På vindens innetak i ett hus från 1936 på västkusten noterade jag just idag att vitt mögel uppstått .

Att vindsinnertaket på ett par ställen på sommaren visade blånad, se miniatyr; 37kb jpg , såg även byggnadsinspektören som gjorde husköpsbesiktning för 4 år sen, men tyckte inte det var något att oroa oss över.

Notera att innertaket har delvis frusit, se frosten/isen på spikarna som går igenom vindstaket; i bild 44kb jpg.
Det vita längst nere vid sågspånet (vindens golv) är is/frost det längre upp är vit mögel.

Det enda skillnaden mot tidigare vintrar är att en bit kartong lades; 40kb jpg , för vindsstegutrymmet (som dock inte täckte hela hålet utan springor fanns) då det blev lite dragit när temperaturen utomhus gick ner mot -20 grader.

Det skiljer endast en vanlig inomhusdörr mellan övervåningen och vinden. Är det möjligt att kartongen gjorde vinden för kall? ?!?!?:S

Jag har nu tagit bort kartongen, kanske behövs inte mer göras eftersom vinden nu borde bli lika varm/torr som tidigare och möglet försvinner av sig självt? Eller bör andra åtgärder vidtas????!?!?! :(

Dessutom bör nämnas att en garderob sattes in mot vindsstege-utrymmet, som gjorde att en bit vägg mot vinden möjligtvis är marginellt lite varmare än tidigare (baksidan av garderoben är mot 40kb jpg).

Men det borde inte ha medfört någon förändring, som sagt snarare att det skulle bli varmare på vinden snarare än kallare (om inte kartongen hade lagts på).

Givetvis finns det ingen ångspärr i ett hus från 1936 med 15 cm sågspånsisolering.

Tacksam för svar om det är något jag bör göra eller vänta ut och se förändringen nu när kartongen är borttagen?, d^_^b
Per
 
  • is_och_vit_mögel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vindstrappan_med_gbaksida_garderob.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mörkareträvidtakfotsreglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
zombieboy skrev:



Det skiljer endast en vanlig inomhusdörr mellan övervåningen och vinden. Är det möjligt att kartongen gjorde vinden för kall? ?!?!?:S
Per
Jag tror inte att kartongen görde så stor skillnad. Det du kan göra är att få vindsdörren lufttätt så att varm fuktig inneluft inte sticker ut på vinden och kondenserar på dom kallaste ytor vid takfoten. Där du la kartongen kan du kanske fixa en mer permanent och lufttät lucka som du använder på vintern så får du dubbel stopp så inneluften tar sej inte ut på vinden.
Det är ju så att om man inte skapar undertryck med fläktar så har man alltid övertryck högst upp i huset och luften tar alla chanser att komma ut på vinden :).

Jag har också vanlig dörr till vinden men satte elastisk tätningslist runt om för att stoppa luftvandring =fuktvandring. I år var det första gången på många år som jag inte haft frost på undertaket. Mögel finns redan från tiden som vinden vädrades med ca 15 luftventiler i takfoten som är nu stängda vintertid. Bor i tegelhus från 1938
gaia
 
Den vindskonstruktion du har bygger på att man eldar i spisen vintertid. Det håller murstocken och därmed vinden varm. Dessutom skapar eldningen ett mycket bra självdrag i huset, du behöver inget annat. Slutar man elda så sabbas ventilationen plus att vinden kallnar. Inomhusluft med hög fuktkvot läcker ut på vinden som nu är lika kall som vädret ute. Det behövs inte mycket inomhusluft förrän det kondenserar mot köldbryggor. På en kallvind så är hela undertakets insida en köldbrygga. Värst blir det där spånten är lite fuktig pga gammal underlagspapp, vid spikar, mm.

Alltså, det enklaste du kan göra är att återgå till ursprunget - elda i spisen eller i pannan. Det bästa du kan göra långsiktigt är att planera att bygga om till klimatvind vid nästa takbyte.
 
hej jag har ett ungefär likartat problem jag har tvättat med ättika klorin o borasol ,så jag tror inte det kommer vidare funderar på att täta från våningen under så det inte kommer upp så mycket varmluft även kört avfuktare på vinden har även jag bara spån , det är nog klimatet som gör det här ,ja vad gör man
 
Tack för alla bra svar. :)

En summering, vad tycks? det blir helgjobbet...d^_^b

  1. Förhindra att varmluft stiger upp i vindsutrymmet - gör vindstrappan lufttät.
  2. ättika klorin o borasol
  3. luftavfuktare
  4. Stäng ventiler på det som nu är en kallvind
  5. För att "sänka" övertrycket öppna frånluftsventilerna på övervåningen - så den inte vill gå upp till vinden.

björnuf; Menar du att mögelangreppet inte brukar gå vidare när det blir varmare ute? eller har det försvunnit med borasol helt?

gaia Mögel finns redan från tiden som vinden vädrades med ca 15 luftventiler i takfoten som är nu stängda vintertid. - ok verkar förhoppningsfullt. jag ska kolla hur det ser ut med ventilerna. Eldar du i skorstenen eller har du bergvärme?

Consensus skrev att man ska elda; Bergvärme installerades i fastigheten 2004, innan jag köpte huset. Det är vore dock möjligt att installera en kamin och ansluta till murstocken , även om jag troligtvis kommer använda den väldigt sällan, bara om jag måste.
"Det bästa du kan göra långsiktigt är att planera att bygga om till klimatvind vid nästa takbyte." - Vad menas med klimatvind? Jag har inte tänkt att bygga/lägga om taket.

Är det någon ide att isolera vinds-innertaket(snetaket) från insidan?

Är detta ett dolt fel? Borde inte byggnadsingenjören påpekat att man måste åtgärda vindstrappan, om man byter till annan värmekälla?

Fråga: det är väl egentligen inget farligt att vinden är kall, bara den är torr och utan vit möggel, eller? Brukar det vita möglet minska på våren?

Verkar ju inte som om man är ensam om detta med tanke hur många sådana här huskonstruktioner det finns i Sverige.
/Per
 
Klimatvind får man om man isolerar på utsidan, som i resten av Europa. Vi (dumma) svenskar envisas fortfarande med att bygga fel. Hur som helst, googla på tex "Maco Dach" eller "Thermisol", så blir du upplyst.

Resultatet blir att daggpunkten flyttas ut från vinden.

Dolt fel? Knappast. Kallvindar är ökända för sina fukt- och mögelproblem. Det är som att köpa en beg Opel från 70-talet och bli snopen över att den är rostig.
 
håll koll på det tvätta av kör avfuktare nån gång så går det bra
 
zombieboy skrev:
gaia Mögel finns redan från tiden som vinden vädrades med ca 15 luftventiler i takfoten som är nu stängda vintertid. - ok verkar förhoppningsfullt. jag ska kolla hur det ser ut med ventilerna. Eldar du i skorstenen eller har du bergvärme?
/Per
ja, vi eldar i en vedpanna så skorsten är varm då och då. Luftavfuktare kan du vänta med tills du stängt alla ventiler och konstaterat om /hur mycket det har hjälpt. Pkt 5 är också bra att testa
gaia
 
björnuf Du menar tvätta med ättika klorin o borasol alltså?
Det fanns inga ventiler.

Däremot finns en taklucka som jag nu isolerat lite bättre.
Det fanns t.om. isbildning på insidan av den!

Tror Ni det är någon ide at prata med försäkringsbolaget för en mögel sanering???

Luftfuktaren är nu igång. Dock är det en vanlig 200watt som man köper på rusta, som kanske inte klarar av den kalla kylan??? :S

Ska fixa en mer permanent täckning över vindstrappan. Antar att det lika bra att lägga ångspärr/plastskickt i den?

gaia Kollade upp Maco Dach men jag tror du förväxlat mig med Bill Gates :D, göra om hela taket har jag inte råd med.:(
Men det kanske blir en kamin på längre sikt. För det tror jag fejaren sa att skorstenen måste trycktestas och läggas in ett rör i.

/Per
 
Hej Igen!

Lufttät vindstrappa har nu installerats och jag följer era råd.

Dock kvarstår att installera en utanför huskroppens fastsatt luftfläkt, som ska dra ut fuktig luft från badrummet.

Utanpå, eftersom vi inte har möjlighet att sätta den på insidan då den befintliga ventilationstrumman (15cm diameter) sitter där duschen finns, precis ovanför dusch kranen. Att borra upp taket med ytterliggare en ventilationsöppning verkar inte försvarbart ekonomiskt.

Någon som kan rekommendera en bra lösning med fläkt som kan monteras på utsidan av huskroppen? Givetvis måste den klara av kall miljö eftersom den sitta utanpå huset (i kall miljö) och dra ut kall luft.

Trygghetsvakten skulle kanske vara en bra ide också?
/Per
 
zombieboy skrev:
björnuf
Det fanns inga ventiler.

Ska fixa en mer permanent täckning över vindstrappan. Antar att det lika bra att lägga ångspärr/plastskickt i den?

gaia Kollade upp Maco Dach men jag tror du förväxlat mig med Bill Gates :D, göra om hela taket har jag inte råd med.
/Per
Ja , du ska avskärma så fuktig luft från bostaden inte kommer upp på vinden och se om det räcker. Din vind är ingen katastrofområde ...än :). Har sett värre på min vind - tar det lugnt och testar med små åtgärder som verkar funka.

Det var nog Consensus som rekommenderade den dyra lösningen :). Jag brukar inte råda om något jag inte själv testat så mina råd är oftast billiga ... har inte Bills plånbok heller :).
gaia
 
zombieboy skrev:
Luftfuktaren är nu igång. Dock är det en vanlig 200watt som man köper på rusta, som kanske inte klarar av den kalla kylan??? :S
Om avfuktaren, som jag misstänker, har kylkompressor, så är det en fysikalisk omöjlighet att den fungerar i temperaturer under noll.

Principen bygger på att kondensera luftfuktigheten på ett kylelement, som sedan skall tinas genom att kompressorn slår av under några minuter. Under noll blir kondensorn snart en enda isklump.

Om du skall ha avfuktare så är det en adsorbtionstyp som gäller, men du kan prova att sätta en värmefläkt mot insuget på avfuktaren. Den funkar kanske då, men har låg efektivitet. Luften in i avfuktaren måste upp i ca 6 C om den inte skall frysa ihop. Värmen kommer i sig att sänka RH.

All elenergi du förbrukar på vinden, inkl, kylkompressorn, kommer att avges i form av värme på vinden, vilket sänker RH.

Du bör naturligtvis beakta faran för brand och att is som övergår i vätskefas kan höja RH. I brist på rätt avfuktare skulle jag försöka höja temp och öka ventilationen. Från vinden och ut, inte mot bostaden.
 
jeppeknaster skrev:
Köp 20 såna här och sätt upp på vinden :)
[länk]
Bättre att köpa kalcium eller magnesium-klorid (dammbindande vägsalt) på Granngården, fylla damstrumpor och ha en hink under. Notera att metoden förutsätter att ventilationen är begränad. I annat fall blir det som att försöka torka luften i ett helt landskap. Det funkar bra t.ex. i ruffen på en båt, där man kan stänga till, men jag tycker det är tveksamt vilken effekt det har på en vind. Det blir säkert saltlösning i hinkarna men om luften blir så mycket torrrare är en annan femma.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.