har en fråga om pris för husbygge, har en budget på 2 milj. för bara huset, grunden har jag pris på redan.
klarar man bygga ett lösvirkeshus på 190-210 kvm för dessa pengar inkl. alla ritningar och underlag som behöver tas fram. vill bygga nyckelfärdigt.
det ska vara 1 1/2 plan med förhöjt väggliv eller ett 1 3/4 planshus.
någon här som kanske byggt ett liknande hus?
nån som även har bra tips på lösvirkesbyggare i kronobergs län?

hoppas på många svar.
 
Att bygga hus kostar 10-20000 kr/m². Det lägre beloppet förutsätter att du aktivt hittar billiga lösningar och gör i princip allt jobb själv. Det högre är mer normalt. Sen kan du naturligtvis bygga väldigt exklusivt eller tillkrånglat och få det ännu dyrare.
 
ok, så det är dom priserna man ska räkna med? man har hört dom här på forumet som byggt billigare än så utan att gjort så mycket själva.
sen brukar väl grunden räknas med i nf pris? det ska den inte göra i mitt
samt att dom sista kvm bör väl bli billigare, för kök,wc, tvätt ska man ju ha även om man bygger mindre.
 
Hemmakatten
Jag tror att man lurar sig själv om man räknar med att vara den som bygger det billigaste huset.Själva hamnade vi,och garanterat många andra, på ett kvadratmeterpris överstigande det vi från början tänkte oss med flerat usen kronor per kvm. Trist att börja bygga och sedan inte ha råd att fortsätta.
 
A
Kan tänka mig att om det är NF så handlar det om betydligt större summor än 2 miljoner för ett hus i den storleken, gör ni däremot arbetet själva så kan det gå.

Det springer alltid iväg mer än vad man tror :)
 
Hej!

Vi är på gång att bygga i lösvirke. Huset utan grund och markkostnader kommer att kosta 2,5-2,7 miljoner. Huset är ett enplanshus om 200 km2 med enkelt garage och ett förråd. Då kommer vi inte att göra ngt själva. Kostnadeb fördelar sig enligt prel beräkningar på följande sätt, vi kommer inte att ha fast pris utan kommer att betala löpande allt eftersom arbetet flyter på:
Snickare/deras material 600 000
Murare 300 000
El 150 000
Bergvärme 130 000
FTX 70 000
centraldammsugare 10 000
Tak/plåtslagare 150 000
Rör/värme 250 000
kök 150 000
Bad 150 000
toa 50 000
Tvättvård 70 000
Golv 140 kvm ek 70 000
Fönster 300 000
Kamin 30 000
Sedan tillkommer innerdörrar, lister, ytterdörrar, rännor, stuprör, klinkers i hall, kök, garageport, färg, tapeter, försäkringar, kostnader för samordningsansvarig, arkitekt, kvalitetsansvarig, container, kran, städning osv. Se till att ha en ordentlig marginal, för oss har det blivit dyrare allt eftersom. Första kalkylen som gjordes visade att det skulle kosta 2 000 000 men priset har stigit med 500 000 - 700 000 när bygget börjar realisera sig. I öch för sig får vi det precis som vi vill. När vi konsulterat husfabrikanter med vår ritning i prefab kostade samma hus en bra bit över 3 200 000, så det har för oss ändå lönat sig med lösvirke men än är vi inte klara...så vi får se vad slutnotan blir. Lycka till.
 
Hmm det är nog väldigt olika men vårt kostar ca 1,2 med byggsatsen, tillval ryggåstak, dubbelytterdörr, gararge inbyggt i huset , vita lister, massiva innerdörrar, vitlaserad panel i taket det ingåri byggsatsen.

Sen har vi tänkt att göra mycket själv och köpa resterande bitar till själv

Snickare 150.000
Tomt 300.000
El själv 20.000
VVs känner en kille 50.000
Grunden 330.000
Trädgård 75.000
Kök 100.000
vitvaror 50.000
Bad + liten toalett med klinkers o inredning 100.000
Garderober 20.000
Färg o tapet 50.000
Putsat hus, känner en kille 50.000

Så slutpriset vi hamnar på är ca 2,5 med exakt allt bygglov mm, när ni räknar ihopa ovanstående blir det inte 2,5 men det ligger ca 100 till allt som ska till kommun försäkring mm, sen är det andra övrigt för jag tror alltid att man spräcker sin budget så då är det bra att vi har över lite, om inte annars går det till möbler.

Oj glömde säga att huset är 1 plans villa med 40 tjocka väggar o väl isolerat och det är på 201 m2med garage.
 
2,5 låter fantastiskt i mina öron. Summan som jag uppgav ovan är ju bra huset sedan tillkommer tomt, bygglov, utstakning, grund, markarbeten, anslutning vatten avlopp, elanslutning, byggel, räntor under byggtiden.

Huset kommer att muras upp och putsas utvändigt, takeet kommer att vara aluzinktak.
Total produktionskostnad kommer att landa mellan 3,5-3,8 miljoner kr. Lite orolig för slutnotan.....
 
mussepigg skrev:
2,5 låter fantastiskt i mina öron. Summan som jag uppgav ovan är ju bra huset sedan tillkommer tomt, bygglov, utstakning, grund, markarbeten, anslutning vatten avlopp, elanslutning, byggel, räntor under byggtiden.

Huset kommer att muras upp och putsas utvändigt, takeet kommer att vara aluzinktak.
Total produktionskostnad kommer att landa mellan 3,5-3,8 miljoner kr. Lite orolig för slutnotan.....

Okej, 3,-5 - 3,8 är det med rubbet, tomt, KA, schakt, allt?
Eller endast för själva huset?
 
annicaahl skrev:
Hmm det är nog väldigt olika men vårt kostar ca 1,2 med byggsatsen, tillval ryggåstak, dubbelytterdörr, gararge inbyggt i huset , vita lister, massiva innerdörrar, vitlaserad panel i taket det ingåri byggsatsen.

Sen har vi tänkt att göra mycket själv och köpa resterande bitar till själv

Snickare 150.000
Tomt 300.000
El själv 20.000
VVs känner en kille 50.000
Grunden 330.000
Trädgård 75.000
Kök 100.000
vitvaror 50.000
Bad + liten toalett med klinkers o inredning 100.000
Garderober 20.000
Färg o tapet 50.000
Putsat hus, känner en kille 50.000

Så slutpriset vi hamnar på är ca 2,5 med exakt allt bygglov mm, när ni räknar ihopa ovanstående blir det inte 2,5 men det ligger ca 100 till allt som ska till kommun försäkring mm, sen är det andra övrigt för jag tror alltid att man spräcker sin budget så då är det bra att vi har över lite, om inte annars går det till möbler.

Oj glömde säga att huset är 1 plans villa med 40 tjocka väggar o väl isolerat och det är på 201 m2med garage.

vad är det för företag ni köper byggsatsen av?
 
3,5-3,8 är totala produktionskostnaden för allt, alltså nyckelfärdigt
 
Hej
256 m2 byggyta, 1-plans fördelat på 190 m2 bostadshus och c:a 70 m2 gårdshus med pannrum, förråd, carport.
Kostnad totalt 2810 KSEK varav tomt, grund mm 250 KSEK.
Har gjort en hel del arbete själv men har med maskiner /verktyg för 60 KSEK.
Har haft hantverkare till stomrening torrt under tak el, plåt, VVS, kakel/klinkers våttrymme samt del av golvläggningen.
Jag har inte sparat på kök/bad, ytskikt mm utan det är hög kvalitet.
 
allt beror ju på hur man bygger, i vad för slags material...
vi gör allt själv utom el och badrum, vvs är en släkting, vi landar på 1,3 och då har vi tomten väldigt billigt.. då är ALLT inräknat förutom garage... mycket väl isolerat hus som kommer ligg apå gränsen till passivhus... 148 kvm...
 
Hej vi bygger med Villa varm, eller ska bygga , blir stomrest i början på juni.
 
Bränski: vilket företag bygger ni med??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.