Jag är ny användare här men har läst alla trådar rörande spikpistoler men inte riktigt lyckats hitta svaret på det jag undrar över!

Jag skall byta ut tak- och golvlister i hela huset, ca. 350kvm, och funderar på att underlätta arbetet med en spikpistol.

Jag har inget behov av spikpistolen till annat än just lister så någon större apparat behöver jag inte.

Jag står nu i valet och kvalet mellan en gasdriven eller en luftdriven.

Fungerar det att köpa en kompressor på 1hk med 6l tank till mitt ändamål, har inget behov av kompressor i övrigt och är därför ute efter en så liten och lätt kompressor som möjligt. Eller måste jag upp till en större, och därmed tyngre?

Alternativt är ju en gasdriven spikpistol och enda nackdelen där som jag ser det är vikten samt priset.

Vilket alternativ skulle ni råda mig? Priset har ingen betydelse!

Likaså undrar jag om någon kan rekommendera en bra gasdriven, har själv kollat in Paslode och Hitatchi.
 
Du behöver en 15g eller 16g dyckertpistol. Jag har satsat på en 15g, eftersom spiken är lite grövre och den kändes med allsidig. En liten kompressor räcker till spikning. Men jag tror att du kommer att finna att du egentligen har behov av en kompressor, och då är en minikompressor för liten för andra ändamål, tex mutterdragning vid däckbyte.

Gasmaskiner är mycket smidiga. Beställ från USA. Se den klistrade tråden. Se till att du kan få tag i gas och spik här hemma. Om du köper en kvalitetspistol kan du sälja den efter att du är färdig. Billighetsmaskiner har inget andrahandsvärde. För USA-import kan du kolla på Toolking eller Tools-plus. Paslode gör bra maskiner med vettigt andrahandsvärde.
 
Jag har en liknande kompressor, fast köpt på Biltema. Kör med den här pistolen:

http://www.jula.se/spikpistol-16-50-mm-s200bn-123793

Lånade en sådan pistol av grannen som är snickare och en liten kompressor när jag listade i köket. Fungerade kanon. Nu köpte jag en egen pistol när jag skulle bygga en spånskivetrumma runt ledningsrör i källaren. Den ger nästan inga märken alls.
 
Till golv o taklister kör jag med 18g.
 
Ja, jag har också en 18g till lister och foder.
Dock skulle kanske en 15 eller 16g varit på sin plats om man vill spika tak.
Men men, då får man handla på sig en sådan också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.