Och tänk på miljön och hälsan och slopa den där stinkande kaminen.
 
Skulle en murad skorsten ställa till större problem med ventilationen än en lättare modell? Jag påstår inte motsatsen, men undrar vad det skulle bero på.

Å andra sidan förstår jag inte varför det skulle spara energi med en murstock heller. Den kan lagra lite värme och bidra till värme en stund efter avslutad eldning, men en kamin är i alla fall inte bra till varmhållning. Den är däremot utmärkt till uppvärmning och mysbrasor.

Nu vet jag inte vad för slags hus ni skall bygga, men om utseendet är någorlunda traditionellt så ser det lätt lite fånigt ut med en tunn plåtskorsten på det stora huset.

Känslomässigt skulle jag föredra en riktig murstock.

Erik
 
jag kan inget om murstockar, men är inte det nått gammalt o förlegat som man byggde förr när man inte kunde annat?

mina tankar går såhär: Förr elda man för kråkorna & kunde då vinna ut lite mer värme genom murstocken. men för at hålla en sån varm så måste man elda konstant, vilket man gjorde förr då husen var båligt issolerade.

idag när man har effektivare kamnenr så är det nog en nackdel att ha murstock.
 
Frågan är vad som håller lägst ,ett rör som har 1 mm godstjocklek eller en keramik/sten konstruktion:)
 
CarMan skrev:
jag kan inget om murstockar, men är inte det nått gammalt o förlegat som man byggde förr när man inte kunde annat?

mina tankar går såhär: Förr elda man för kråkorna & kunde då vinna ut lite mer värme genom murstocken. men för at hålla en sån varm så måste man elda konstant, vilket man gjorde förr då husen var båligt issolerade.

idag när man har effektivare kamnenr så är det nog en nackdel att ha murstock.
Inte då, murstocken är ett säkert och effektivt sätt att ventilera ut rökgaser, troligen det bästa. Tyvärr kostar en traditionell murstock en hel del, tom om man bara ska köpa tegelstenar och bruk. Murstocken som sådan har ganska lite påverkan på effektiviteten av kaminen, det är ju i huvudsak inte där förbränningen eller värmeutbytet sker. Däremot har du ju rätt i att om murstocken ska hållas varm hela tiden, så måste man elda ofta. Men murstocken klarar sig bra och håller länge, även om du bara eldar lite då och då.

Men en rejäl murstock kan vara en vacker del av interiören.

Vad skulle vara bättre än en murstock. Inte gärna något snortunnt plåtrör i alla fall.
 
Hmm..nu är jag verkligen ingen expert på detta. Men tänker följande:
En murstock som konstant eldas i lagrar värme och sprider en viss överskottvärme till t.ex en eventuell kallvind om ni planerar för det...ska det däremot bara eldas för mys och för tillfällig spetsvärme så har ni en gigantisk köldbrygga rätt in i huset.
Om man sen bygger nytt idag lär man ju inte ha självdrag utan allra minst mekanisk frånluft..som man inte får dra via murstocken mig veterligen.

Ur energisynpunkt är nog knappast murstocken speciellt bra, ur fukthänsyn eventuellt om det eldas konstant...ur ventilationshänseende rätt förkastligt....

Ta ett snack med någon energirådgivare på kommunen och lita inte bara på pappas sambo...både värme, ventilations och isoleringsteknik har ju gått framåt under åren.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Frågan är vad som håller lägst ,ett rör som har 1 mm godstjocklek eller en keramik/sten konstruktion:)

det finns murade skorstenar som är keramisnka & nog det bästa man kan ha (har själv en sån) men jag tror inte det är en sån trådskaparen menar när han talar om murstock.
 
Forbo skrev:
Hmm..nu är jag verkligen ingen expert på detta. Men tänker följande:
En murstock som konstant eldas i lagrar värme och sprider en viss överskottvärme till t.ex en eventuell kallvind om ni planerar för det...ska det däremot bara eldas för mys och för tillfällig spetsvärme så har ni en gigantisk köldbrygga rätt in i huset.
Om man sen bygger nytt idag lär man ju inte ha självdrag utan allra minst mekanisk frånluft..som man inte får dra via murstocken mig veterligen.

Ur energisynpunkt är nog knappast murstocken speciellt bra, ur fukthänsyn eventuellt om det eldas konstant...ur ventilationshänseende rätt förkastligt....

Ta ett snack med någon energirådgivare på kommunen och lita inte bara på pappas sambo...både värme, ventilations och isoleringsteknik har ju gått framåt under åren.

det var så jag med tänkte, måste ju bara helt värdelöst att ha, men funkar nog om man eldar konstant & gärna då med gammla ineffektiva saker...
 
Det är ju oftast ganska långt mellan yttertak och innertak. Den värme som leds genom teglet från bostaden och ut måste vara högst begränsad. 1,5m tegel isolerar inte så dåligt. Om spjällen står öppna när man inte eldar så drar det antingen ut eller in, och den vägen kan stora mängder värme försvinna, men det gör det under samma omständigheter även i ett plåtrör.

En riktig skorsten kan förhöja utseendet på huset, och man kan ha eldstäder på flera ställen om man vill. Att det skulle leda ut nämnvärt med värme eller förstöra ventilationen även när den inte används trots stängda spjäll har jag svårt att tro.

Så länge du stänger spjällen när du inte eldar lär skorstenen varken göra till eller från för värmeekonomi och ventilation. Att det sedan är en dyr pryl som fyller samma funktion som en billigare modulskorsten eller ett plåtrör är en annan sak.

Erik
 
johanpelle skrev:
Och tänk på miljön och hälsan och slopa den där stinkande kaminen.
Hoppas verkligen inte TS tar detta råd på allvar.
De flesta mäklare är nog överens om att en fungerande kamin är en sak som både höjer husets värde och gör det mer lättsålt.
Personligen skulle jag se det som ett stort minus om det inte fanns möjligheter att elda för mys/komfort/värme.

Själv har vi en modern insats i vår öppna spis från -49, dvs kombinationen av modern kamin och traditionell murstock i en vacker symbios.
Igår var det 18.4º när jag kom hem 16.30 och tände kaminen.
Efter att första inlägget brunnit upp (2-3kg) efter ca 1 timme så hade jag 23º och då är ändå min planlösning mycket öppen så att värmen fördelas på ca 100m2.
Efter det myseldade jag (2-3 vedpinnar i timmen) fram till 22.00 och när jag gick upp idag vid 06.00 så var stora delar av murverket kring kaminen samt murstocken fortfarande varmt.
 
Gabbe,
Tror frågan snarast gällde huruvida man ska stoppa in en gammaldags murstock i ett nybygge, snarare än att utnyttja en befintlig. En modern braskamin är väl givet, men en isolerad skorsten i kombination med en modern värmepumpsanläggning bör vara bra mycket mer effektiv och mindre kostsam.

men smaken är väl som baken i slutändan:)
 
En varm murstock ger en härlig, mysig värme.

Men det är ju ett trögt system.

Vad har ni tänkt för värmesystem i övrigt och hur skall kaminen nyttjas?
 
Forbo skrev:
Gabbe,
Tror frågan snarast gällde huruvida man ska stoppa in en gammaldags murstock i ett nybygge, snarare än att utnyttja en befintlig. En modern braskamin är väl givet, men en isolerad skorsten i kombination med en modern värmepumpsanläggning bör vara bra mycket mer effektiv och mindre kostsam.

men smaken är väl som baken i slutändan:)
Jag är medveten om TS fråga.
Mitt inlägg var mer ett tips om en kamins vara eller icke vara samt om en murstock är värdelös tillsammans med en modern kamin.
Båda dessa frågor har ju dykt upp i tråden.

jag är dock tveksam till om jag hade tagit en så stor kostnad som en traditionell murstock innebär vid ett nybygge bara för att få skön eftervärme från en kamin.
Det finns billigare sätt att få den eftervärmen.
 
Med tanke på bjälklagsgenomföringar och skyddsavstånd så hade jag aldrig satt en traditionell murstock. Med en helstens sida så behöver du väl bara ha 50mm isolering runt för att klara brandklassningen.

En modulskorsten (SEM, HEDA, ISOKERN etc) får monteras med nollavstånd istället. I fråga om en leca/keramisk modulskorsten eller en plåtdito så har nog plåten avsevärt kortare livslängd, i alla fall enligt försäkringsbolagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.