Ett gammalt hus är inte tätt. Har man en frånluftsfläkt så skapas ett undertryck i huset. Tack vare detta undertryck sugs luft in i huset genom alla befintliga springor. Har man en värmeväxlare så kommer en del av luften att gå genom den. Ju otätare huset är desto mindre luft kommer att gå genom värmeväxlaren. Har man en tilluftsfläkt också så behöver man inte skapa undertryck i huset. Den mesta tilluften kommer i alla fall att gå genom värmeväxlaren. Man har två fläktar därför att man då kan återvinna en större del av värmen. Det stora mängden energi när man pratar ventilation går åt för att värma tilluften. Inte för att driva en eller två fläktar.

Erik
 
Ursprungsfrågan har inget o göra med vad systemet ska kallas, eller "varför inte ett FTX-aggregat då".

Det intressanta, som jag tror chemas är ute efter, är om det är möjligt.
Teoretiskt i en utopi, ja, helt tätt hus, undertryck med frånluftsfläkt.

I praktiken? Inte så säker, om du inte gjuter ett hus i plast så finns det alltid springor, och så ska man komma in huset också. En dörr, som helst ska gå att öppna, annars förlorar man vitsen med den. Det krävs inte så stora undertryck för att försvåra en dörröppning, en dörr som ska vara enkel att gå genom, för att göra vardagen dräglig.

Så i slutändan faller det troligtvis på det stora undertrycket, läckage som försämrar verkningsgraden på hela anläggningen och därmed ekonomin i det.

Och jag antar att du är ute efter att slippa driva en tilluftsfläkt, men den fläktens effekt får du alltid tillbaka. Värre blir det ju med frånluftsfläkten, som bör sitta före värmeväxlaren för att föra över så mycket som möjligt av sin energi till tilluften.
Och undertryck i en byggnad är ju bättre än övertryck med tanke på ångan i luften.

Dessutom kanske du måste dimensionera konstruktionen av huset för att klara undertrycket som blir, i allmänhet klarar byggnader av undertryck bättre än övertryck. Tumregel är ju att starta frånluftsfläktar först, ja i en villa spelar det nog föga roll, men i större anläggningar...

Bara ett resultat av i mitt tycke logiskt resonemang, men så projekterar jag inte ventilationssystem heller så....
 
JOW: Ja du har ganska rätt du. Jag menade i ett ganska otätt hus också. Min tanke att undertrycket skulle välja tilluft där det va lätt som i detta fallet: kanaler istället för spaltventiler/väggventiler. Den värme som växlas i en vvx är ju en besparing. Om det är möjligt så är det, om det kostar pengar hör inte hit. Frågar någon varför man gjort si eller så kan man ju ge svaret: Därför att det går. :D
 
Hej hopp igen. Jag är nu med på vad du menar och det finns anläggningar med denna teknik. Men att få en sån anläggning att fungera kräver en hel del underhåll och en väldig massa injusteringar. Principen är dock fortfarande att man har ett cirkulerande system, men med portionerade ute/avluft vid behov, samt att man placerar fläkten i en sugkammare för att slippa ett undertryck i hela byggnaden. Det låter mycket billigare och lättare med ett konventionellt FTX-aggregat i mina öron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.