Mycket rör blir det... Skriv gärna frågor om ni undrar något speciellt. Ungefär såhär ser det ut efter att isoleringen kommit på.

Över frånluftsljuddämparen använde jag vanlig gullfibermatta som jag snurrade ett par varv och försökte fästa någorlunda, funkar det tro?
 
  • stor_rens.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • isolerat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se arbetet i bilder. Jag har precis fått hem leveransen från soliduct och ska ta ut en veckas övertid så fort jag har möjlighet och samtidigt ge familjen en veckas ledighet på annan ort ;-)
Jag sparar dock lite tid på att inte behöva isolera mer än av- och färskluftskanalerna (drar till- och frånluft "inomhus").
Kommer du lägga dig på BBR:s rekommenderade luftflöden?
 
Trevlig tråd med "fina" bilder. Alla små tips uppskattar jag som snart ska försöka sätta ihop mina rör. Ang. dina prisobservationer så verkar vissa firmor lägga på ganska många %. Jag förstår eg. inte varför jag fortfarande blir förvånad, men genom att helt enkelt starta en egen enskild firma fick jag tex ett Heru 75S för 11500+moms och även i det priset ingår ju en viss marginal.
 
Var fick ni det priset? Tänkte köpa en temovex 400 eller liknande men fick bara 15%. Har ni tips var man kan få ned priset? Har enskild firma redan eftersom jag jobbar som inhyrd på företag.
Tackar på förhand Erik
 
Hur blev ljudnivån när allt är klart?
 
Hej, jag har av olika anledningar inte justerat in anläggningen ännu och det påverkar naturligtvis ljudnivå. Spontana reaktionen när jag satte igång systemet var dock tyvärr att det lät för mycket! Detta beror troligtvis i första hand på att vi tidigare hade självdragsventilation (=den lilla ventilation som var orsakade inte något ljud alls).

Jag tycker att det låter lite för mycket i sovrummen, dock under 30dB, som är någon sorts ljudgräns (för radiatorer, ventilation etc) i sovrum. Det är dock inget jag längre reagerar på. Har funderat på att ljuddämpa mer vid sovrummen, men vet inte om jag ska sätta en större dämpare på kanalen innan den delar upp sig mot de tre rummen/donen eller en mindre ljuddämpare vid varje don, eller om jag ska strunta i det. Det känns ju inte så lockande att såga av rören och börja krångla med allt igen...

Om ventilationsljudnivån i mitt hus kan jag väl säga att om du har haft till-/frånluft tidigare så kommer du inte att reagera på ljudnivån i mitt hus. Har du haft självdrag tidigare så kommer man nog att reagera oavsett hur många och stora ljuddämpare man installerar.
Jag hade missat att jag borde installerat ljuddämpare vid frånluftsdonet för min braskaminsvärmeåtervinning. Det röret går på tilluftshuvudkanalen innan ljuddämpare och där kommer det ut riktigt mycket ljud när donet är öppet. Där ska jag montera en ljuddämpare. Tills dess är donet stängt.

Jag hade beställt en injustering, men när jag satte igång systemet och reagerade på ljudnivån, tänkte jag att det blir till att montera ljuddämpare lite här och var. Och om man monterar ljuddämpare så ökar tryckfallet och då kommer inte injusteringen att vara korrekt längre. Å andra sidan kanske jag inte tycker att jag behöver montera några ljuddämpare om jag får till en korrekt injustering... Arrrghhh, resultatet än så länge är att jag varken injusterat eller monterat ljuddämpare... Fortsättning följer, ännu en gång...
 
Jag har ganska nyss justerat in min ventilation och var oxå nyfiken/fundersam på vilka ljudnivåer jag skulle få. Jag har en roterande värmeväxlare och stora fasta ljuddämpare direkt vid aggregatet samt 1000 mm långa flexljuddämpare vid alla till- och frånluftdon (utom i tvättstuga, klädkammare etc). Jag är nog positivt överraskad över den låga ljudnivån. Har inte mätt upp den men frun är nöjd och säger sig inte höra den ens på kvällen när barnen slutat kriga. Jag kan dock höra den roterande trumman från aggregatet en aning, men det är inte störande.
Positivt är oxå att komforten blivit så mycket bättre, känns nyvädrat jämt. Då har jag ändå lagt mig en del under BBR:s rekommendation för luftflödet (vill ju inte betala kråkornas mysvärme).
 
Halloj, väcker tråden till liv igen för att uppdatera kring vad som hänt. Jag har nu monterat en fast 900mm-dämpare på röret för braskaminsvärmecirkulationen, mellan extrafläkten och frånluftsdonet. Det blev bra. Vid sovrummen har jag eftermonterat tre flexdämpare på 600mm. De har inte gett någon större effekt. Det lät ju inte särskilt mycket innan heller så... Det är faktiskt ett ingrepp jag ångrar lite i efterhand. När jag byggde systemet så skippade jag många rensluckor eftersom jag tänkte att det är bara att ta bort luftdonen och stoppa upp en rens den vägen. Vid sovrummen kan det bli tuffare nu, flexdämpare är väl inte lika stabila/hållbara som riktiga rör och böjar... Tror dock inte att det kommer att bli något problem, men det var en del jobb och pengar som jag knappt märkte någon skillnad av (att montera flexljuddämpare i sovrummen).

Själva aggregatet hör jag inget ljud från, inte ens när jag står vid det på vinden. Nu återstår injustering att utföras av lämplig fackman.

Heru 75S har fyra hastigheter - Min, Normal, medium och max. I början körde jag på min. Det fungerade bra, det blir ex inte någon dimma på speglarna i badrummet när vi badar. Jag ökade dock på till Normal för ett tag sedan, men jag har inte märkt någon större skillnad på luftkvalité. Det var bra redan på min. Jag antar att båda dessa hastigheter ligger under BBR:s rek, men det ska bli intressant efter injustering att se vilket verkligt flöde som känns bra och tillräckligt.
 
Kul, det verkar ju gå bra. Jag har kört min anläggning i ca 4 månader nu och allt fungerar fortfarande bra. Har gått ner ett snäpp till på fläkthastigheten (steg 2 av 5) med klart godkänd luftkvalitet. Provade gå ner till steg 1 oxå men då blev det för lite cirkulation.
Kan dock påminna om att vara noga med rengöring av filter och kanaler (som många andra oxå påpekar).
Det blir fort skitiga filter.
Ska oxå efterkontrollera flödena om någon månad (vill försäkra mig om ett litet undertryck).
 
Det var trevligt att läsa era resonemang! Nu har det gått ett par år och dags att väcka denna tråd för lite uppföljning....

Hur har det gått för er och alla andra, hur nöjda är ni med era FTX. Ni som gjort själva, vad skulle ni gjort bättre?? Ni som lejde bort allt helt eller delvis. Hur bra gjorde hantverkarna det?? Hur dyrt blev det?? Har ni bra länkar till info och ÅF??

Är ventilationsbutiken.se den bästa/billigaste?? Kan man trimma in själv eller ska man anlita nån för att mäta upp flödena??
 
Hej,

Intressant tråd!
Jag har själv installerat ett Heru 75 2005/2006.

Lite erfarenheter:
Jag har som många två ljuddämpare en på till och en på från luften.
Detta räcker inte.Har köpt flexljudd för att montera på tilluften, får väl se när kroppen är redo:S

Jag kör vanligtvis på läge ett av tre då tvåan låter för mycket.
Frånluften som mynnar på taket vid nock låter också för mycket utomhus.
Så där tänkte jag också montera en flexljudd.

Annars är jag nöjd, mycket bra luft inomhus, inga problem med fukt på speglarna vid dusch och bad.

Jag har ett äldre typ av Heru 75 där det endast finns tre hastigheter.
När jag senast var uppe på vinden och böt filter upptäckte jag att tilluftfläkten inte snurrar som den bör, snurrar jätte sakta. Detta beror troligtvis på defekta kondensatorer i aggregatet, det får vi ta när huvudet och resten av kroppen är redo.

Mvh
 
Hej på er!
Jag har också två fasta dämpare på till- och frånluften vid aggregatet på don-sidan. Dessutom monterade jag i efterhand tre flexdämpare vid vart och ett av sovrummen, det ångrar jag. Jag tror att det hade blivit mer effekt, och mindre jobb, att montera en fast dämpare på röret som går mot sovrummen.

Jag gjorde ju ett knep och ökade i dimension från 160 till 200 innan kombidonet på utsidan, för att minska trycket på och ljudet från avluften. Där önskar jag att jag hade monterat en riktig dämpare efter aggregatet istället. Det låter en hel del på utsidan.

Efter att ha gjort allt jobb själv utan någon egentlig erfarenhet alls från området skulle jag rekommendera de flesta att göra jobbet själv. Vänner och forum som detta var en ovärderlig resurs för mig. Se dock till att få en ritning gjord av någon som vet vad de håller på med. Har man inte jobbat med detta tidigare kan det vara lätt att tänka fel med dimensioner vid olika typer av förgreningar tryckfall vid div ställen.

Att justera anläggningen själv kräver ju att man har ex flödesmätare. Jag tror det kostade mig 1700kr inkl moms att få braskaminen sotad samt ventilationen injusterad. Helt klart värt pengarna. Då motsvarar läge 3 (av 4) BBRs rekommendationer. Jag kör oftast läge 2, på sommaren läge 3 och nu, när det varit under -20ºC en längre tid i Karlstad, har jag kört läge 1. Det gör jag även när vi åker bort en längre tid (om jag kommer ihåg det).

Jag tycker att jag har bra luft hemma och på läge 1 tar det ett tag innan luften på badrummet slutar kännas fuktig efter ett bad, men någon imma på spegeln är det inte. I läge 2 är det fräsh luft direkt efter duschen! Min fru, som är van att vädra och sova med öppet fönster på sommaren, tycker INTE att vi har tillräckligt bra luft inne om sommaren. Jag håller inte med, men man vädrar ju inte åt kråkorna på samma sätt under sommaren som under vintern, så det får jag kanske acceptera. Hon tycker dock inte att luften är bra i sovrummet, om somrarna, medan jag inte känner av detta.
 
Redigerat:
Jag har en Heru 130S som jag installerade under ett par månader i fjol. Det var ett hästjobb men jag tyckte att ju längre man höll på, desto bättre gick det. Det jag tyckte var svårast var att kapa rören i rätt vinklar samt isoleringen som var extremt svårt att få till och tätt. Det var även svårt att hitta alutape som inte lossnade efter en vecka. Jag har ännu inte trimmat in systemet ännu men jag är extremt nöjd med luftkvaliteten. Det känns kristallklart i luften i sovrummet efter en hel natts god sömn. Värmeåtervinningen ligger på ca 75% som är helt ok. Det enda jag inte är nöjd med är ljudnivån som jag trodde skulle bli lägre. Jag har 100cm fasta ld före varje utblås samt även till uteluft och avluft. Trots det så är det ett konstant lågfrekvent muller. Agget står på en 6 cm tjock friggoskiva och rören är klamrade efter dom isolerats, Men det är ju så med ljud att man faktiskt vänjer sig efter ett tag så det är inget stort problem. Det ä mest när man ligger och skall sova och allt annat är knäpptyst som man hör det.
Programmeringsfunktionen är bra och jag har satt den på 1:an när vi inte är hemma och på 2:an när vi kommit hem. Mellan 19-22 står den på 3:an då alla skall duscha. Efter 22 går den ner på 1:an igen. Funkar klockers!
 
Är det ljudet från aggregatet som väsnas ? Eller är det i ventilationen?
 
Några kompletterade frågor från en nybörjare till er som verkar ha fått snurr på era anläggningar:

1. Finns det skäl att gå upp från 100 mm till 125 innan tilllufts-don (och därmed använda 125 mm flexdämpare?) för att få ner ljudet?

2. sy7robc skrev att han ångrade flexdämparna. Kan det vara så att en rejäl fast dämpare vid tilluften nära aggregatet och sedan ökad rördimension före donen, är tillräckligt, och därmed skippa flexdämparna?

3. Finns det några nackdelar med att leda av- och uteluft i vindsgavlarna? Någon sade att man ska passa sig så att inte fuktig avluft går uppåt och träffar takfoten (som ju är av trä). Men det är så mycket enklare att gå ut i sidan än att göra hål i ett bandtäckt plåttak...

4. Ett alternativ för mig är att dra upp avluft genom outnyttjad murstockskanal (25x12 cm). Något problem med det, måste jag tex dra rör i kanalen eller kan jag bara göra ett håll i murstocken på vinden och täta den gamla rökkanalen neråt?. Jag har braskamin för övrigt som också använder skorstenen.

Men det som ligger närmast till hands att lösa i nuläget är fråga 1 och 2, ett innertak ska upp inom kort.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.