vi har en tomt med ett hus på som vi tänkte riva då vi vill ha tomten men bygga nytt hus på den. Vad kan det kosta? huset är ca 100 kvm och har källare. det är ett enplanshus.
 
Hemmakatten
Vi lät riva ett hus för några år sedan. kostade 110´inklusive allt bortkört och lagligt deponerat samt marken tillfixad/utslätad. Iofs var man tvungen att göraen "väg" för att komma upp till huset med grävmaskinen och detta var i Sthlm där priserna förmodligen är lite högre.
 
Hemmakatten skrev:
Vi lät riva ett hus för några år sedan. kostade 110´inklusive allt bortkört och lagligt deponerat samt marken tillfixad/utslätad. Iofs var man tvungen att göraen "väg" för att komma upp till huset med grävmaskinen och detta var i Sthlm där priserna förmodligen är lite högre.
Hur stort var det huset?
Vi behöver inte bygga någon väg eller så.
 
Hemmakatten
Det var ett litet tvåplans(eller 1½plan, vet inte riktigt exakt hur typen klassas) hus med källare från 30-talet. Huset knackades ner med grävmaskin och sedan fylldes ett antal containrar med avfallet. Osorterat avfall kostar mycket att deponera. Alternativet är att plocka ned huset bit för bit och sortera takpannor, trä, elledningar, glas, metall mm för sig i olika containrar. Detta är dock ett enormt jättejobb som man kanske kan ägna sig åt själv om man har lång semester och många arbetsvilliga vänner...
 
Vem kan be om att riva huset då? ÄR det bara kommunen som gör det?
 
Hemmakatten
Man får ringa runt o kolla. Men förutom firmor som heter nåt med "rivning" så gör nog väldigt många grävare sådana här jobb. Vi anlitade en grund- och markentreprenörsfirma som vi kände till.

Vad som är viktigt dock är att man måste begära och få rivningslov från kommunen. I ansökan om rivningslov måste man man också skicka in en rivningsplan där det skall stå hur avfallet skall deponeras och om det finns något extra farligt avfall (tex asbest, eternitskivor)och hur man tänker göra med det. Anlitar man en firma gör firman detta enkelt åt er.

Tänk också på att bara för att man fått rivningslov är det inte säkert att man får bygglov för att bygga nytt. Det kan därför vara smart att ansöka om rivnings-och bygglov vid samma tillfälle.
 
Tack för svar! Visste inte alls att man behövde rivningslov, menar ni även fast man själv äger huset?
 
Ligger huset avskilt kan man bränna upp skiten också, hör med brandkåren.
 
Släkting till mig skulle riva kåk.. Fick en rätt saftig offert från rivningsföretag men provade att ringa brandkåren och hörde med dem =)

Tror de tog typ 10k eller liknande :)

De använder husen som träning,, tände på- släkte, Tände på -släkte gång på gång plus rökdyknings osv..

När de var klara var det bara murstocken kvar..
 
Wizeguy skrev:
Släkting till mig skulle riva kåk.. Fick en rätt saftig offert från rivningsföretag men provade att ringa brandkåren och hörde med dem =)

Tror de tog typ 10k eller liknande :)

De använder husen som träning,, tände på- släkte, Tände på -släkte gång på gång plus rökdyknings osv..

När de var klara var det bara murstocken kvar..
Hihi okej :D JA det vore ju kanske ett bättre alternativ då :D
Dessvärre är vi i ett surt läge då huset är ganska nyrenoverat inuti med bl.a nytt kök. Men det kanske man kan riva ut och sälja?
sambon pratar om att bygga ut huset istället men det är skyhög driftkostnad på huset och faller mig inte alls i smaken, inte ett dugg. Jag vill riva och bygga ett A-hus på gården för tomten har ett kanonläge och är stor. Väg finns det redan och ett garage som ligger lite i från huset med nybyggd bastu i.
Men blir det inga efterföljder om brandkåren eldar upp det? Måste ju bli väldigt väldigt blött hihi.
 
Riva ett hyfsat nyrenoverat hus som verkar vara beboligt...oookkkey.

Om tomten(inte han med renarna) nu är stor varför inte ha kvar huset som gäststuga eller liknande alt flytta på det om ni nu vill bygga ett nytt A-hus där.
 
Sälj huset på rot annars? alltid ngn som köper ett ok hus för 1kr ;)
 
Hemmakatten
Jag har läst flera trådar här i byggahus, under de 6 år jag varit medlem, om att brandkåren eldar upp hus som övningsobjekt. Trådarna har alltid handlat om att man KÄNT TILL någon som fått detta gjort. Ingen endaste har skrivit om att de PERSONLIGEN har fått ett hus uppeldat av brandkåren. Jag tror att det är en skröna.

Inte ens brandkåren kan idag bara elda upp ett hus utan att elledningar, annat farligt avfall mm är noggrannt bortplockat. Jag tror inte heller på att någon vill köpa ett hus, eller ens få ett hus. som man måste riva alla delar i, och sedan frakta bort. Möjligtvis att man kan skänka bort ett timmerhus på detta vis, men inte ens det har jag sett några vederhäftiga bevis för att det skett i verkligheten.
 
Men vem har pratat om att riva huse och frakta bort det? naturligtvis skulle det fraktas så helt som möjligt till en annan plats och användas som hus igen för det var ju ganska ok skick?

Och jo jag vet exempel på att brandkåren har använt hus till övning tidigare men oklart om man idag kan göra det.

Hemmakatten skrev:
Jag har läst flera trådar här i byggahus, under de 6 år jag varit medlem, om att brandkåren eldar upp hus som övningsobjekt. Trådarna har alltid handlat om att man KÄNT TILL någon som fått detta gjort. Ingen endaste har skrivit om att de PERSONLIGEN har fått ett hus uppeldat av brandkåren. Jag tror att det är en skröna.

Inte ens brandkåren kan idag bara elda upp ett hus utan att elledningar, annat farligt avfall mm är noggrannt bortplockat. Jag tror inte heller på att någon vill köpa ett hus, eller ens få ett hus. som man måste riva alla delar i, och sedan frakta bort. Möjligtvis att man kan skänka bort ett timmerhus på detta vis, men inte ens det har jag sett några vederhäftiga bevis för att det skett i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.