Hej ! Jag har blivit tvungen att innifrån riva snedtaket på grund av att det tidigare läckt in vatten och resulterat i att delar ruttnat. Taket bestod av innifrån sett masonit, tretex,sågspån sedan takspån utan märkbar luftspalt, tät takfot. Utanpå numera takplåt, som ligger på reglar uppe på takspånet.
När jag nu tar bort det som är skadat,det är endast en mindre del av takspånet som är dåligt.Vad ska jag då använda för isolering att ersätta sågspånet med? Det var endast ca 5cm men reglar man på kan få plats med ca 12-15cm.
 
Kan du sänka taket lite till och regla på något mer så får du bättre isolering! Jag hade satt en luftspalt mot spåntaket och sedan isolerat med lösull!
 
Tack för svaret snurre!
Jag funderar på skapa luft spalt med masonit på tunna reglar närmast takspånet . Sedan isolering men i mitt fall blir det svårt att få dit lösull eftersom jag står snett under. Jag undrar vilken isolering som fungerar bäst i kombination med sågspånet,
jag har även planerat att isolera mer inne på vinden där är det också sågspån.
Mitt tidigare problem med läkage ifrån taket beror på förre ägares otillräckliga plåt beklädnad för dropp och rengn skydd.
Ång spärr med tät plast vill jag inte använda men funderar på använda tak skivor som är folierade. Det sitter i ett par andra rum.
 
Vad är det folierat med? Låter lika tätt som plast?
 
Varför vill du inte ha plast? Du vill väl förhindra att varm fuktig luft innifrån kyls ner till daggpunkt och fäller ut fukt i isoleringen? Sätter du plast invändigt och glesar så kan du fylla lösull uppifrån genom att sticka ner slangen i varje takstolsfack, Därefter isolera för hand i nocken och tejpa igen plasten med åldersbeständig tejp.
 
Med sågspånet är cellulosa isolering bäst. Och då bör man skippa ångspärret.
 
kamilenski skrev:
Med sågspånet är cellulosa isolering bäst. Och då bör man skippa ångspärret.
Och du kan nog även skippa luftspalten mellan isolering och taket. Bara att spänna upp en diffusionstät duk och glespanel sen har du en firma att spruta in cellulosaisolering i taket och det är klart. http://www.thermofloc.se/dokument/konstruktioner/Snedtak_utan_luftspalt 090225.pdf Här kan du se konstruktionen
 
  • Gilla
Bengt5
  • Laddar…
Jag tror inte det är någon ångspärr i något annat rum men som sagt är det folierade takskivor i 2 andra sovrum. Det är ett vit färgat ytskick av plastfolie på dom. Angående cellulosa isolering. Att ta dit en firma för enbart snedtaket vet jag inte det är bara ca 4m långt. Visserligen är det vinden också.Kan man hantera det själv?
 
Har ingen egen erfarenhet av cellulosa men många byggvaruhandlare har spruta för lösull (stenull) att hyra ut i samband med köp av isolering. En sådan är lätt att hantera men man måste vara två, en som sprutar och en som matar i!
 
Jag hittade på en annan tråd ett intressant tips på en träfiber isolering som heter
Thermocell. Som ska fungera tillsammans med sågspån. Mer info på www multisol.se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.