jadu..svår fråga..det var så länge sen "vi" reggade oss här att jag itne ens minns varför ett av hans vanliga nick valdes. antagligen oxå där det slank in "man" i profilen.

men trots detta så är det bara jag som är här o skriver. ;D

men ska nog ta o ändra min profil nu när det ändå kommit på tal.
 
Mikachu skrev:
ja..vad gör man?

i veckan här fixade vi med golvlister. han åker iväg o köper en gerlåda. det är alltså en liten låda med färdiga spår i så man kan såga rakt o snett beroende på. för hörn osv. inte ens med den lyckas han såga rakt eller rätt. ist sågar han sönder gerlådan...    
Hrmm. Mycket kvasifilosofiskt dravvel här. Låter helt enkelt som att stackaren har fel verktyg ;-)
 
Don Tom skrev:
Hrmm. Mycket kvasifilosofiskt dravvel här. Låter helt enkelt som att stackaren har fel verktyg ;-)
Exakt. Köp in lite roliga elektriska verktyg så är jag helt övertygad om att arbetet går som en dans sedan. Verktygen gör ju trots allt halva jobbet. ;D

Jag menar -- gerlåda?? Man kan väl för sjutsingen inte såga lister med en handsåg. Vilket århundrade lever ni i? ::) ;)
 
Konsulten skrev:
Jag menar -- gerlåda?? Man kan väl för sjutsingen inte såga lister med en handsåg. Vilket århundrade lever ni i?  ::)  ;)
Precis. När skruven skall i sitter väl förmodligen det missförstådda geniet med ett kromat komibkit från Hobbex och väljer bland mjukmetallbitsen; och tittar avundsjukt på grannens sladdlösa skruvdragare.

En högst berättigad fråga är således - hur stor är den totala verktygsbudgeten för året? En indikation på att den är rätt dimensionerad är när den med råge överstiger dubbla materialkostnaden för tänkta projekt.
 
Precis. När skruven skall i sitter väl förmodligen det missförstådda geniet med ett kromat komibkit från Hobbex och väljer bland mjukmetallbitsen; och tittar avundsjukt på grannens sladdlösa skruvdragare.
Varför ska man som ett missförstått geni dessutom stå i en stor hög av nya, fina, blanka, hypermoderna verktyg när man ändå inte vet hur de ska användas...?

Jag kan komma på hundra andra bättre sätt att anstränga budgeten med... ;)



 
Jag tror på öppna kort med varandra.
Min fru och jag kommer från helt olika synsätt på saker.
Medans hon är pedantiskt noggrann i allting hon gör. Så kommer jag från en inställning "att bara det funkar".
Det har inte alltid varit lätt att kombinera dessa egenskaper, men vi har fått lov att lära oss för vi vill ju leva ihop. ;)
Jag tror att om man kan lägga ner all stolthet och prata om allting så brukar det mesta lösa sig. Det kanske inte alltid handlar om att din man är totalt ohändig utan bara att han tänker anorlunda. Men sånt brukar gå att lösa. Gör saker tillsammans och berätta hur du vill att det skall se ut utan att gnälla.
Jag tror att om han får se hur du tänker när du gör någonting och hur du vill ha det så kan han börja tänka i samma banor. Det är det som kallas Äktenskap.
 
Att prata om det kan vara en lösning.

Om nu den andra hälften inte råkar vara programmerar-nerd dvs, då fungerar bara kommunikationen gällande det praktiska om geringssågen har etiketten "Designed for Microsoft Windows" ;)
 
Mikachu: Detta måste vara den roligaste tråd som skrivits hittills i forumets historia. Dina inlägg har fångats essensen i den manliga själen på ett härligt ömsint och överbeskyddande sätt. Fast visa inte tråden för din man.  Låt han fortsätta att "briljera" bäst han kan, speciellt om hans manliga identitet kretsar mycket kring hans händighet.

Själv insåg jag mina manliga begränsningar när jag var tvungen att byta över till syslöjd i grundskolan när jag var på väg att få en etta i träslöjden. Jag fick till slut en tvåa i syslöjden vilket jag såg som en fantastisk seger. Jag hade också enorma problem med att ta körkort. Första gången jag körde upp var kontrollantens första kommentar när jag stängde av motorn. "Jaha, det här var ju en riktig jumbouppkörning."

Jag kompenserar nu mina begränsningar som snickare och bilförare med en händig och körglad flickvän. Det är ganska härligt att sitta bredvid och säga hur hon borde ha gjort i stället.  Those who can't do, complain. ;)

mvh
David
 
Mikachu?

Älskling! Är det Du som fixat ett alias?!!!! ;)
 
David skrev:
Mikachu: Detta måste vara den roligaste tråd som skrivits hittills i forumets historia. Dina inlägg har fångats essensen i den manliga själen på ett härligt ömsint och överbeskyddande sätt. Fast visa inte tråden för din man.  Låt han fortsätta att "briljera" bäst han kan, speciellt om hans manliga identitet kretsar mycket kring hans händighet.

Själv insåg jag mina manliga begränsningar när jag var tvungen att byta över till syslöjd i grundskolan när jag var på väg att få en etta i träslöjden. Jag fick till slut en tvåa i syslöjden vilket jag såg som en fantastisk seger. Jag hade också enorma problem med att ta körkort. Första gången jag körde upp var kontrollantens första kommentar när jag stängde av motorn. "Jaha, det här var ju en riktig jumbouppkörning."

Jag kompenserar nu mina begränsningar som snickare och bilförare med en händig och körglad flickvän. Det är ganska härligt att sitta bredvid och säga hur hon borde ha gjort i stället.  Those who can't do, complain. ;)

mvh
David
det är ju en riktig komplimang oxå..speciellt när det kommer från en karl! :-*

för övrigt kan jag meddela att jag hade 5:a i både träslöjd o syslöjd ;D ;)
 
OLHA skrev:
Mikachu?

Älskling! Är det Du som fixat ett alias?!!!!  ;)
du kan få klura på det ;)
 
Min sambos föräldrar var uppe ett par dagar i somras och hjälpte oss med bygget. De brukar gå mig på nerverna men nu lyckades de driva mig mycket nära ett nervsammanbrott.

Min sambos pappa är av den händiga typen (vilket min sambo som tur är har ärvt)- han har dock inte samma gigantiskt höga krav som sin fru. Så under ett par dagar fick jag höra henne klaga på ALLT han gjorde. Det fanns inte ett rätt i hennes ögon. I mina ögon såg allt alldeles utmärkt ut (golvlisterna som hon ägnade en dag åt att måla, ser inte alls lika kul ut). Det var inte kul alls att höra henne tracka ner på ett bra utfört jobb och dessutom i en tråkig, gnällig ton. Det hela slutade med att jag lämnade byggplatsen de dagar de stannade.

Nu verkar det ju som att din man har problem på allvar, men det jag ville ha sagt var att jag hoppas att dina klagomål framförs på ett konstruktivt sätt. Sen måste man ju även tänka på att i vissa fall är det ju så att man har olika uppfattningar om saker. Det finns saker hos oss som min sambo är jättemissnöjd med men som jag tycker ser bra ut - ibland kanske man måste acceptera att om man inte gör jobbet själv så får man det inte gjort "på sin nivå".

Hur man sen gör för att byta "roller" vet jag inte då jag lyckats fånga en man som kan acceptera att jag har saker som jag är bättre på än han - han är till och med stolt och skryter om det för sina vänner.
 
Husmyran skrev:
jag lyckats fånga en man som kan acceptera att jag har saker som jag är bättre på än han - han är till och med stolt och skryter om det för sina vänner.
Vet du vad 'Husmyran'...... ;), det har faktiskt jag med.

Egentligen tycker jag att hela denna fråga berör en problematisk inställning till den egna identiteten kontra de förväntningar som traditionella könsroller sas. förser oss med, via tex. uppfostran, vanor, erfarenhet osv.

Jag tror faktiskt inte (och var så snälla och rätta mig inte om jag har fel ;)) att varken Husmyran eller jag själv har råkat springa på några exceptionella 'unikum' i mansväg ;)
Om man som kvinna är extremt duktig på att snickra så tror jag att det är få män som skulle känna sig trampade på tårna av det, åtminstone män som kommit så långt att de hunnit gifta sig med kvinnan ifråga ;).

Om man sedan som extremt händig kvinna inte indirekt ber om ursäkt för sin bristande 'kvinnlighet' ;), så tror jag att det är väldigt många personligt mogna (läs trygga/starka) män som skulle göra precis som din man gör 'Husmyran', nämligen vara stolt över att du är duktig på det traditionellt 'manliga' planet och mer än gärna berömma dig för det, men i grund och botten älska dig precis som du är oavsett om du kan hantera hammare eller ej, dvs. inte värdera dig som person utifrån din snickarkunnighet, oavsett om den är extremt hög eller låg.
Detsamma gäller ju i det omvända, man kanske som kvinna, bör fundera en gång extra på om man, i det fall man själv är extremt händig och samtidigt tycker sig ha en "extremt ohändig karl", egentligen är den som själv har ett minst lika stort problem med könsrollerna som mannen ifråga ;)
Samt vad det egentligen var hos den, antagligen redan då 'ohändige' mannen, som man faktiskt fattade tycke för :)

MVH//Christina.
 
;D

jag älskar min karl..ohändig som han är. men lika lite som jag vill att han ska hjälpa till o renovera..lika lite vill jag att han ska sminka mig när jag ska ut på krogen. ;)

han får gärna vara så ohändig det bara går..bara han inte envisas med att vara duktig o hjälpa till... ;D
 
Mikachu skrev:
;D

jag älskar min karl..ohändig som han är. men lika lite  som jag vill att han ska hjälpa till o renovera..lika lite vill jag att han ska sminka mig när jag ska ut på krogen.  ;)

han får gärna vara så ohändig det bara går..bara han inte envisas med att vara duktig o hjälpa till... ;D
Återigen - han har bara fel verktyg ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.