Hej!
Håller som bäst på att renovera hela huset som är byggt 1942.
Huset är ett putsat tegelhus med invändig isolering. Skall tilläggsisolera med 100 mm, putsa och samtidigt flytta ut våra nya fönster motsvarande.

Vår byggare kom med iden att skruva vinkeljärn i fönstret och sen fästa dessa i väggen med plugg.
Har efter att ha lusläst forumet förstått att det konventionella sättet är att regla på med 45*45 och sedan fästa karmen i regeln. Det borde bli en värmeförlust om man skär ut 45 mm runt om alla fönster (30 st).

Finns det för och nackdelar med dom olika tillvägagångssätten?

Funderar ochså på om det inte finns en risk att slagregn går genom putsen och väter utsidan av karmen? Skall vi ha ngn plast runt våra nya fönster för att minimera risken med fukt som kryper igenom?

Sista frågan är om vi bör välja impegnerat virke eller inte (om vi använder metoden med reglar)?

Ngt förvirrat skrivet men man vill få med all frågeställning på en gång!

Tacksam för alla svar:)....
 
Idén med vinkeljärn hada jag lagt ner med en gång, Hur skall du justera in fönstret så att det löper perfekt när ni fäster dem med vinkeljärn.
Hur skall ett framtida fönsterbyte gå till ? Jag hade Fäst en träram av 45 reglar som är 30mm större än vad fönstret är stort. Denna träram skall fästas ordentligt i tegelstommen. Här kan man mycke väl använda vinkeljärn. Flytta sedan ut fönstret och fäst med karmskruv och dreva runt fönstret. Hade ni fäst fönstret med vinklar hade dessa hamnat bakom tilläggsisolering och puts och ett framtida fönsterbyte hade varit väldigt svårt.
 
Hej Verktygsgurun och tack för svar!
Vinsten skulle vara att man slipper skära bort så mkt isolering runt om och iom att jag byter alla fönster räknar jag kallt med att aldrig göra om det!
Å andra sidan om man släpper 30 mm och drevar borde det vara marginellt med kyla som kryper in den vägen.

Rekommenderar du/ni impegnerat eller oimpregnerat?

Finns det ngn risk att väta kan tränga in och påverka karmen eller regelverket runt om? Har varit inne på att sätta ett extra bleck alt plast ovanför fönstret men det kanske är överkurs och onödigt.

Flera åsikter önskas..
 
Alltid oimpregnerat inomhus. Blött impregnerat virke luktar kattpiss.
Skall du inte ha en utvändig putsad smyg på några centimeter ?
Vad skall du tilläggsisolera med ? Cellplast ? Stenull ?
 
God afton och tack för att du tar dig tid, verktygsgurun.
Ramen kommer att sitta utvändigt därav impregneringsfrågan.
100 mm Stenull och beprövad tjockputs. Känns som ett tryggt alternativ.

Utvändig smyg kommer att putsas. Fönster kommer att sitta ca 5 cm in i smygen.
 
Fast ramen kommer att bli inbyggd...alltså inte tryckt virke.
Jag hade gjort som så att ramen petar ut 50mm utanför dagens väggliv.
Flyttat ut fönsterna så deras utsida livar med ramen.
Gjort ett jack i din 100mm stenull som är 50*50mm i det jacket skall ramen passa.
Nu har du 50mm utv smyg att putsa på.
Ev hade jag monterat ett överbleck oxå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.