Vi ska bytta ut vårat hus och vi funderar lite på vad det kan kosta och val av grund, platta/krypgrund. Huset är ett 1,5 plans med källare på ca 90 kvm. Vi ska förlänga huset med 5,5 m med övervåning och ha en vinkel på 5x5 med ca halva takhöjden med öppet i nock.Grunden blir 58 kvm. På bottenplan ska vi ha ett sovrum, vardagsrum och ett badrum på ca 8-10 kvm. På övervåningen blir det två sovrum. Vi hade även tänkt lägga om taket för att få likadana pannor på hela huset. Snickarna ska få göra grunden och resa väggar och tak, sen ska vi försöka göra resten själva. Farsan är elektriker så han ska fixa elen. Nån som har någon erfarenhet med val av grund? Vår tomt sluttar lite så grunden blir högre på vinklen,, är det då bättre med krypgrund?
 
Det beror pa hur mkt det sluttar. Du behover ju kunna komma in och besikta din krypgrund.

Sluttar det mkt_ sa kan du bygga med krypgrund ratt av.
Sluttar det lite_A bygger du upp hela paketet en bit sa utrymmet finns for besiktn.
Sluttar det lite_B fyller du upp sluttningen med stenkross vilket emulerar ett plant berg.

Krypgrund eller platta ar val en smaksak, jag hade gatt pa alt B.

Vad ar diffen mellan punkterna? ar det 40cm eller 2m?
 
Hej! Skulle tippa på att det rör sig om 0,5 m. Menar du att du skulle fylla upp med stenkross och sen gjuta platta?
 
Jo, jag tror det skulle vara bäst. Men borde inte dina snickare som är på plats och ser tomten kunna avgöra det?

Jag antar att det är berg vi talar om och inte bara en sluttande tomt med jord..

Om du isånafall bygger upp 50cm för att komma upp till noll så får du sen också iso + betong vilket resulterar i ca 30-35 cm.

det blir ändå det lägsta alternativet om du inte spränger ur sluttningen, du kan ju göra en etagesak också om du vill, men jag vet inte hur effektfullt det blir, krånglar nog bara till saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.