AleCat skrev:
Jag har köpt handfat, blandare och toaletter från England, ser precis ut som på bilden. Köpte två handfat varav ett har ett kromställ under också. Bev mycket billigare än Badex som säljer dem i Sverige.
Var du i england och hämtade dem då också? Älskar också badex sortiment men dom är otroligt dyra.
 
Jag beställde frakt separat via DHL. De som tillverkar handfaten heter bathstore(.com) men de ville inte skicka utanför England. En pall full gick på 2600 kr ungefär. Hem till min dörr. Köpte 2 handfat som sagt, samt även 2 WC, en dusch med termostatblandare, en köksblandare och en golvstående handdukstork i radiatorstil med kranar till. Det hade dock fått plats dubbelt så mycket på pallen.
 
Wow, så du ringde DHL i Sverige då eller? Berätta gärna mer.
Det var inga problem annars? Både med butik, frakt och produkter? Och det är inga skillnader jämfört produkterna i Sverige med typ mått, kopplingar etc?
 
Jag handlade från victorianbathrooms4u.com

Jag mailade till import.goteborgse@dhl.com och de ordnade allt. Dock var det en del som var skadad fast jag inte såg det direkt. Sådant måste rapporteras inom 7 dagar så se till att kolla igenom allt noga.

Det är ungefär samma kopplingar som i Sverige, min rörmokare hade inga problem i alla fall.

Om det skall löna sig måste man köpa för en viss summa dock. Frakten är ju 2600 ingefär för en pall. Moms kommer inte till eftersom det är inom EU.
 
AleCat skrev:
Jag handlade från victorianbathrooms4u.com

Jag mailade till import.goteborgse@dhl.com och de ordnade allt. Dock var det en del som var skadad fast jag inte såg det direkt. Sådant måste rapporteras inom 7 dagar så se till att kolla igenom allt noga.

Det är ungefär samma kopplingar som i Sverige, min rörmokare hade inga problem i alla fall.

Om det skall löna sig måste man köpa för en viss summa dock. Frakten är ju 2600 ingefär för en pall. Moms kommer inte till eftersom det är inom EU.

Hej!
Vi var inne på denna sida och tyckte allt var så himla fint så vi skulle beställa komplett badrumsinredning.
Ser att denna tråden är rätt gammal nu men när jag mailade dhl import i gbg fick jag detta till svar:

Hej

Vi skickar ingenting i privatregi , ber dig därför kontakta annan transportör .

Mvh

Tiina Neemelaid
Freight Production


DHL Freight Sweden
Exportgatan 15
Box 4167
SE-422 04 Hisings-Backa

Funderar på att maila direkt till hemsidan nu och fråga vad de tycker man ska göra.

Alecat: du har inga andra bra förslag?

Mvh Elias
 
Det låter som att man skulle kunna beställa genom någon som har företag med tanke på svaret. Ibland är det väldigt slumpartat vilket svar man får oavsett regler med firmor.

Det första problemet som nämnde, att den engelska firman inte vill skicka utomlands (förutom Irland förstås) låter det ju som att man kunde komma ifrån genom att anlita DHL. Det är ett problem vi har diskuterat mycket på Verktyg, maskiner och fordon.
 
ska tillägga nu att jag har fått svar ifrån victorianbathrooms4u. så här skrev dem:

Hi,
Sorry we don't export.
Regards
Steve
 
Även det går att kringgå genom att ha en engelsk bulvan, en privatperson som gör köpet och sedan gör exporten. Det är krångligare, men fungerar utmärkt. Har aldrig gjort det med så stora saker, men mindre saker dock.
 
Mr Handyman skrev:
Även det går att kringgå genom att ha en engelsk bulvan, en privatperson som gör köpet och sedan gör exporten. Det är krångligare, men fungerar utmärkt. Har aldrig gjort det med så stora saker, men mindre saker dock.


Ja det är sant, MEN... då måste man väl kunna lite på denne person till hundra procent.. För jag tror inte man kan hitta någon som vill ligga ute med ca 70-80 tusen tills jag har fått hem varorna till min dörr. Plus att om varorna är skadade ska man då skicka dem till han och sen säger affären att han har orsakat skadorna vad händer då?

Jag tror att man bör känna personen i fråga om något sådant ska ske. Jag vågar inte riskera att sätta över så mycket pengar till någons konto om man inte känner han.

Eller är jag ute o cyklar? Du kanske mena att man kan lösa det på något annat sätt?

borde det inte gå att ett engelskt företag som köper varorna och sen exporterar dem till mig på vanligt sätt??
 
Jo, det går givetvis också jättebra. För bulvanförfarandet har jag ha haft turen att ha nära vänner i England, jag skulle inte heller lägga ut det hursomhelst. Det är verkligen något att fundera över. På verktygssidan finns det svenska utpriser som ligger på mellan tre och fyra gånger över engelska listpriser. Helt sjukt.
 
Det är ju också det att på badrum och kök, och annan inredning, så har de mycket mer prylar som ser gedigna och gamla ut. I sverige ser alla badrumskåp och kök likadana ut, ska man ha något annat än fyrkantig mdf så blir det dyrt. Lite fånigt av dhl att inte skicka. Det hade ju varit en affärsidé för tex ett mindre plattsättarföretag, som ofta inte tjänar nåt speciellt på att vara återförsäljare av badrumsmöbler, att nischa in sig på. Tanken med en rörlig marknad är ju att priserna ska harmoniseras. Vi har ju alla förutsättningar med visa-kort, internet och dhl.
 
Vi håller på och bygger om två badrum. Ett mindre med toa/handfat/dusch och ett större med toa/handfat/bad/dusch. Nu har jag scannat internetsidor efter handfat, wc, kakel och bårder/lister mm i klassiskt stil. Hittar inget bra egentligen. Problemet är också att få till duschhörnan så att den inte ser för modern ut. Ska kolla på engelska sidor nu. Men här är några aktuella svenska länkar som jag vill dela med mig av:

http://www.franskakakelbutiken.com/sortiment/kakel/dekorer/

http://horus.se/

Hafa har ett billigt alternativ med handfat/pelare plus toa (Moon), som är prisvärt:
http://www.hafa.se/web/Handfat.aspx

Hittar ni fler länkar så fyll gärna på. Ämnet är ju alltid aktuellt :rolleyes:

Här är en engelsk:
www.bcsanitan.co.uk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.