U
Har läst de olika trådarna om fuktspärr men de handlar så gott som alltid om klinkergolv. Ska hjälpa till att ytskiktsrenovera en (ren) tvättstuga, 70-tal, som i dag har golvbrunn, plastmatta direkt på garanterat oisolerad betongplatta, tapetade spånskiveväggar.

Nya ytskikten ska vara plastmatta och väv. Frågorna är alltså enkla:

1) Måste man fortfarande fuktspärra?
2) Bortsett från ev regler - är det verkligen bra att fuktspärra mellan platta och plastmatta?

Förutsätter att golvbrunnen måste bytas även om också det känns onödigt i det här fallet.
 
Plastmattan är ju i sig en fuktspärr. Så under mattan fuktspärrar man inte.
Reglerna säger ju att tvättstuga är våtrum men vad jag vet så är det ingen som har wet t-shirt contests där.

Det borde räcka med att måla över befintlig vägg med våtrumsfärg, men mattan skulle man nog strippa och lägga om, om brunnen ändå ryker ( vilket är reglementet på gamla brunnar ) så är det ju ändå ett måste. Om ni dessutom tar bort brunnen så dra nya stammar till huvudstammen direkt, spelar ingen roll om ni har ny brunn och rören ligger och läcker.
 
U
Ok, tack. Äntligen lite sunt förnuft bland all galenskap kring fuktspärrarna.

När det gäller golvbrunnen får vi se hur det ser ut efter att ha hackat upp men huset är från -76 så jag har iaf visst hopp om en "modern" avloppsstam. Fast hur är det med utloppets nivå på moderna brunnar, brukar det finnas varianter med samma höjd så man slipper riva långa delar av stammen av den orsaken?
 
Jo det kan du nog hitta, det finns ganska mkt olika. spara den du tar upp och beroende på hur mkt du bilar så ser du ju vad du kan trycka tillbaka för tingeltangel.

Du kanske ser när du bilat hur det ser ut där nere, var försiktig när du bilar upp så du inte pajar muffen bara, har för mig att man torskar på att byta ganska mkt längd då om inte hela beroende på vad det är för rör.

Men samtidigt är det bra att byta hela, du behöver ju inte bila upp hela golvet för det, om det är 40 år gammalt nu så är det 80 år nästa gång du vill bila upp och jävlas med golvet, och då lär du nog garanterat ha problem innan nästa 40 år ha gått. Förmodligen inte din ensak men det kan ju se bra ut vid ev. försäljning om det är redigt gjort.

Se till bara att mattan du sen lägger in är godkänd för våtrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.