Hej,
Är nykomling här och har precis köpt en tomt på ca 660kvm. Vi vill bygga ett enplanshus på ca130kvm och får inte kosta mer än 2 miljoner helt nyckelfärdigt. Eftersom vår tomt kostade ca 800 000 och vi helst vill hålla totalkostnden på ca 3,5 miljoner får huset kosta max 2 miljoner. Dessutom vill vi bygga i tegel.

Är grymt tacksam för alla förslag?

G-man
 
Smålandsvillan har villa Ljungby som kostar 1 347 750 utan grund och är på 122 kvm.

Björklidenhus har villa Listig som kostar 1 699 000 inkl grund.

Första villan har A 121 och A 138 men jag hittar inte priserna för deras hus på hemsidan

Tror dessa alternativ är bra och det borde gå att få i tegel, dock inget som jag hittar om på deras hemsidor....
 
... om det skall vara billigt så är tegel inte speciellt lyckat tror jag efter att ha letat runt i byggdjungeln efter någorlunda rimliga kostnader.

Bland det billigaste jag kunde hitta till mitt lösvirkeshus var f.ö. lättbetong som stomme (då slipper man eländet med tätande plastfilmer etc. som krävs när man har 'träreglar i stenull') tillsammans med timmerpanel som fasad. Men den lösningen finns lustigt nog inte hos hustillverkarna, har man sten i stommen har man oxå 'stendyrt' tegel eller puts som fasad, och har man träfasad sitter den på 'träreglar i stenull'.

Problemet med billiga hus är därför att de är billiga 'träreglar i stenull' konstruktioner, och med tanke på allt slarv och alla mögelangrepp som setts så gäller det att verkligen hantera köpet rätt. Gå INTE med på att hustillverkaren (öppet eller via ombud) tillsätter den kvalitetsansvarige. Och konstrar de och säger att det är brukligt att 'ta en av våra', eller att 'det har alla andra köpare gått med på', be dem dra...

Var också medveten om att en del husföretag konstrar och inte riktigt vill släppa in en riktig (dvs inte tam) kvalitetsansvarig på bygget närsomhelst. Den kvalitetsansvarige skall vara någon DU har förtroende för, som INTE har ett jävsförhållande till byggfirman, och som är tuff nog att tränga sig in närsomhelst på DITT bygge.

Misstro är lagarnas grund idag, precis som i gamla dagar. För kunde man tro varje man om gott, behövde man inga lagar. Misstro är en bra grundinställning till husföretagen, vårda den,med tanke på att du ändå skall lägga ut massor med pengar. Åtminstone säger den erfarenhet alltför många jag känner att det tyvärr är det rätta.


mvh

Magnus
 
Tack för tipsen!

Vi tänkte oss ett hus på ca 130kvm som kostar <2 miljoner i standardutförande. Har sedan förstått att det kostar någonstans mellan 200-250 000 extra att få i tegel? Vi har bla kollat på lb-hus classic 135 som om jag förstått det rätt kostar ca 1,8 i standard (dvs i trä) sedan får man lägga till tegel som tillval.

Mvh
G-man
 
jag tror inte ni kan klara budgeten med classic 135, däremot kanske med classic 117 som går att förlänga så att det blir lite rymligare, då med tre sovrum. Då kan ni kanske ha råd att välja tegel/puts om ni snålar riktigt duktigt på andra tillval. Men tyvärr så tror jag inte det håller eftersom det kommer på så mkt mer kostnader vid ett bygge.
 
kanske ska förtydliga att det är en kommunal tomt där VA och El anslutningar och fjärrvärme redan är inräknat i priset. Därmed borde väl en del av "extra" utgifterna försvinna?
 
Vi bygger Trend Valm med kopplat dubbelgarage från Eksjöhus. Med en tomt för 250000kr (+knackning av lite berg samt uppfyllnad för totalt 60000kr) är vi uppe i totalt 2950 000kr. Kalkylen från eksjöhus hamnade på 2900 000kr. Vi är i dagsläget uppe i 2985 000kr med en hel del extra tillbehör. Tex extra isolering i både platta och tak. Det som kvarstår är veranda, gräsmatta och trädgård till en uppskattad kostnad på 60 000kr. Där borde er kalkyl på 3500 000 kr hålla om ni inte väljer till en himla massa extra lyx.
 
jag vet inte hur säljarna i skåne är, men här i Göteborg är säljarna på Vårgårdahus bra, dom bygger med totalentrepenad och kan leverera även tegelfasad. Där går det mkt bra att modifiera deras husmodeller mot familjens behov och hur tomten ser ut.
 
FieroGT skrev:
Vi bygger Trend Valm med kopplat dubbelgarage från Eksjöhus. Med en tomt för 250000kr (+knackning av lite berg samt uppfyllnad för totalt 60000kr) är vi uppe i totalt 2950 000kr. Kalkylen från eksjöhus hamnade på 2900 000kr. Vi är i dagsläget uppe i 2985 000kr med en hel del extra tillbehör. Tex extra isolering i både platta och tak. Det som kvarstår är veranda, gräsmatta och trädgård till en uppskattad kostnad på 60 000kr. Där borde er kalkyl på 3500 000 kr hålla om ni inte väljer till en himla massa extra lyx.

Tack för tipset!
Fick precis en grov kalkyl på Lyckan i tegel av säljaren på Eksjöhus - Där skulle det kosta 2.03 miljoner. Med det borde då vår kalkyl hålla....:)
 
G-man skrev:
Tack för tipset!
Fick precis en grov kalkyl på Lyckan i tegel av säljaren på Eksjöhus - Där skulle det kosta 2.03 miljoner. Med det borde då vår kalkyl hålla....:)

Lyckan ser ut att vara ett fint hus, vad kostar det i standardutförande och säljer Eksjöhus med äkta totalentreprenad?
 
Eksjöhus har även totalentreprenad med nyckelfärdigt hus. Det var dock inte aktuellt för vår del då det i princip alltid är samma entreprenörer som bygger husen. De är nog rätt mån om att behålla jobben. Vill man ha nyckelfärdigt får man räkna med ett påslag.
 
Malmöbyggaren skrev:
Lyckan ser ut att vara ett fint hus, vad kostar det i standardutförande och säljer Eksjöhus med äkta totalentreprenad?

Totalentreprenad och standardutförande gav dom mig priset 1.8 miljoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.