J
Hej
Har nog läst alla bastutrådar nu och kommit fram till att jag skall bygga med bastufolie i väggar och tak (utom i väggen vettande mot badrum om jag inte kommer på hur jag skall ventilera den). Men jag har en väldigt enkel praktisk fråga som jag inte lyckats hitta svar på, säkert självklar för er andra. :)

Hur fäster jag bastufolien mot golvkonstruktionen?
(jag har klinkersgolv med uppdragen klinker på vägg, ca 10 cm)

Skarvar i vägg och tak skall ju ligga vid reglar, tejpas och låsas med läkten om jag förstått rätt? Men då man vill ha luftspalt nedtill blir det ju svårt att få "mottryck" på skarven folie-"golvkonstruktion".

/J
 
Jag använde universallim som har ungefär samma konsistens som silikon när det stelnat och är värme och fukttåligt. Funkar kanon. Köpte en tub och satte i pistolen och använde det både mot reglar och mot klinkern. Hur smidigt som helst.

//Rob
 
Jag tejpade.
 
J
Tack för tipsen!
/J
 
Lånar tråden lite med tanke på uppdragen klinker utefter golvet! Hur löste du det? Är själv inne på att försöka få till det.

Monterat någon skiva nederst för att fästa klinkern mot?
 
Jag häftade folien längst nere limma är väldigt svårt pga att det är lätt att folien släpper en bit utan att det märks. Det är tätt nog i allafall tänkte jag.

Till Humble jag satte samma skiva som i badrummet den nedersta biten MEN eftersom en såpass liten skiva blir väldigt klen satte jag också en 2"x6" direkt bakom så att den på höjden sitter på bredden så att säga.

Vill se den som sparkar sönder mitt kakeluppvik :D
 
Jag vek upp gips mot reglarna som jag gjort lite uttag i för att säkra att verkligen panelen och luftspalten kan ventilera bra utanför klinkern. Därefter målade jag med fuktspärr som vanligt.

//Rob
 
J
Har samma konstruktion som v-g.
/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.