Hej,

Finns det någon som har lust att dela med sig av erfarenheter av de lösningar som finns för ventilerade golv?
Har skickat förfrågningar till Nyboverken, Granab, Isola/Platon, FBS, Hisab.

Är det någon som testat någon eller flera av dessa?

Hälsningar
//Per
 
Vi har Nivell-golv i vårt hus. Fungerar utmärkt (så vitt jag vet).

Fördel jämfört med flytande, oventilerat är något varmare vintertid.
Nackdel är akustiken. Skuttande barn hörs mycket...
 
Hej,

Åh tusan, ett försäljningsargumnent för att bygga med en luftspalt inunder brukar ju vara ljuddämpningen. Menar du inne i samma rum eller rum till rum?

Mvh
//Per
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
Jag har svårt att tänka mig att en luftspalt ger någon som helst ljuddämpning. Ljud fortplantar sig ju utmärkt i luft.

Tänk dig en akustisk gitarr, fyller du den med sand lär den inte låta mycket.

Nu menar jag inte att du ska undvika luftspalt av den här anledningen, men tro inte att det ska bli tystare.
 
Okej,
Låter som vi får försöka dämpa lite, har ni någon isolering inunder?
(Just nu lutar det förresten åt Granab.)

Mvh//Per
 
Ja, vi har isolering, cellplast är det väl.

Angående ljuddämpning tror jag det blir svårt på ett ekonomiskt försvarbart sätt. Dessutom måste jag påpeka att vår gamla golvet, flytande på sandbädd, troligtvis är det bästa rent akustiskt. Sand är tungt och leder inte ljud. Allt blir sämre än det!!!
 
Jag funderade annars på att skippa isoleringen för att inte isolera bort uppvärmningen av golvet underifrån, men detta med akustiken... Kanske får sätta hörselkåpor på de små trollen :)
 
Med Nivell-golv har man en fläkt som suger rumsluften in under golvet och vidare ut genom ytterväggen. Detta innebär bl.a. att innergolvet värms en aning underifrån (jämfört med utan fläkt).

För den delen är det nog inte barnen som tycker att skuttandet låter...
 
Granab och nivell verkar bygga på samma princip, så skulle det bli Granab kan vi få samma problem. Nu ligger ju rummet i souterrängplanet, kanske får sätta in en dörr mot trappen :)

Rent akustiskt borde man kanske välja platon eller Nyboverken, men jag tror det blir lättast för oss med någon uppreglad variant. Och jag får intrycket att Granabs stålreglar verkar lite mjukare, och därför inte stagar upp locket på resonanslådan lika bra - mindre buller jämfört Nivell. At sedan de är prisvärda - 20200SEK inkl moms för 43kvadrat (inklusive fläkt och CC30 i badrummet) talar nog för dessa.

Lade ni in Nivell själva? Vad kostade det?

Mvh
//Per
 
Hej

Läste att det blir sämre akustik med nivell och granab systemen?

Vad ska en Hifi nörd som jag välja för typ av åtgärd istället?
 
Jag har aldrig upplevt något sådant problem med musiklyssning, och då är jag rätt kräsen.

Akustik-problemen jag påpekar är att då barn (eller vuxna) hoppar omkring eller studsar tyngre bollar så låter det mer än tidigare (med flytande golv, sand på betongplatta.) Alltså samma sak som när barn hoppar på övervåningen!
 
Har lagt platon med frigolit ovanpå som är spårad och försedd med värmeplåtar för golvvärmeslangen. Laminatgolv av bättre kvalitet (300 kr/m2) som golv har inte märkt några olägenheter och det tycks fungera som det ska.
 
Hej

Är det någon som kan föreslå någon återförsäljare av dessa system (nivell/granab) som har lägsta möjliga pris?

Jag behöver eventuellt endast matrial!
 
Kan någon hjälpa mig att hitta alternativa lösning till Nivell/granab och samtidigt förklara för- och nackdelar?

Tack på förhand.
 
Jim 1 skrev:
Hej

Läste att det blir sämre akustik med nivell och granab systemen?

Vad ska en Hifi nörd som jag välja för typ av åtgärd istället?
Hej Jim,

Jag har brötat runt en hel del i de ventilerade golvens värld nu, och om du vill slippa knepigheter i basregistret skall du absolut INTE välja en variant med förhöjda reglar typ Nivell eller Granab. Golvet blir lite som locket på en gitarrkropp även om man isolerar anslutningen mot betongplattan med vibrationsabsorberande klots. Om jag skulle stoppa in en ljudanläggning i ett rum med ventilerat golv skulle jag valt att lägga ett system med "nabbmatta" underst. I stil med platon eller det mer prisvärda Jape, och lagt frigolit ovanpå det innan spånet. Det går säkert att dämpa ännu mer om man vill, du kunde ju t ex lägga sand ovanpå nabbmatta :wow:

Själv håller jag på att lägga in Granab i souterrängplanet nu. Ojämn platta, badrum, trappa, och så här långt, enkel och flexibel installation avgjorde.

//Per

Edit:
för ca 43kvadrat, varav 5,3 med CC 30 allt ventilerat:
Granab kostade mig ca 22 lök levererat till dörren, Jape skulle hamnat på ungefär det samma. Isola/Platon ville ha ungefär 5000 för att projektera (Granab och Jape gratis).
Nivell kan du köpa i bygghandeln, så där kan priset variera kraftigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sonny.hif
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.