Jag har anlitat en röris till ett badrum för en del arbeten. Vi avtalade tid 07:00, han knackade på 06:45 och då jag lite förvånat frågade om han inte var lite tidig så sa han att han brukar börja 07:00 och då måste verktyg, material mm vara inburet och klart! Sedan var han inte billigast men jädrans vad bra det blev! Detta var för 2,5 år sedan. Ringde honom idagarna för att få upp VVS till vårt ½-plan. Tyvärr var han pensionerad men om jag verkligen inte fick tag på ngn annan så kunde han ställa upp!

Riktigt bra röris!
 
patrik659 skrev:
Jag har anlitat en röris till ett badrum för en del arbeten. Vi avtalade tid 07:00, han knackade på 06:45 och då jag lite förvånat frågade om han inte var lite tidig så sa han att han brukar börja 07:00 och då måste verktyg, material mm vara inburet och klart! Sedan var han inte billigast men jädrans vad bra det blev! Detta var för 2,5 år sedan. Ringde honom idagarna för att få upp VVS till vårt ½-plan. Tyvärr var han pensionerad men om jag verkligen inte fick tag på ngn annan så kunde han ställa upp!

Riktigt bra röris!
Började han ta betalt kl 7 då? Eller var det fast pris?
 
Daniel_N skrev:
Började han ta betalt kl 7 då? Eller var det fast pris?
ja han började timdebiteringen 07:00.d^_^b
 
patrik659 skrev:
ja han började timdebiteringen 07:00
Det är roligt att få läsa om fler som bara debiterar för arbetad tid. Kanske är det så att det är några av oss äldre hantverkare som fakturera så, eller?
Det kan ju se ut på lite olika sätt men för kunden blir det väldigt tydligt vad han/hon betalar för. Nackdelen är att man får hålla en högre kostnad per timme och många människor förstår inte skillnaden mellan att betala för ”tid för utfört arbete” (arbetad tid) och att betala för arbetstid. Slutkostnaden behöver inte bli högre.
Arbetad tid: produktivt arbete för kunden
Arbetstid: hantverkarens tid han/hon jobbar
Ex. Hantverkaren börjar kl. 7.00 med att lasta bilen och åker till kunden. Slutar kl. 16.00 hemma/kontoret. Arbetstid 8 timmar. Arbetad tid kanske 6 timmar och 45 minuter.
 
Såg att denna tråd fanns och kastade mig över den för att, om möjligen, få lite goda referenser. Till min förvåning ser jag att de nämnda goda referenserna tituleras som "röris", "plåtis, "elektikern" etc eller i något fall "Benke". Varför inte skriva namnet på firman så att vi som letar och letar efter duktiga hantverkare som kommer i tid, håller ordning, håller sig till offerten och är effektiva kan få lite tips. Kanske är det någon regel här att vi inte nämner namn eller? Är ju trots allt nykomling så vad vet jag..
 
Redigerat:
Mikael_L
Det har med lite olika anledningar att göra, det ena är såklart personuppgiftslagen (PUL), enligt den ska vi nog ha hantverkarens godkännande innan vi nämner honom här. (tror jag).

Sen kan det finnas lite fler anledningar, de bättre hantverkarna har ofta en ganska stark kundbas, även om dom inte är dummare att dom förstår att man inte bara kan luta sig mot gamla kunder. Men i vilket fall har dom ofta ingen panik att få tag på jobb, så för dom blir det ungefär lika viktigt att få tag på bra kunder (missförstå mig inte nu) som det är för oss att få tag på en bra hantverkare.
Så på samma sätt som det är bra att få tips om en görbra kille av någon vän, arbetskompis el likn så blir det ju lite säkrare för hantverkaren också, referensen är i lite mån dubbelriktad.

Jag frågade faktiskt rakt ut om den där grävmaskinskillen jag var så nöjd med om han ville att jag skulle skriva något gott om honom här, men med liten tvekan så avstyrde han det.
Men jag kan PM'a lite kontaktuppgifter om det är någon som vill ha.
 
Anton75 skrev:
Varför inte skriva namnet på firman så att vi som letar och letar efter duktiga hantverkare som kommer i tid, håller ordning, håller sig till offerten och är effektiva kan få lite tips.
I mitt fall med Rörisen är det för att han är pensionär sedan 2,5 år tillbaka ochhan försöker avveckla sina åtaganden.
 
Hej.
Vill bara dela med mig av min erfarenhet av den elektriker jag anlitat.
Tvärtemot dom flesta andra trådar här så är detta en positiv tråd.

Tog in två offerter på elinstallation i mitt garage. Den ena offerten var på ~30 000 exkl moms och den andra var på ~20 000 inkl moms.

Det som diffade var materialet, där den ena uppenbarligen kör med ungefär 100% påslag och den andra inte kör med något påslag alls (kanske påslag från sin rabatt och upp till konsumentpris, men det tycker jag är ok). När jag räknat på materialet själv genom att kolla tex bauhaus, jula osv har jag svårt att komma ner i samma låga materialpris.

Jag tog därför den billigare av dessa.
Han dyker upp på utsatt tid, gör ett kalasbra och snabbt jobb.

Idag dyker den första fakturan upp. Där är materialet specat ner på minsta lilla rörkoppling.
Dessutom tar han inte betalt för hela timmar utan debiterar även halvtimmar.

Känns riktigt kul att ha med hantverkare att göra ibland :)
 
Kul för en gångs skull på detta forumet att läsa om någon positiv erfarenhet.

d^_^bd^_^bd^_^b
 
Skönt att läsa, vi vet ju att dom finns d^_^b nu skulle man bara få en likadan tråd om en plattsättare som gjort ett badrum :rolleyes::D
 
Får väl bara fylla på med beröm till min snickare (som kanske inte gör "högfinishjobb", men det vet jag om) men som för det mesta kommer på utsatt tid när vi bestämt detta och som ringer om han inte kan komma.

Det bästa är att han fakturerar de timmarna han är här och endast dessa timmar och det uppdelat per arbetsdag per person när de är flera. När det gäller mtrl och hyra av maskiner bifogar han kopia på faktura han fått och lägger på 5% eller 10% (vilket jag fått reda på innan). Priserna (före pålägg) är väl ungefär vad jag kan få. Om han har någon årsrabatt eller inte spelar ju ingen roll eftersom priserna är ok. Observera att han inte tar betalt för tiden han administrerar inköpet utan det ingår i hans timpris som inte är jättelågt men helt ok.

Jag är nöjd och det främst tack vare att jag inte känner mig lurad (även om nu inte allt blir perfekt som jag helst skulle vilja ha det) - jag vet ju i alla fall vad jag får och till vilket pris!!

Dessutom är det fart på honom. När jag betalar honom per timme (vilket jag alltid gör) och vill diskutera saker med honom på för honom av mig betald tid vill han hellre jobba på...
 
Har tyvärr nästan uteslutande haft dåliga erfarenheter av hantverkare. Såpass dåliga att jag börjat göra mer och mer själv, vilket brukar bli ganska dåligt det med.
Skulle foga i köket. Fick tag på en hantverkare för någon månad sedan. Han kunde absolut fixa det. Sa att han skulle komma onsdagen efter, alt fredagen. Ringer på tisdag kväll och säger att han är sjuk och undrar om vi kan skjuta på det till fredagen därpå! Snyggt!.
Nu kommer han iofs på onsdagen istället, ringer när han är på väg, men som tur är är vi hemma den dagen.
Han mjukfogar mellan stenskivor, mot vägg, och i hörn. Det blev inte jättebra om jag ska vara ärlig. Risk att vi får slita upp det och göra om det i framtiden. Men jag tycker att han skötte allt bra ändå (förutom själva arbetet då). Stort plus för att han ringer och säger att han är sjuk, och inte bara skiter i att komma som så många gör.
När han var här var han trevlig och artig, jobbade på bra och tog ett vettigt pris. Städade efter sig.

Om hälften av alla hantverkare jag haft hemma hade haft hans service mindness så hade jag absolut börjat anlita fler.
 
jag har ett gäng hantverkare som är hemma hos mig och renoverar emellanåt. 3 olika skapliga snickare, en kompetent elektriker och en finurlig golvkille.

Och så har jag min fönstermontör. Det må så vara att det är hans jävla jobb att lista och fodra saker, men det är verkligen ett av de få tillfällen då jag ständigt blir positivt överaskad av slutresultatet. Miillimeterprecision, och allt ser så självklart ut. Jag skriver en enkel lapp till honom med hur jag vill ha det, och trots att det inte går att göra som jag vill alla gånger, blir det alltid mycket bra.

Jag har blivit glad 2 kvällar i rad när jag kommit hem. idag får vi se hur det ser ut efter golvkillen. Förhoppningsvis bra det också.

Den som vill ha tips på fönstermontören (Uppsalatrakten) kan skicka ett PM.
 
Ämnen sammanfogade/mod.
 
jag bedömer det som att även vår moderator är tämligen kompetent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.