Mina takbjälkar har varit målade (plastfärg) och jag har varit tvungen att slipa dem trärena. Det är gamla bjälkar som skall vara synliga och jag vill ha dem oljade i en mörkare nyans än de nu är efter slipningen. Linolja verkar bara göra dem en liten aning mörkare. Skall man olja flera gånger för att få en mörkare nyans eller skall man blanda i lite trätjära? Vilken sort linolja skall man ha? Kom gärna med eventuella blandningsrecept eller hur man får bästa resultat
 
Föregående ägare till mitt hus hade betsat de frilagda bjälkarna. Tror det är lackbets eftersom det fanns flertalet såna burkar i förrådet. Så här ser det ut
http://homeweb.mah.se/~bitost/10/4.jpg
Ser helt okej ut, på nära håll är ytan väldigt matt.. min främsta invänding mot bets baserar sig på tro: att den suger så djupt in i träet att den i princip är omöjlig att få bort om man skulle ångra sig. Hur det egentligen ligger till med den saken vet jag dock inte.
 
Ja bets och olja kanske kunde fungera! Ser helt OK ut på din bild.
 
Jag målade mina med svart linoljefärg, maskhålen syntes nämligen inte då. Kromoxidsvart färg utspädd med linolja är lättstruken och ger ett resultat som ser ut som en infärgning, man ser inte färgen men den blir svart. Men det beror ju på vilken färg man vill ha på bjälklarna förstås.
 
Om du vill ha en lätt mörk träfärg utan bets så skurar du bjälkarna med såpa först och oljar sen. Det blir en gyllenbrun färg, beroende på träet.
 
Linolja och terpenin sk.halvolja är åxo ett beprövat koncept,sen har du alltid jotuns trebitt lasyrer,exotisk trä,naturligt åldrat,järnvitrol mm.
 
Du kan ju alltid gå till en färghandlare och bryta en träolja till en mörkare kulör.
 
Har påbörjat arbetet nu med linolja och ca 30% terpentin. Verkar fungera fint! Tacka alla för ert engagemang!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.