I söndagens Sydsvenskan (24 jan 2010) har jag hittat en artikel om "landets billigaste tvåplansvilla i sten".

Och nu undrar jag om det verkligen är så att de flesta av oss, drömmer om att bo i stenhus?
Att det är bara priset som stoppar oss.

Är det verkligen så?

Drömmer Ni forumister om ett stenhus?

Varför?
 
Nej. Har egentligen ingen bra motivering mer än att det känns bra med traditionell svensk byggtradition med trä.

Jag skulle vilja säga för att det inte är vackert, jag tänker då på alla dessa tyska stenhus som ibland gör mig smått deprimerad. Men det ligger ju i tysk byggtradition. Det går säkert att bygga vackra stenhus.
 
Njae, det är väl snarare så att det är den byggtradition i området som avgör. Ett funktishus bland skånelängor funkar liksom dåligt.

Men får man drömma fritt, så javisst en högt belägen ståtlig herrgård med stenbyggnader skulle jag inte tacka nej till. :D
 
Valde jag fritt så bodde jag i ett trähus från början av 1900-talet med stora delar av insidan orörd. Egentligen vet jag att det finns fördelar med nyare hus, men det är billigt att drömma. Småhus byggda i sten är en underlig företeelse.

Erik
 
Om tegel räknas som sten, så visst, nästa hus borde bli sten - för att komma bort från underhållsmålning (förutom trädetaljer som vindskiva mm)

Kan även se putsade fasader framför mig, men helst a la sydeuropa, och då är jag ju på fel ställe.

Kjell G
 
tycker många blandar ihop stenhus med hus som har puts eller tegel som väggarna utsida

ett stenhus är ett hus med stenmaterial som är den bärande stommen och sen kan det ha putsad, skiffer, tegelfasad eller träfasad i olika stil (inte så vanligt vad jag vet att stenvillor har tegel men flervåningshus är det en annan sak)

sen så gillar jag stenhus av flera anledningar och bland de är det att man kan få ett jämnt inomhusklimat som är bekvämt både vinter och sommartid och sen har man att det inte behövs räknas på stabilitet lika mycket på väggarna och det bildar sin egna stabilitet under byggnationen med och man kan lättare bygga ett tätt hus utan ofrivillig ventilation som få klarar med trähus och det är inte lika lätt att fuska osynligt i ett helt murat hus

(sen skulle jag göra mycke själv och övervaka allt ifall jag skulle bygga ett hus oavsett om det är trä eller sten då jag sett för många saker som är skrämmande med hur mycket fusk många hantverkare gör medvetet för att spara lite tid)

så man behöver inte tänka på att det nödvändigtvis behöve se ut på ett vist sätt som typ ett hus på skånska landsbygden utan kan vara ett funkishus med träfasad eller vad man nu vill ha som fasad (så varför inte tänka i skifferskivor eller rostfrittstål eller timmerimitation med järnvitriol eller vad man nu kan tycka är snyggt


Men det finns nackdelar med som vissa ser det och som andra inte ser det men i mina ögon så är det med att ha putsade väggar inne eller vissa andra saker som installationer som kan vara lite struligare och sen är det priset som jag tycker ofta blir omotiverat dyra men saksamma
 
miry skrev:
(inte så vanligt vad jag vet att stenvillor har tegel men flervåningshus är det en annan sak)
Då är väl mitt hhus ett undantag. Just ett stenhus med tegelfasad.
Precis som flera andra här på gatan!
 
kan ju vara olika på olika platser i landet då Jag här uppe bara sätt tegel fasad på trähus men sen är det inte heller vanligt här att folk byggt i sten under väldigt lång tid när det kommer till villor fast det tycks komma mer och mer nu
 
Bor i lättbetonghus med långsidorna putsade och gavlarna har tegel.
Ser bara fördelar jmf med trähuset vi byggde en gång tidigare i livet.
Har bott i hus av betonghålsten med tegelfasad där emellan.
Trähus kräver ett underhåll som är dramatiskt jmf med att bo i betonghus, jag saknar det inte alls.
Saknar inte heller alla rörelser i väggar och tak som trähuset hade.
Så om betong räknas som stenhus vill jag helst bo i såna!
 
Nej usch! Uppvuxen i stenhus, det räcker.
 
Jag föredrar också stenhus. Nu bor man i en stuga med plåtfasad (trästomme). I väntan på eget stenhus har jag köpt en lägenhet (naturligtvis) i ett stenhus, bara för att få klappa på väggarna och känna den där äkta känslan. Men, bygge blir det nog aldrig tyvärr, gumman vill ha trähus så då blir det inget alls. Då kan vi vackert bo kvar.
 
skulle jag bygga nytt idag skulle det bli ett putsat hus...trots att man måste måla det ibland..
bor i tegel hus nu...den stora fördelen med det är ju att man aldrig behöver göra nåt,ingen målning..
blir inte avundsjuk på kompisar som måste lägga hela semestern på att måla trähuset...
 
tjena skrev:
skulle jag bygga nytt idag skulle det bli ett putsat hus...trots att man måste måla det ibland..
bor i tegel hus nu...den stora fördelen med det är ju att man aldrig behöver göra nåt,ingen målning..
blir inte avundsjuk på kompisar som måste lägga hela semestern på att måla trähuset...
Man målar inte varje sommar... Det bör vara nog var 10:e år! Eller?
 
Jag kan egentligen köpa argumentet med målningen, även om man säkerligen inte lägger all sin semester på det (möjligen det året det ska målas om). Sedan finns det ju en poäng det där med rörelser och sprickor. Tänker främst på badrum.

Största anledningen till trähus är för mig att det inte blir ett gigantiskt arbete att göra ändringar i planlösning och fasad på samma sätt. Nej egentligennäst största. Att jag inte köpt stenhus beror nog helt enkelt på utbudet. Det finns inga där jag vill bo. Bygga går bort.
 
Oj vad olika man kan tänka. Jag och min sambo har verkligen undrat hur man kan vilja bygga ett hus i sten. Visst, skönt med mindre underhåll men det blir ju jättejobbigt om man kommer på att man vill ta bort en vägg eller sätta in ett till fönster eller ändra på något sätt.

Vi tycker det känns lite jobbigt bara det med att gjuta en platta på mark och alla rör som blir ingjutna utan möjlighet till ändringar.

Men det är ju bra att inte alla tycker lika då skulle det ju bli sjukt tråkiga bostadsområden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.