Y
I samband med omläggning av garagetaket så förhandla vi lite, jag fick offert på takarbetet men så "pruta" jag till mig att de skulle lappa hålet på hustaket där skorstenen hade stått. -Visst inga problem de fixar vi när de ändå står där.

Det skrevs ingen ny offert som specificerade detta, de satteigång och blev dels försenade med slutförandet mot det datum som stod i offerten.

Och nu kom en räkning, där de skrivit två rader "takläggning enligt offert" sen "husarbete"... Och jag hade då aldrig låtit dem göra husarbetet till det priset de begär nu...

idag var senaste betalningsdag och jag fick panik då jag är rädd för hamna i register och allt vad det är så nu är pengarna överförda till dem... (jag totalrenoverar huset så har missat att hänga med i alla papper därav sena agerandet)...


Tänkte ringa dem sen och ifrågasätta att de lät mig tro att de skulle satt dit de brädorna för varit sjysta, men istället debiterat mig på många tusen...

-Fast har jag något lagmässigt att gå på? Anar att jag återigen får skylla mig själv likt den gång jag hade vvsfirma här som tog in elektriker utan fråga...
:blushing:
 
Takarbetare brukar ta betalt per kvadratmeter för själva takläggningen, dvs papp, läkt, tegel. Allar snickerier såsom byta brädor, spika nya vindskivor, dvs snickeriarbeten brukar de ta löpande för tex 350 kr i timmen.

En offert är en allmämn förfrågan inget slutligt pris utan så där ungefär.
 
Om de ger en offert, och man beställer enligt den, så gäller den beställningen man har gjort.

"Jag beställer arbete enligt offert XXX".
 
mirakelasta skrev:
En offert är en allmämn förfrågan inget slutligt pris utan så där ungefär.
Det där stämmer inte. Om inget annat anges i offerten så är offerten bindande för säljaren under en skälig betänketid för köparen.
 
Offerter enligt min erfarenhet är ofta väldigt allmänna och luddiga, precis som i det beskrivna fallet.cc

Jag arbetade tidigare med att skriva o ta in anbud åt kommunen, min man som är ventilationsexpert svarar på anbud dagligen för att få de olika jobben.

Som beställar måste du veta vad du vill köpa. Och det tar man reda på innan man lämnar ut en offertförfrågan.

Korrekt i detta sammanhang hade varit att be om en offert på takläggningen, igensättningen av skorstenshålet, ställningskostnade, ev ränndalar, montering av ev hängrännor, conteiner mm. Efter det så kan man diskutera priset, göra de justeringar som man kommer överens om, priset bestäms och beställningen undertecknas av båda parter.

Jag har en livsprincip och det är att det inte finns några oförutsedda kostnader.
 
Det är rätt viktigt att man också får en bekräftelse på beställningen, särskilt om det gäller datum då saker och ting skall vara slutfört.
 
Uppenbarligen uppfattade inte takläggar´n att Du prutade till dej lite mer jobb för samma pris. Han tog betalt som ett vanligt jobb men jag förutsätter att det vart ett bra pris "när dom ändå var där".
Börja med att prata me han som Du fick offerten av få se vad han säger när han får reda på att Du känner dej lite lurad.
Gjorde dom ett bra jobb?
 
Jag menar självklart att den inte att en offert inte skulle vara giltig. Men det uppstår så många tvister och missnöje kring detta. Om man har ett hus så är man ju en förvaltare med allt vad det innebär, är man inte så kunnig så tar man in ngn kunnig som skriver förfrågningar och diskuterar lösningen med de olika hantverkarna.
 
Tex min man tas in som sakkunnig av fastighetsägare när de ska göra beställningar. Jag har anlitat besiktningsmän i olika sakfrågor. INNAN jag köpt delar av arbeten.

Jag har aldrig varit i konflikt med en hantverkare, känt mig missnöjd eller känt mig lurad på pengar.

När vi skulle spika vår fasad utan ändträ så valde vi att kolla på två lösningar. En skicklig fasadsnickare som hade kunskap om gamla hus kontra om vi gjorde det mesta själv och köpte hemhjälp, dvs städning, styrkning mm så vi kunde snickra i lugn och ro. På det tjänad vi 165 000 kr i surt förvärvade slantar.
 
Thomas59
mirakelasta skrev:
Tex min man tas in som sakkunnig av fastighetsägare när de ska göra beställningar. Jag har anlitat besiktningsmän i olika sakfrågor. INNAN jag köpt delar av arbeten.

Jag har aldrig varit i konflikt med en hantverkare, känt mig missnöjd eller känt mig lurad på pengar.

När vi skulle spika vår fasad utan ändträ så valde vi att kolla på två lösningar. En skicklig fasadsnickare som hade kunskap om gamla hus kontra om vi gjorde det mesta själv och köpte hemhjälp, dvs städning, styrkning mm så vi kunde snickra i lugn och ro. På det tjänad vi 165 000 kr i surt förvärvade slantar.
Jag vet inte om det är medvetet eller om du bara är virrig men det du skriver har lite eller ingen bäring på TS fråga alt innehåller rena felaktigheter.

En offert är ABSOLUT ingen "allmän förfrågan". En offert är ingen förfrågan alls. Det är ett SVAR på en förfrågan OCH svaret är juridiskt bindande under den tid som offerten angetts giltig.

TS problemär inte att han inte vet vad han ville köpa utan att säljaren inte hållit sin del av avtalet.

TS har tagit in en offert på takarbetet och svarade med en oren accept som offertgivaren accepterade.
 
Thomas59
mirakelasta skrev:
Takarbetare brukar ta betalt per kvadratmeter för själva takläggningen, dvs papp, läkt, tegel. Allar snickerier såsom byta brädor, spika nya vindskivor, dvs snickeriarbeten brukar de ta löpande för tex 350 kr i timmen.

En offert är en allmämn förfrågan inget slutligt pris utan så där ungefär.
Mirakelasta - Det du skriver är felaktigt.

En offert är INTE en förfrågan utan ett svar på en förfrågan och är vidare bindande under tid som anges eller rimlig tid.

Vad menar du med att "offerter är luddiga"? Vilka offerter? Kan du precisera dig? Är det offerter du själv skriver som är luddiga?

TS har tagit in offert på det jobb han avsåg att upphandla. I samband med prisförhandlingen förhandlade han till sig att uppdragstagaren skulle göra ett tilläggsarbete - oklart till vilken kostnad. Nu tycker TS att det blev väl dyrt.

Vad är det du menar uppstår så många tvister kring?

För TS gäller följande:

Om du beställt ett jobb utan att ta reda på priset får du snällt betala. Om ni kom överens om att du skulle få det gratis är det uppdragstagaren som har ska bevisa sin syn - dvs att han ska ha betalt. Är avtalet muntligt kan det givetvis bli problem för båda parter att bevisa det man hävdar. Lärdom: Bekräfta alltid avtal (även muntliga) via tex mail.

Vad gäller fakturan hade du kunnat bestrida den helt eller delvis (i detta fall) genom att helt enkelt skriva bestrides på en kopia av fakturan och returnera den till takläggaren. Takläggare får då stämma dig på beloppet. Någon betalninganmärkning eller annat riskerar du inte. Döms du som betalningsskyldig måste du sedan betala.

Hade du bestridit hela fakturan borde du inte ha betalt något. Bestrider du delar av fakturan skulle du ha betalat den ostridiga (taket exkl hålet) delen och innehållit (inte betalat) resten. Det medför inga risker för dig.
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Jag vet inte om det är medvetet eller om du bara är virrig men det du skriver har lite eller ingen bäring på TS fråga alt innehåller rena felaktigheter.
Det där var väl ändå lite dumt formulerat? Även om mirakelasta inte besvarar TS funderingar så vore det förödande om inte alla åsikter vore välkomna i trådarna här på forumet.

Skriv som du själv vill bli besvarad. :)
 
Thomas59
mexitegel skrev:
Det där var väl ändå lite dumt formulerat? Även om mirakelasta inte besvarar TS funderingar så vore det förödande om inte alla åsikter vore välkomna i trådarna här på forumet.

Skriv som du själv vill bli besvarad. :)
Sorry, blev lite upprörd. Editerat inlägget!
 
mirakelasta skrev:
Jag arbetade tidigare med att skriva o ta in anbud åt kommunen, min man som är ventilationsexpert svarar på anbud dagligen för att få de olika jobben.
Gentemot kommunen gäller inte Konsumenttjänstlagen, så juridiken är annorlunda.
 
Y
Jan-Å skrev:
Gjorde dom ett bra jobb?
Nja, jag reagerade på att taket svikta när man gick på lagningarna (rötskador som de tog bort i två hörn) i övrigt så vet jag inte, ligger snö i mitten så ser inte såmycket..
(plant garagetak)

Jag påpekade innan de börja att göra ordentligt med baktanke att kalaset skulle funka som uteplats sen, så blev väl lite skeptisk när det inte bar mig riktigt... hum hum... törs inte klaga på det när jag ifrågasätter priset dock..7000 extra för att lägga igen 50x50cm pluss en halv vindskiva.. humpfs..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.