Jag håller på att planera kök och undrar hur lånmgt det måste vara mellan häll och ett högskåp 30? 40? 60? eller finns det inga måsten kanse?
 
Har läst i någon bok att det ska vara 40 cm från vägg till spis, men jag vet inte om det är en rekommendation eller krav. Vi har 30 cm mellan vägg och spis i vår lägenhet och det är perfelt om man som vi bara har ett litet arbetskök. Man får precis plats med ett avställningsgaller från IKEA på den ytan.
 
Hemmakatten
Vi har 30cm mellan gasolhäll och vägg (träväggmed OSB och gips mot köket). I ett litet hus vi hyrde en gång var det inget alls mellan en elspis och väggen, men den väggen var en murstock. Tror att det beror på om det är brännbart material eller inte. Kakel bör ju vara bättre än målad vägg (vilket vi har). Vågar dock inte svara på om det finns några speciella regler.
 
Rekommendationen brukar vara att ha 40 cm på båda sidor av hällen för att enkelt kunnda jobba med dessa avställningsytor.
 
Thomas59
Installerade en ny induktionshäll i förrgår. Vill minnas att min måttet mot sidovägg inte var mer än 5-10 cm.
 
Vi kommer få 20 cm. Hade gärna haft mer men allt handlar ju om kompromisser. Vi har 110 cm på andra sidan så vi tror det kommer funka bra ändå.
 
Har precis monterat en 90cm häll och har ca 20cm på ena sidan, har inte haft något problem med att det känns trångt.

/ Adam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.