Hej

Jag planerar att renovera mitt kök och har en idé som jag inte vet om den är genomförbar. Det jag vill göra är att ha nån sorts trämaterial som fondvägg längst med väggen där jag har alla skåp och luckor. Min inspiration har jag fått från en köksserie från Tibrokök som heter strama.
Där har dem ett kök med ett zebranoträslag som fondvägg och jag undrar hur man själv går tillväga om man vill pyssla ihop nått liknande?

Min plan har varit att ha nån parkettgolv på väggen då utbudet är rätt stort.
Så frågan e hur gör jag? Funkar det som stänkskydd i köket i sånnafall?
Det borde det kan jag tycka eftersom parkett ska väl vara rätt tåligt?

Tack som för alla svar :)
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
oh ja vill med veta, har tänkt samma ide!!????
 
I en annan tråd skriver flera att dom har målad träpanel i badrummet så jmf med det är parkett som stänkskydd i kök inget problem.
Inte optimalt förstås men förutom just vid blandaren/diskhon så är det minimalt med vatten, får man skarven tät tror jag det funkar tillräckligt länge.
 
Funkar alldeles säkert bra, problemet är hur man får upp det på väggen, man måste limma.
 
Du måst ha liggande reglar om du har stående panel, liggande panel befintliga väggreglar så du kan spika i fjädren och limma också för det ska bli tätt, och lacka efteråt
 
Eller limma, PL400 tex. eller nåt liknande.
 
Jag hade hellre beställt fanerade skivor (finns i vanliga byggskivstorlekar), för att slippa alla skarvar och få ett enhetligare fibermönster. Beror väl också på vilket träslag du ska ha.
 
Simon & Tomas gjorde så i senaste avsnittet i ett kök, blev rätt coolt. Kanske går att se reprisen på tv3 play.

/Magnus
 
bigsnucke skrev:
Jag hade hellre beställt fanerade skivor (finns i vanliga byggskivstorlekar), för att slippa alla skarvar och få ett enhetligare fibermönster. Beror väl också på vilket träslag du ska ha.
Tack bigsnucke!

Grymt. Fanerade skivor får det bli. Det är just det där med enhetlig fibermönster som lockar. Det e väl nackdelen med parkett. Har sökt på nätet efter just fanerade skivor men visste inte vad det hette så därför gick jag på parkett spåret. :)

Men finns zebranoträ måtro? Eller är det för ovanligt?
Sen finns det några begränsningar i storlek? Den väggen jag vill ha skivan på är 2 meter bred och 3 meter hög.
 
Ceos och Bröderna Holm verkar bara kunna bistå med valnöt eller körsbär av de lite mer "exotiska" skivorna... Sigvard-spångberg.se kanske kan hjälpa till. Jag är inte kund där, kan inte komma in på deras sortimentlista. (via google dyker mdf-fanerad skiva zebrano upp därifrån...)
 
Detta fanns gjort i en möbelaffär på söder för 7-8 år sedan, man lät helt enkelt golvet vandra upp på väggen. Kör man ett klick så bör man kunna skruva det i ändarna och täcka med en list på var sida.
 
För dig så kanske fanerad spånskiva alt plywood skulle räcka? Fanerad MDF är mer till möbelbygge.
Kolla med t ex Wiwood i Älvsjö om de har några detaljister som säljer till privatpersoner.
 
Det är klart det räcker, men enligt deras sida finns det inte.. (zebrano)
 
Nej, inte enligt hemsidan. Men vem vet vad som kan gömma sig på lagret?
Jag har själv rotat runt på gamla Fanérkompaniet i Frihamnen och hittat både det ena och det andra. Fanérkompaniet som numera ingår i DHL.
Flera av våra byggmarknader säljer produkter från DHL, fast ett ganska begränsat urval av sortimentet.
Sedan så såg jag inte zebrano som ett jättehårt krav, yazz var ju inne på att sätta upp parkettgolv.

edit: DLH, ska det vara! Lyckades stava fel två ggr..
 
Redigerat:
Jag menade inte att vara vresig.(vilket man skulle kunna utläsa av mitt inlägg...) Jag var "trött, arg och hungrig" som min äldsta brukar säga när han är irriterad...;) Att strosa i virkeslager är f.ö. ett underskattat nöje, jag själv har dreglat mycket på bohmans i Oscarshamn... (Det har nog lagt av nu ?!)

Edit; Numera är även Bohmans en del av DLH...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.