Tjena Gurus!
Egentligen sitter jag troligtvis i en ganska bekväm situation, men jag har inte en aning om hur jag skall gå till väga för att enkelt hitta den bästa lösningen, (att spendera dagar framför datorn och försöka läsa in mig på någon halvtaskig egenskapad lösning känns lite sådär…)
Det börjar nu bli dags att fundera på TV, tele och data i den nyrenoverade lägenheten. Har varit lite förutseende och byggt en central i anslutning till arbetsrummet, (en nisch under skrivbordet) dit alla kablar kommer in, Från denna central har jag dragit rör (DN35) till respektive rum, (tre sovrum och vardagsrum).
Nu till ”PROBLEMET” hur f.n bygger jag upp detta system för att få ut det mesta möjliga med så lite apparater som möjligt.
I min värld skall tv:n i varje rum (4st) kunna presentera allt material från datorn placerad i centralen, utöver detta skall det givetvis även vara möjligt att kolla vanlig tv, allt helst oberoende av vartannat…
Det skall även existera ett trådlöst nätverk i lägenheten så jag kan surfa från den bärbara burken. Har även en härlig gammal stereo(är mer av ett musik freak) som jag på något vis vill koppla upp mot datorn för att kunna nyttja nymodigheter som spotify etc. funderar dock på en ny förstärkare så då borde problemet bli mindre…
Hoppas någon orkade läsa igenom alla frågor? Och kan säga GÖR SÅHÄR!
 
Spontant så tycker jag att det låter som ett klockrent fall för LinuxMCE (linuxmce.org). Oroa dig inte, du behöver inte kunna Linux, allt görs via en enkel installation och sedan kan du konfigurera upp det via ett prydligt och enkelt gränssnitt.

Den låter dig också integrera sådant som säkerhet, home automation och telefoni om du vill det.
 
var inne och kollade lite på hemsidan och det verkar ju vara en bra mjukvara att bygga systemet på som kan erbjuda det mesta och går att bygga ut ännu mer. men vad skall jag ha för fysisk burk som står där och surrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.