Är det någon som vet hur Hörmanns nya garagport RollMatic är? Är det en vettig port att använda, funderar på skaffa en då jag gärna vill behålla min takhöjd i garage och inte kapa den en massa med en takskjutport.

Är den enkel att installera eller är det bättre att låta någon göra det åt en?
 
Låter intressant...Vad kostar en sådan i förhållande till hörmanns andra portar? Vad för isolering alternativ finns till den?
 
Jag har fått lite info:

Panelerna är 12mm, mitt pris för en 2400x2750 i brunt, blev ca 21000+moms. Jag har fått pris innan på en isolerad takskjutport i brunt för ca17000+moms. Verkar rätt enkel att sätta upp finns film på youtube.
 
Jag har också sett filmen på youtube och det ser ganska enkelt att sätta upp, men är det någon som har erfarenhet från verkliga livet? Tänkte beställa en i veckan och tycker att de tar ganska mycket för arbetet så funderar på göra det själv.
 
Det låter som att den kan släppa ut enormt mycket värme om man ska ha någon form av uppvärmning, 12mm är väldigt lite.
 
Enkel port med bra isolering köper du på Skånska Byggvaror:
"Isolerade med polyuretanisolering enligt Neufoam teknologin som är miljövänlig och 100 % freonfri. U-värdet på en uppmonterad port är låga 1,4 w/m²k och på panelsektion 0,45." 35 mm tjocka, enkla att sätta upp med bra beskrivning, Kostar 8000: ink moms, fraktfritt, 195:- i expeditionsavgift.

Jag köpte två och satte upp dom själv, tog en dag per port, men det var helt klart värt det. Motor köpte jag till, lite bök att få plats med den, men har snurrat bra i två år nu.
 
Byggagarage tror att isoleringen är ganska okej, det som däremot är värre med dem i isoleringsavseende är att de är smala paneler vilket gör att det blir många skarvar där man inte har någon isoleringen alls.

I mitt fall så spelar det inte så stor roll då det är ett kallgarage som jag har. Däremot har den fördelen att den inte tar en massa plats i taket som en vanlig takskjutport gör utan det är endast en kassett som sitter över porthålet. Så man kan behålla takhöjden utan att skära av den med massa skenor.
 
Jag var på hem och villa mässan och såg på rollmatic porten, och jag blev ganska besviken! Där finns inga tätningslister i skenorna, så det blir fri blåst!
Har hittat en liknande port på safelux AB som verkar bättre, har dock inte fått någon offert än.
 
drdemon skrev:
Byggagarage tror att isoleringen är ganska okej, det som däremot är värre med dem i isoleringsavseende är att de är smala paneler vilket gör att det blir många skarvar där man inte har någon isoleringen alls.

I mitt fall så spelar det inte så stor roll då det är ett kallgarage som jag har. Däremot har den fördelen att den inte tar en massa plats i taket som en vanlig takskjutport gör utan det är endast en kassett som sitter över porthålet. Så man kan behålla takhöjden utan att skära av den med massa skenor.
Ja skarvarna är ju säkert den stora boven, det har du rätt i. Jag blev nyfiken och kollade runt lite, motsvarande industriportar med liknande utförande låg på 3,3-5,5 i U-värde.

Det jag spontant uttryckte var att en så tunn port aldrig kan bli välisolerad. Homogen väderskyddad polyuretanplast som är ett utmärkt isolerande material ger ingen vidare isolering heller när det bara är 12 mm.
Jag har inte koll på u-värdesberäkningar, men jag skulle tippa på att en lika stor skaplig (isoler-?)glaskassett släpper igenom mindre värme. Annars kunde man byggt otroligt tunna ytterväggar.

Men nu skall du ju inte värma så det är ju inget problem. Då har den många fördelar. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.