Hej!
Undrar:
Vad kostar det att bygga på bergig tomt i jämförelse med platt? Mellan tummen och pekfingret?
 
Oj, beror precis på hur du tänker bygga och vad du menar med en "bergig topp"?

Här i Tyresö så är det ju ett relativt vanlig dilemma och man löser det på olika vis. Prefabhus ställs på plats med stora kranar som når så pass långt som krävs. Övrigt material körs upp med fyrhjulingar eller bärs beroende på vilket som funkar.

Själv har jag byggt i lösvirke och ville inte ha fram några stora maskiner då vi antagligen hade fått göra ganska stor åverkan för att få det praktiskt möjligt. Så det har varit till att bära och köra i skottkärra osv. Grundsulan blev till genom att stå på en stege utefter bergsidan med Kobran och köra hål för fästjärn. Rent ekonomiskt har det ju inte kostat många kronor utan istället har jag betalt i blod, svett och tårar.

Vart jag vill komma är att du behöver nog lämna lite mer detaljer för att kunna få ett vettigt svar.
 
Jo, jag ska sälja min plana tomt i Tullinge och jämför den och med andra tomter i området som ofta är bergiga.

Jag räknar med att folk spränger rätt rejält om de köper en bergknalle, för det är så det görs, vilket iofs kan vara synd. Berg är vackert.
Kan hända att det blir svårt att följa kommunens bestämmelser om högsta byggnadshöjd, om man inte spränger, vilket kan vara en anledning till att "alla" spränger här.

Egentligen är väl frågan. Vad kostar det att spränga, så där mellan tummen och pekfinget? Vilket då visar på hur mycket mer man är beredd att betala för en plan tomt.
 
kina33 skrev:
Vad kostar det att bygga på bergig tomt i jämförelse med platt?
Mer ;)
 
Själv tycker jag det är synd att så många verkar bestämma sig för ett hus först, hittar en tomt sen och "anpassar" tomten för att passa huset, istället för tvärtom. Då blir det både dyrt och stora fula ingrepp i naturen.
 
b8q: ja det är väl skillnaden mot "arkitektritat" gissar jag.

Fast jag tror nog att folk bestämmer sig för tomt i första hand med tanke på var och hur de vill bo (naturnära, skolor, ingen trafik, eller vad det nu kan vara för parametrar)

Men sedan kanske man tycker det är bekvämast att jämna ut tomten och anlägga gräsmatta för barnen att leka på.

Gräsmatta är inget jag skulle ha i onödan. Finns till och med en förening mot gräsmattor... i USA.
 
kina33 skrev:
Gräsmatta är inget jag skulle ha i onödan. Finns till och med en förening mot gräsmattor... i USA.
Då skulle vi kunna starta en lokalavdelning! :D
 
Jaaaa!!!! :) Kul grej! Jag ska bara hitta igen den.
 
Hemmakatten
Här är en till blivande medlem, 12500kvm naturtomt och ingen gräsmatta att klippa, äger inte ens någon gräsklippare.
 
Hemmakatten
Jag tror att många familjer inte tänker på eller inte vill tänka på sprägningskostnader eller andra fördyrande kostnader om de hittar "drömtomten", framförallt inte om man är lite ovan som husbyggare. "Lite sprängning" kan innebära allt från ett par tiotusen kronor upp till många hundra tusen kronor extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.