Rikard Ågren skrev:
Med en t.ex. EKLK 5G2.5 kan du fördela 3 OLIKA faser på olika förbrukare, vilka då delar på samma jord och nolla. Inga problem. Men gör uppdelningen i en dosa, inte i vägguttagen.
Hittar du detta i nya elinstallationsreglerna att man inte får överkoppla i vägguttagen? Det var ett krav man hade i blå boken, där skiljer man på "hemmiljö" tex "kontorsmiljö" där man räknar med att endast folk med kännedom arbetar i elanläggningen...
Men denna skillnaden går inte att finna i elinstallationsreglerna, i varje fall inte jag...
Men sen håller jag endå med dig att det är säkrast att göra som du säger! Men hade varit intressant att veta om någon annan här ute har sett detta krav i reglerna?
 
Uttag brukar vara stämplade med "max 250V" eller liknande vilket gör att du inte får ha flera faser. Föreskrifterna har inga så här detaljerade fall beskrivna längre...
 
Akzid skrev:
Hittar du detta i nya elinstallationsreglerna att man inte får överkoppla i vägguttagen? Det var ett krav man hade i blå boken, där skiljer man på "hemmiljö" tex "kontorsmiljö" där man räknar med att endast folk med kännedom arbetar i elanläggningen...
Men denna skillnaden går inte att finna i elinstallationsreglerna, i varje fall inte jag...
Men sen håller jag endå med dig att det är säkrast att göra som du säger! Men hade varit intressant att veta om någon annan här ute har sett detta krav i reglerna?
Nej precis som du nämner förekom det uttryckligen i "Blå boken".
Det går mig veterligen inte att finna vare sig i utgåva 1 eller 2 av Elinstallationsreglerna, däremot håller jag också med om att det ändå känns bättre att följa den gamla modellen.
 
Floppman skrev:
Uttag brukar vara stämplade med "max 250V" eller liknande vilket gör att du inte får ha flera faser. Föreskrifterna har inga så här detaljerade fall beskrivna längre...
Den märkningen gäller själva uttagets poler och användning och inte eventuella påbyggda överkopplingsklämmor eller annan klämma som man skulle använda sig av.
Eller har du sett några med annan märkning av tex såna som uttryckligen av tillverkaren är avsedda för överkoppling?
 
4st 230v dubbeluttag (ett i vardera hörn) delas diagonalt på två faser och 10A säkringar.

Ett quaduttag över arbetsbänken längst in på tredje fas och 10A säkring.

Två motorvärmarutväg (på var sida om garaget) fördelat på två faser o 10A säkringar.

10st 2x36w lysrörsarmaturer (5st vä o 5st hö) på två faser o säkringar (säkr. Storlek?) över strömbrytare.

Arbetsbelysning över bänk, troligtvis 2st 1x58w lysrör över separat strömbrytare.

Ett enkeluttag till Värmepump längst in 1kw, egen 16A säkring.

Gårdsbelysning (ej bestämt vad men max 250w) över strömbrytare och 10A säkring.

Belysning förråd (e.g stall) bakom garaget med 5st 2x36w lysrörsarmaturer över strömbrytare och 10A säkring.

Belysning i vedbod samt utanför.
150w halogen + 60w glöd över strömbrytare och 10A säkring.

Ett 3fas uttag i förrådet till kompressorn över egen 3x16A säkring.

2st 3fas uttag i garaget i början och längst bort, samt ett 3fas uttag i vedbon till vedklyv/kap över en 3x16A säkring.

Tillägg: en enklare takbelysning över rörelsesensor ska också dit så man slipper tända allt ibland.

Nu tror jag fick med allt. Dock borde några av dessa gå att lägga på samma säkring och har inte funderat så mkt på fasfördelningen.

En tvåraders normcentral med HB och JFB finns liggandes och säkringar inhandlas efter behov.
 
Redigerat:
GK100: Ok jag ger mig, men tycker att i TS fall som ska dra nytt så kan man hellre dra separata rör/kablar per grupp för att få det lite mer överskådligt. Visst kan man dela en 3-fasgrupp på 1-fasuttag, men då hellre i en dosa med varsin kabel till varje uttag än att koppla om alla faser i alla uttag, det liksom ökar risken för ev framtida hempulare...
 
Floppman skrev:
GK100: Ok jag ger mig, men tycker att i TS fall som ska dra nytt så kan man hellre dra separata rör/kablar per grupp för att få det lite mer överskådligt. Visst kan man dela en 3-fasgrupp på 1-fasuttag, men då hellre i en dosa med varsin kabel till varje uttag än att koppla om alla faser i alla uttag, det liksom ökar risken för ev framtida hempulare...
Jag håller helt med dig i vad du säger.
 
Det är ju standard att gå med 3 faser genom vägguttag i kontor o.d.

I hemmiljö håller jag med om att det oftast är bättre att undvika, då man inte vet vem som behöver byta ett uttag i framtiden.
 
Mitt förslag:

Grupp 1, 3-faser, 10A:
  • 4st 230v dubbeluttag (ett i vardera hörn) delas diagonalt på två faser och 10A säkringar.
  • Ett quaduttag över arbetsbänken längst in på tredje fas och 10A säkring.
  • Arbetsbelysning över bänk, troligtvis 2st 1x58w lysrör över separat strömbrytare.
Jag antar att brytaren till lyset kommer att sitta i närheten av bänken?

Grupp 2, 3-faser, 16A:

  • Ett 3fas uttag i förrådet till kompressorn över egen 3x16A säkring.
Grupp 3, 3-faser, 16A:
  • 2st 3fas uttag i garaget i början och längst bort, samt ett 3fas uttag i vedbon till vedklyv/kap över en 3x16A säkring.
Under förutsättning att du bara tänker använda ett uttag åt gången.

Grupp 4-5, 1 fas, 10A:

  • Två motorvärmarutväg (på var sida om garaget) fördelat på två faser o 10A säkringar.
Jag antar här att centralen sitter så till att lämpligaste kabeldragningen blir separata kablar från centralen. Om du dock har en längre sträcka som är gemensam så kan du göra en tvåfasgrupp av detta med 4G1.5. Två olika faser i vilket fall.

Grupp 6, 1 fas, 10A (behövs 16A?):

  • Ett enkeluttag till Värmepump längst in 1kw, egen 16A säkring.
Grupp 7, 2 faser, 10A:

  • 10st 2x36w lysrörsarmaturer (5st vä o 5st hö) på två faser o säkringar (säkr. Storlek?) över strömbrytare.
Grupp 8-n, 10A:

  • Gårdsbelysning (ej bestämt vad men max 250w) över strömbrytare och 10A säkring.
  • Belysning förråd (e.g stall) bakom garaget med 5st 2x36w lysrörsarmaturer över strömbrytare och 10A säkring.
  • Belysning i vedbod samt utanför. 150w halogen + 60w glöd över strömbrytare och 10A säkring.
  • Tillägg: en enklare takbelysning över rörelsesensor ska också dit så man slipper tända allt ibland.
Återigen, beror på kabeldragningen.

Jag vet inte om det är förbjudet, men man bör väl undvika fler än 1 ledare (gruppledning) per dvärg i centralen, eller vad säger den samlade kompetensen?

I så fall, ska flera belastningar dela på samma dvärg så behövs en kopplingsdosa utanför centralen. Då kan man bedöma ifall det är enklare med separata dvärgar i centralen.

Sprid ut lysena över dom tre faserna så att det syns ifall en huvudsäkring går.
 
Nomralt försöker man att bara ha en ledare per terminal på en dvärgbrytare. Det är upp till tillverkarens anvisningar om det är tillåtet med fler (beror på dvärgbrytarens utforming). Det gör centralen mindre överskådlig och mer svårarbetad i framtiden.

Man kan sätta skruvplitar och grena av i centralen också, om man vill. Ibland vill man vara säker på att strömmen bryts samtidigt (t.ex. för avloppspump och diskmaskin) men ändå inte har någon bra plats för en kopplingsdosa längs vägen.
 
  • Gilla
Nahoj Tsivqgnujl
  • Laddar…
Bosses förslag låter vettigt, beroende på hur kabeldragningen går att lösa förstås. Är det detta du sysslar med på lunchen, Bo? :)

Minst 15 moduler går åt för säkringarna. + 6 för HB (2) och JFB (4). Det blir 21 moduler.

Hur många moduler per rad är det i centralen, kickassford? Gissar att den blir proppfull.
 
Ja, över ungsgratinerad falukorv o mos:)
 
Med ost, senap och ketchup? En favorit i värmeskåpet :)
 
Myycke ost, sån där välgräddad som man får bända loss från ugnsformen, ingen ketchup.
Åter till ämnet kanske...
 
B
detta med att ha flera faser och dela i apparatdosa, om det nu är tillåtet, men inte att rekommendera, så ger det ju möjlighet att enkelt utöka till två grupper inom befintliga rör i ett hus.

kan hålla med om att det inte är att föredra, men för oss som har flera rum på samma grupp hade en sådan lösning varit fenomenal, fast då hade det räckt att dra den "nya" ledaren till sista rummets takdosa, och låta den gå obruten ända tid förbi befintlig fas.

är detta ett ok förfarande? den andra fasen går ju EJ via uttag, utan endast i takdosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.