Hej,

Vi planerar att bygga nytt i Norrtälje (ca 200 kvm) och vi har försökt att sätta oss in i vilken värme källa som är rätt.. Vi kommer att sätta in en kamin (mysfaktor plus vid ett eventuellt strömavbrott) och ha golvvärme, men sedan blir det svårare... Skulle vilja ha Bergvärme plus frånluft och eventuellt solpaneler.
Någon som kan ge lite råd/tips?
 
Redigerat:
en vattenmantlad kamin föreslår jag.. :) kombinera det med FTX och golvvärme och solpaneler för sommaren om du har lust..... skit i bergvärmen..,
 
Hemmakatten
Marigt med väder i Norrtäljetrakten. Vi bor lite söder om Norrtälje men i ett riktigt köld- och snöstråk. Det är alltid 3-4 grader kallare här än inåt stan (Sthlm) och alltid mkt mera snö. Växtzonmässigt skiljer det sig mycket åt också. I Sthlms-området växtzon 2 och 4,5 mil norrut hos oss räknar jag med att det är växtzon 3-3,5. :(

Jag tycker du skall prata med konstruktören av huset. De har uppgifter mer exakt om väder och vind( mkt blåsigt gör att det går åt mer värmeenergi i huset). Det måste de ha för att kunna beräkna snölasterna för takstolarna och du måste dessutom göra en energiberäkning för ditt hus.

Det var någon annan forummedlem som skrev om värme som menade att ju enklare desto bättre och billigare. Med det menade han att man inte skall blanda ihop för många olika uppvärmningskällor. Dels kostar allting i installation, sedan blir det bökigare med allt underhåll. Jag håller med.

Vi själva har en vattenmantlad pelletskamin ansluten till en ackumulatortank för golvvärme och varmvatten. I tanken sitter en elpatron som reserv ifall pelletskaminen krånglar eller man är bortrest. Vi funderade på solceller för värmning av vatten sommartid, men dels var det dyrt och lång intjänandetid, dels hade vi inget bra ställe att sätta panelerna på. Idag kan jag ångra att vi åtminstone inte köpte en ack.tank med en extra slinga för solvärme för att i framtiden kanske koppla på det. FTX har vi förstås också, tror nog att alla hus idag måste ha det för att klara kraven på uppvärmning på max XX kWh/kvm/år.

Sedan har vi öppen spis, men bara för mys, har egentligen inget med värmen att göra. Vad som däremot har varit bra vid strömavbrott är gasolhällen.
 
Redigerat:
Skulle jag bygga ett nytt hus skulle jag definitivt köra med vattenburen värme där värmekällan skulle vara någon sorts värmepump (bergvärme, jordvärme, sjövärme), gärna med möjlighet till framtida komplettering med solvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.