Någon som har byggt med Scanhaus och vill dela med sig erfarenheter av det?Bra eller dåligt?
 
Tessan skrev:
;)

Personligen störs jag inte ett dugg av att man öppnar dörrar och fönster inåt, det verkar vara standars i väldigt många fler länder.
Hmm, hade för mig att det inte var så lämpligt att ytterdörren öppnas inåt. Vid brand och annan fara skall man ju alltid kunna putta/trycka dörren ut. Rent estetiskt känns det väl iofs mer väkomnande att öppna ytterdörren inåt för en besökare.
 
bebben skrev:
Hmm, hade för mig att det inte var så lämpligt att ytterdörren öppnas inåt. Vid brand och annan fara skall man ju alltid kunna putta/trycka dörren ut.
Exakt. Om dörren sväller av värmen så kan det vara livsviktigt att kunna trycka upp den med sin kroppstyngd.

Trodde det var lag på att ytterdörrar skall öppnas utåt, av den anledningen. Någon som vet hur det ligger till?
 
Varit på visning nu också och det var mycket fint,blev ganska imponerad faktiskt.Elpaket hade dom inget utan det var s.k svensk elstandard i husen numera.
Inåtgående dörrar stör inte mig heller faktiskt,vänjer man sig vid ganska snabbt.Vet inte heller om lagen säger att ytterdörren ska gå utåt.Enplanaren på 130 kvm+6 kvm terass inkl.pluspaketet nyckelfärdigt är 1.540.000 och det är helt ok tycker jag.
Pluspaket är då Ballingslövs kök,ekparkett 14 mm,Siemens vitvaror i rostfritt och centraldammsugare.
Standard är vattenburen golvvärme,isolerade innerväggar,helkaklade badrum,puts och 2,5 m takhöjd.
Inte att förglömma att man själv får bestämma planlösning och flytta väggar som man vill,naturligtvis så huset inte rasar ;D
 
Har kollat vad Boverkets byggregler säger. Är tydligen ok med innåtgående i bostadshus.

5:342 Dörr i utrymningsväg
Dörrar till eller i en utrymningsväg skall vara utåtgående i utrymningsriktningen och lätt identif ierbara som utgångar. Inåtgående dörrar får endast användas, om de är avsedda för
– ett litet antal personer, t.ex. dörrar till bostäder eller gästrum på hotell,
– ett måttligt antal personer som kan förväntas ha god lokalkännedom, t.ex. dörrar till klassrum i skolor, eller
– mindre lokaler.
Skulle inte valt det själv dock, tillåtet eller ej. :)
 
vilken modell är det som står där idag?
 
Har ni en svensk byggare eller kommer de från Tyskland. I så fall; hur gör de med försäkringen då?
Har de en svensk eller tysk förs.?
 
Jag vet inget konkret om just tysk försäkring men man kan tänka sig att en man vill inte gärna försäkra ett hus som står i ett annat land. Mycket juridisk krångel?
Men som sagt det är inget jag vet, jag bara undrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.