Hejsan!

Vi köpte hus i våras och i samband med köpet så anlitade vi Anticimex för att kontrollera/besiktiga huset. Han anmärke på att vi genast skulle isolera vårat skorstensrör på vinden - då det var en stor brandrisk (han kunde inte förstå hur sotaren hade godkänt detta, men grejen var ju den att sotaren har väl aldrig varit in på vinden!). Nu när det är höst så vill vi givetvis börja elda lite.. men tänkte då åtgärda detta problem innan...

MEN.. vi vet inte riktigt hur, eller vad man ska göra!? Vi har en murad spis i källaren med sådan där insats (gjutjärn med fläkt).. och sedan har vi bara ett rör antar jag.. som går upp genom huset och vinden och ut genom en skorsten..

Hur gör man? vad ska man tänka på..?
Tacksam för svar..

MVH Sandra
 
Du menar alltså att ni har ett oisolerat stålrör som skorstenspipa? :surprised:
 
Hejsan Byggaren:

Ditt andra förslag lät ungefär som besiktningsmannens påpekande. Så det låter som om det vore rätt, angående ditt första inlägg så tror jag (om jag inte förstått det hela fel) att skorstenen är provtryckt ganska nyligen (senaste året innan vi köpte det eller liknande). Det var just något med brandfara och isolering kring skorstensröret...

Kanske du kan förklara varför det är så viktigt? Vad som kan hända om man har det som de förra ägarna verkar ha haft det? (dvs bara stålröret då).. jag har ingen aning om sånt och jag vill gärna förstå varför jag gör en sak.. på så vis lär jag mig nå nytt :)

Tack för tipsen! Ha en trevlig kväll..
// Sandra
 
vedeldaren skrev:
Du menar alltså att ni har ett oisolerat stålrör som skorstenspipa? :surprised:
Hejsan!
Hm det verkar så ja, besiktningsmannen (vi anlitade Anticimex i anslutning till att vi köpte huset) pratade om att vi var tvugna att isolera det ganska omgående om vi funderat på att elda *vilket vi vill börja göra nu när hösten är här*.. därav passade jag på att fråga runt lite här... vi vill åtgärda innan vi eldar så att säga..
MVH
Sandra
 
Hejsan Vedeldaren!
Tackar för länkarna ska ta mig en titt på dem!
MVH Sandra
 
Byggaren skrev:
Snigla:

... Stålrör (ibland av cortenstål) blir varma av rökgaserna. De kan därför antända om de ligger i direktkontakt med något brännbart i genomföringen i vindsbjälklag och yttertak. Därför ska det finns en luftspalt omkring genomföringen på minst 50 mm (gäller vid murad skorstens yttersida med minst ½-stens omslutningsvägg, för stålrör är säkerligen måttet minst 100 mm) och i den kan man fylla med samma isolering som man isolerar röret med. Då elimineras risken för att rörets utsida kan bli så varm att det kan bli antändning om något skulle falla emot skorstensröret på vinden.

:cool:
Tack så mycket för informationen! Bra och veta, gör det lättare att förstå det hela.. när man ska prata om det och göra det hehe! Kollade på sajterna som jag fick länkade här innan, de hade också en ganska bra grafisk bild över hur det bör se ut..

Än en gång tack! Ha en bra kväll
MVH Sandra
 
Det finns ett problem till med oisolerade stålskorstenar, strålningsvärme.

Den kan antingen direkt antända brännbart material via strålning vid tex för hård eldning, eller skorstensbrand. Eller så kan den "kola" brännbart material, som då brinner vid en lägre temp. än rent trä. Då börjar det plötsligt brinna vid vanlig eldning.

Det finnns regler om det där i BBR, men jag tror att en oisolerad stålskorsten måste omges av ett obränbart shackt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.