Har just fått besked om att vi fått strandskydds dispens men att dom skulle dra en tomtgräns 20m från stranden. Jag äger marken ner till sjön så vad får jag göra med den markrämsan?
De lustiga är att jag har två tomter på vardera sida som går ner till stranden. Så ingen friluffs mäniska kan komma åt stranden om dom inte simmar dit vill säga..:)
 
C
Jag skulle kunna tänka mig att du kan få tillstånd att bygga en brygga eller kanske ett båthus? Möjligen en stuga att byta till badkläder i...
 
J
Hur är det med Friggebod då?
 
nja. Oavsett om någon äger marken ner till strandkant eller inte så har allmänhet rätt att röra sig längs stranden... men i mågna fall är det i praktiken omöjligt på grund av hur det ser ut, kanske vassar och annat. sen att folk bygger plank och bryggor svart är en annan historia!

ett förtydligande; hur kan du äga marken ner till sjön om de drar en tomtgräns 20 meter från stranden?
 
Redigerat:
Just nu är de en skogsfastighet som är inklämd mellan tre tomter. Har altså två tomter på vardera sida vid stranden och en tomt rakt bakom så att säga.
 
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt. Du har tre tomter och har fått strandskyddsdispens under förutsättning att du tomterna inte längre inkluderar stranden ?
 
De finns redan tre tomter som jag inte äger. Jag äger bara skogsfastigheten som är inklämd mellan tre tomter. De tre tomterna som redan finns har strandskydds dispens vilket de inte är på skogsfastigheten. För att få bygga närmare än 100 m till sjön är man tvungen at söka strandskyddsdispens och de har jag fått men inta ända ner till sjön. Så jag måste ha lantmäteriet att stycka av den tänkta tomten 20m från stranden resterande sträcka kommer därför fortfarande vara skogsfastighet.
 
cheetah1 skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att du kan få tillstånd att bygga en brygga eller kanske ett båthus? Möjligen en stuga att byta till badkläder i...
Kan jag inte tänka mig. Det krävs nämligen strandskyddsdispens för att bygga en brygga eller båthus eller friggebod, och eftersom dispensen i det aktuella fallet nu endast medgavs på tomten som numera slutar 20 m innan stranden så...
 
Man behöver väl inte dispens för att stycka av en tomt? Det har jag aldrig hört talas om. Har ni någon specialregel där uppe??

Att bygga är en annan sak, givetvis.
 
Ja dispensen har vi sökt för att vi ska bygga ett fritidshus. Så man undrar vad man kan göra på den bit som fortfarande kommer att vara strandskyddad. Vi kommer kanske att ta vatten från sjön så då kanske man får gräva ner slangen med grävmaskin och sen när man lägger tillbaks massorna kanske man får sig en fin stig ner till sjön tex...
 
mycke_nu skrev:
Man behöver väl inte dispens för att stycka av en tomt? Det har jag aldrig hört talas om. Har ni någon specialregel där uppe??

Att bygga är en annan sak, givetvis.
Du behöver dispens för en avstyckning av dubbla skäl faktiskt.

Dels får inte en fastighetsbildning ske så att strandskyddet motverkas.

Dessutom måste det vid en avstyckning finnas förutsättningar för att använda den nya tomten på avsett vis. Detta utgör ytterligare ett hinder för att stycka av en tomt där strandskydd gäller, eftersom tomten kanske inte går att bygga på, och då får den inte styckas av.

Du behöver därför normalt strandskyddsdispens för att stycka av en tomt nära en strand.

Se fastighetsbildningslagen, 3 kap. 1 § och 2 § för mer info.
 
vattumannen75 skrev:
Ja dispensen har vi sökt för att vi ska bygga ett fritidshus. Så man undrar vad man kan göra på den bit som fortfarande kommer att vara strandskyddad. Vi kommer kanske att ta vatten från sjön så då kanske man får gräva ner slangen med grävmaskin och sen när man lägger tillbaks massorna kanske man får sig en fin stig ner till sjön tex...
Rent strikt får du nog inte gräva på strandskyddad mark, då det kan störa djurlivet. Du får inte heller fälla träd.

Sedan är det väl så att det görs en himla massa saker på strandskyddad mark utan att någon bryr sig, men det är ju en annan sak.
 
Du får inte heller fälla träd.
Jag har en massa lövsly ner mot vatten. Det finns några träd också, men det mesta är bara "pinnar". Får jag gallra lite sly så att träden får en ärlig chans?

Enligt samma logik, får jag rensa lite runt stigar, så att det går att ta sig fram lättare?
 
Det där var väl att ta i lite, visst får man gräva och röja med måtta.

Miljöbalken 7 Kap

15 § Inom ett strandskyddsområde får inte
1. nya byggnader uppföras,
2. byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt,
3. grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2, eller
4. åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter. Lag (2009:532).

Sedan kan det finnas ytterligare lokala restriktioner, men det får man kolla med sin Länsstyrelse.
 
ordain skrev:
Du behöver dispens för en avstyckning av dubbla skäl faktiskt.

Dels får inte en fastighetsbildning ske så att strandskyddet motverkas.

Dessutom måste det vid en avstyckning finnas förutsättningar för att använda den nya tomten på avsett vis. Detta utgör ytterligare ett hinder för att stycka av en tomt där strandskydd gäller, eftersom tomten kanske inte går att bygga på, och då får den inte styckas av.

Du behöver därför normalt strandskyddsdispens för att stycka av en tomt nära en strand.

Se fastighetsbildningslagen, 3 kap. 1 § och 2 § för mer info.
Aha.. verkar ju logiskt, får man säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.