Någon som har testat Biltemas varmvattenberedare? Jag behöver en liten till köket i kolonin.

Hornbach sålde också någon billig beredare, men detb stod en varningslapp om att den endast fick användas med speciella blandare (öppet vattensystem eller kransystem tror jag det stod), annars kunde den explodera...Låter ju mindre trevligt...Hoppas Biltemas i såna fall klarar alla vanliga blandare som säljes i Sverige...
 
Mitt bästa tips är att anlita rörinstallatör. Köp sedan de grejor som han rekommenderar!

Att gneta med småpengar på rörjobb är att köpa problem i det långa loppet.
 
G
Helt rätt-
Varför hålla på att köpa skitbilar som Audi Bmw Volvo mm när man kan köpa en Rolls Roys.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En rolls är ingen bil. Det är en fånigt ömtålig klenod. Men bortsett från det finns det flera väsentliga skillnader mellan bilar och varmvattenberedare. En sådan skillnad är att du inte behöver en skicklig installatör för att börja köra omkring i din nya bil.
 
Hej,

Jula har enligt mig en prisvärd serie som börjar på 1195:- för en 30 liters.

Själv köpte jag en 100 liters för 1895:-.och blev positivt överaskad av finishen och det blev även rörmokaren, när jag sa var jag hade köpt den och hur mycket den kostade, svårt att utala sig om livslängden men ett bra tips om man ej vill lägga en förmögenhet på torpet eller stugan.

Mvh Sleipner
 
Eftersom det är till kolonistugan det är tänkt, så hade jag inte tvekat att köpa en billigare varmvattenberedare, från tex biltema.
Både BMW och RR är ju finfina grejer, men den kvaliten och driftsgarantin behövs kanske inte för att värma diskvatten under några sommarmånader.

Om det nu inte råkar vara någon lyx-kolonistuga, där ett ev. läkage blir katastrofalt för ekparketten, leder till skiljsmässa och att katten springer bort.
 
Sleipner skrev:
Hej,

Jula har enligt mig en prisvärd serie som börjar på 1195:- för en 30 liters.

Själv köpte jag en 100 liters för 1895:-.och blev positivt överaskad av finishen och det blev även rörmokaren, när jag sa var jag hade köpt den och hur mycket den kostade, svårt att utala sig om livslängden men ett bra tips om man ej vill lägga en förmögenhet på torpet eller stugan.

Mvh Sleipner
Jag köpte min på Bauhaus en "appliance" tror jag dom hette, relativt billig - har funkat mkt mkt bra

/K
 
Jag brukar göra det enkelt för mig, låter hantverkarna ta heltäckande ansvar för total leverans för att slippa tjafs med hänvisning till kundens eget bristfälliga material.

Vill man göra livet lite bökigare och (åtminstone förhoppningsvis) en smula billigare kan man mycket väl gneta om den sista tusenlappen eller hundringen. Men man bör göra egna inköp i samråd med den hantverkare man valt.

Industrisemester hit och dit. I synnerhet byggnader som vintertid riskerar stå tomma och utkylda behöver grejor av kvalitet! Om en färdiginstallerad VVB med jobb och allt ursprungligen har kostat 3.800 spänn eller 5.100 betyder minimalt den vårdag man står där med en vattenskada.
 
billy_baver skrev:
Jag brukar göra det enkelt för mig, låter hantverkarna ta heltäckande ansvar för total leverans för att slippa tjafs med hänvisning till kundens eget bristfälliga material.

Vill man göra livet lite bökigare och (åtminstone förhoppningsvis) en smula billigare kan man mycket väl gneta om den sista tusenlappen eller hundringen. Men man bör göra egna inköp i samråd med den hantverkare man valt.

Industrisemester hit och dit. I synnerhet byggnader som vintertid riskerar stå tomma och utkylda behöver grejor av kvalitet! Om en färdiginstallerad VVB med jobb och allt ursprungligen har kostat 3.800 spänn eller 5.100 betyder minimalt den vårdag man står där med en vattenskada.
Själv betalade jag drygt 2000 kr (beredaren har jag för mig kostade ca 1200 kr sen tillkomemr lite rör och VVS-delar och sådant är dyrt !), plus la ned en dags jobb för en 80 liters.
En rörmokare med inköp via denne tror jag skulle gått på iaf uppåt 10 000 kr

Men visst man väljer hur man lägger pengarna...

Vattenskada hoppas jag slippa- särskilt som beredaren sitter i ett våtrum så även med en superstor läcka så borde omgivningarna klara sig...

/K
 
G
GR_B skrev:
Helt rätt-
Varför hålla på att köpa skitbilar som Audi Bmw Volvo mm när man kan köpa en Rolls Roys.
Ja du Bäver.Skrevs med ironi vilket du inte begrep.
Du tillhör tydligen hantverkar grenen som hatar att folk gör egna arbeten och inte gynnar dyra hantverkare som blåser oss på en massa pengar.
 
Sorry, ironi är en svår konst alla inte begriper ;)

Nej, jag är absolut ingen hantverkare och drivs inte av hat. Ville bara ge ett gott råd i bästa välmening. Jag tror inte herrskapet låter sig blåsas, om ni bara använder vettet moder natur utrustat er med.
 
Hemmakatten
Naturligtvis så tappar man ur vvb på vintern... Jag skulle faktiskt inte heller köpa en jättedyr till kolonistugan.

Vi har en likadan son klaskarlsson ovan, Appliance vvb 80 liter inköpt på Bauhaus, har haft den i 4 år, kostade då ca 2'. Den har verkligen varit med om en del, först stod den i en oisolerad friggebod med dusch på utsidan, sedan flyttade den in i nybyggda huset innan vi fick ordning på varmvattnet inomhus, nu sitter den i vår sjöbod/gäststuga och fungerar utmärkt fortfarande. En fördel med just den vvb är att man kan montera den både ståendes och liggandes beroende på vilket utrymme som finns tillgängligt.
 
Hahaha! För att inte väcka ännu mer harm hos ironiska generationen får jag väl påpeka att jag aldrig förespråka varvmattenberedare av pansarbrytande stål, som tål att stå fulla med is på vintern...
 
Självfallet så köper och installerar man sin VVB själv, det är ju inte något hitechjobb precis. Så gjorde jag för ett antal år sedan och det har fungerat oklanderligt. Varför betala för dyra hantverkare när "kan själv" är den bästa lösningen.
 
Bara för att det "inte är hightech" att blyinfatta fönster eller tömma sin slambrunn måste man inte promt göra jobbet själv.

:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.