Sitter här å funderar på en sak

El uppvärmning ca 18000kr om året ink hushållsel (räknat av min brors hus) byggt 67

mitt hus 50kvm större gör av med ca 35-45kbm ved gör av med ca 9000 i hushållsel
byggt 1929

får jag inte tag i 35kbm ved för under 9000 så är det billigare med el alltså plus att jag ska stå och såga och klyva allt

Stämmer detta? eller är jag bara ute och cyklar?



vedklyv 9000
vedpanna 43000
tankar laddomater kulvert ja ni vet ju vad vi snackar om här iaf
 
Du kan ju knappast jämföra två hus rakt av när det ena är större och dessutom äldre. Isolering och allt sånt spelar ju in. Har svårt att tro att ett hus som drar 35-45 kbm ved skulle klara sig på 9000 för eluppvärmning!
 
räknar man inte med runt 1kwh/liter ved? isåfall 35-40kkwh....
 
_ap_
kör med elpatron några veckor och kolla av elmätaren så får du en realistisk uppfattning om din förbrukning.

Finns inte en risk att du klara dig på 9000kWh.

Du kan ju också ha en otroligt dålig vedpanna.
 
Redigerat:
En granne tröttnade på att elda för några år sedan och satte på elpatronen i ack tanken och fick lägga ca 25 tusen på el den vintern i stället för ca 30m3 ved. Och då var nog elen billigare än idag.

Sedan beror det väl på hus och så utrustning hur stor räkningen blir men gamla hus och komfortabel värme kostar kwh.

Men kolla vad el patronen gör av med på ett par veckor så får du även en uppfattning om hur bra din panna och tankisolering är.
 
Jag har räknat själv på det där några gånger och klyvd (otorkad) ved bör du kunna köpa för ca 30 öre /kWh, (Ingen investering i klyv förutom en torklada/vedbod). Har man egen skog är det nästan gratis nedåt 10 öre/KWh(om man inte värderar den fritid som går åt för arbetet) och en vedmaskin som kapar och klyver kan man hyra några dagar när man behöver den.

Däremot skall man inte köpa ved mitt i en isvinter... (Den torra veden är nog dessutom slut nu på många håll)

2600kWh/m3f (fast mått ) i energiinnehåll på björkved. Travat och kastat(Stjälpt) mått som man har använder vid beräkning av pannvolym, torkyteåtgång resp vedförsäljning kan skilja en hel del beroende på hur finkluvet det är resp hur vältravat det är....Det tillkommer en faktor 0,5-0,7 för att få energiinnehållet i en m3 köpt ved, men räkna på 0,5->
1300kWh/m3 stjälp köpt ved för 400:(ren björk ej torkad) vilket verkar gälla om man surfar runt lite på blocket etc (frakt tillkommer, så köp stora mängder), det bli 30 öre/kWh,...

Du skrev ju själv att du gör av med 40 kbm ved: Omräknat skulle ju det bli
52 000 kWh !!!! Inte konstigt att du inte får det för 9000, så mkt ved kostar snarare 16 000... Men 52 000 kWh el kostar ju 67 600:- (Elpris 1,3 inkl allt)

Du sparar isåfall 51 600 per år att elda 40m3 ved istället för att köra på el...


Så ja, du cyklar nog omkring litet....

Sen är det skillnad på vad man menar med el till uppvärmning, har din brorsa en bergvärmepump så kanske han kan räkna på ett COP på 3, då kommer
till dina 52 000 kWh (40m3t ved) att kosta ca 22500 i el per år, men då skall du dessutom investera ett par hundra tusen...., så det blir ca 10-20 tkr i räntor och amorteringar som tillkommer årligen (Alt räkna på alternativavkastning om du redan har så mkt pengar kontant på banken)
 
Redigerat:
Innan jag bytte från olja till ved kostade det ungefär 40000 - 45000 om året att köpa oljan till huset. Veden kostar 5000, som tremeters att kapa och klyva själv, då. Jag jobbar ca 100 timmar om året med vedeldningen, totalt sett (jag har fört timdagbok), under vilka jag alltså sparar nära 400 kronor per timme. Skattefritt.

Jag räknade förresten ut att vedvärmen kostar mig 16-18 öre/kWh, inklusive driften av fläkt och pump under eldning. Kapitalkostnader tillkommer förstås, men de beror ju på vilken avskrivningstid jag ska räkna på. Nu har min anläggning betalt sin egen investering, genom minskade driftkostnader, men förhoppningsvis håller den ju längre än fyra år.
 
Redigerat:
en ny bergvärme och en ny modern bekväm vedanläggning kan kosta nästan lika mycket i inköp , har jag för mej. Skillnaden i driftkostnader är i alla fall inte så drastisk ( se PST beräkning) så man bör fundera på vad man vill investera i.
Det är känns dyrare att ersätta en gammal vedpanna med bergvärme fast det behöver inte bli så när man får se slutnotan :). Man startar med att det är bara pannan som ska bytas - ca 35 000 -40000. Sen vill man ha större tank och byter ut den gamla mot en ny, större och källaren ska kanske anpassas till det, ny starkare klyv, kanske en transportband för att spara tid och krafter... och det rullar på tills man ligger mycket nära en summa som bergvärmepump kostar i investering . Så rullade det på när vi slängde ut gammal kombi med förugn ....
Nu bor vi på en vattenskyddsområde och får inte borra eller gräva för värme så vi eldar med ved ( 35-45kbm/år).
Men hade vi kunnat välja så skulle vi kunna få bergvärme för samma pengar som vår värmeanläggning med alla tillbehör har kostat.
gaia
 
Hej
Du kan göra ett litet experiment. Förbrukningskurva för elvärme ser enligt Jämtkraft ut så här:
% av årsförbr.
Jan 14,5
Feb 12,10
mars 11.10
April 9,00
Maj 5,60
Juni 3,60
Juli 2,60
Aug 3,20
Sep 5,20
Okt 8,60
Nov 11,00
Dec 13,50
Kör en månad på el och räkna ut årsförbr. m. hjälp av kurvan. Jag har kollat några gånger och den stämmer oväntat bra. Kollar du över två månader blir det ännu exaktare. Vill man vara en riktig vetenskapsman kan man ju kolla medeltemp för aktuell månad och kontrollera mot tidigare år hur mycket det skiljer. Jag tror att det ved är svårslaget tom om man köper veden på OK/Q8(nej inte riktigt). /LOB
 
gaia skrev:
en ny bergvärme och en ny modern bekväm vedanläggning kan kosta nästan lika mycket i inköp , har jag för mej. Skillnaden i driftkostnader är i alla fall inte så drastisk ( se PST beräkning) så man bör fundera på vad man vill investera i.
Det är känns dyrare att ersätta en gammal vedpanna med bergvärme fast det behöver inte bli så när man får se slutnotan :). Man startar med att det är bara pannan som ska bytas - ca 35 000 -40000. Sen vill man ha större tank och byter ut den gamla mot en ny, större och källaren ska kanske anpassas till det, ny starkare klyv, kanske en transportband för att spara tid och krafter... och det rullar på tills man ligger mycket nära en summa som bergvärmepump kostar i investering . Så rullade det på när vi slängde ut gammal kombi med förugn ....
Nu bor vi på en vattenskyddsområde och får inte borra eller gräva för värme så vi eldar med ved ( 35-45kbm/år).
Men hade vi kunnat välja så skulle vi kunna få bergvärme för samma pengar som vår värmeanläggning med alla tillbehör har kostat.
gaia
Om investeringarna är lika stora återstår "bränslekostnaden"
30 öre/kWh för köpt ved, 150 öre /kWh för el-> COP måste vara 5 !!
Egen ved 10 öre -> COP måste vara 15 !!

Om man bortser från det egna arbetet, så är ved överlägset, men har man ändå
ett överbetalt lättsamt jobb på annat håll (vilket de flesta har:D) så är det klart att
bergvärme passar dem bättre...man måste gilla (obetalt men ändå lönsamt) arbete för att elda med ved...
 
PST skrev:
...har man ändå
ett överbetalt lättsamt jobb på annat håll (vilket de flesta har:D) så är det klart att
bergvärme passar dem bättre...man måste gilla (obetalt men ändå lönsamt) arbete för att elda med ved...
Överbetalt vete fasen men jag räknade lite på det och den timmen om dan som den jäkla vedganteringen och eldningen tar just nu skulle lätt motivera en värmepump om jag istället kunde lägga tiden på att jobba heltid istället för 90% eller så :)
 
Se kapningen & klyvningen som ett nöje och träning. Ett par dagar om året med har nog inte skadat nån ( avkapade fingrar borträknade);)
 
Häromkring kostar brännet sågat/klyvt 250:- /m3, stjälpt mått, hemkört, jag gör av med ca 50-55m3 /år. Kostnaden för någon form av el uppvärmning vågar man knappt fundera på!
Man får väga in lite vad pannan gör för ventilationen/värmen i källaren, likaså på vinden, innan man kastar ut den tycker jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.