Jag har en fundering. :D
Till sommaren ska jag dränera och fixa avvattning runt huset.

Vissa har provat att förvärma / kyla inkommande luft till ordinarie ventilation via markrör. Hur fiffigt skulle det vara att tillämpa på en torpargrund?

I stället för kattgluggar tar man in tilluften via nedgrävda rör.
(Avluftning via fläkt kanske?)
Vintertid får man en viss uppvärmning av luften. d^_^b

Men vilken effekt kan man förvänta sig sommartid?
Luften kommer att kylas ned till viss del. Kan man tänka sig att ev fukt i luften kondenserar innan den når in i grunden (alltså possitivt), eller att man kyler ned grunden och får någon negativ effekt? Luft in kan hursomhelst inte bli kallare än marken. Borde bli ganska jämnt klimat där, inte så beroende av lufttemperaturen.

Hälsningar Flurken
 
Jag har funderat på precis samma sak!

Min tanke var dock just att luften sommartid skulle förkylas och fukten därmed kondensera, innan den kommer in i krypgrunden. För att på så sätt få ett torrare klimat.

Som du nämner kan man bli tvungen att använda en fläkt för att få något genomflöde. Men det är ju inget större problem.
 
Tanken är intressant. först kyler man ner luften och sen kan man för att uppnå en uttorkande effekt försöka värma upp samma luft innan man skickar in den i grunden med någon form av solvärmare. Det tror jag hade varit en bra lösning på fuktproblemen för hus som har problem. Själv har jag avjämnat, plastat samt isolerat marken och hjärtväggarna i grunden med frigolit. Grunden mår ypperligt och det finns gott om spindlar där. Spindlar gillar som bekant inte mögel och svamp. :)
 
Det där om att spindlar inte skulle gilla att vistas i ett mögel/svamphus är en myt.
 
Varför ska ni ventilera torpargrunden? Vad är syftet med ventilationen?
-Vill bara få er att tänka efter...
-Läs även lite på www.lfs-web.se
 
Syftet med ventilationen är att föra bort fukt.
Läser du igenom denna tråden igen så inser du att din länk har begränsad relevans, eftersom det där pratas om tillförsel av varm, fuktig luft.

LFS/Anticimex vill ju givetvis hellre sälja dig en elektrisk/mekansik avfuktare med några års mellanrum, men detta är snarast att behandla symptomen istället för sjukdomen.
 
Länken är kanske relevant ändå. Den beskriver (under avsnitt Krypgrund) hur skadlig varm fuktig luft är på sommaren och hur fel det är att dra in kall luft på vintern (avkylande effekt).
Om markrören skulle ge någon effekt borde de skapa bättre klimat under grunden. Såtillvida att uppvärmningen vintertid blir nog stor eller att avfuktning/avkylning sommartid räcker. Vet ej hur mycket temperatur ändring man kan förväntas få via markrör. Enligt brinetemperaturen till värmepumpen (markslinga) håller den ca +7gr i augusti och -1 kallaste perioden på vintern. Borde vara motsvarande förhållanden i ett markrör för luft.
Att denna ide (om den skulle funka) inte finns beskriven på sidor där man vill sälja produkter är väl helt naturlig. Om den inte funkade borde den kanske vara beskriven under rubriken "felaktiga åtgärder".
Grundiden från min sida är att skapa bättre klimat i torpargrunden så enkelt som möjligt. Sätta in en avfuktare vet vi garanterat att det fungerar MEN kostar inköp, kostar driv energi, kostar underhåll, kostar reinvestering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.