är det någon som har ett elschema över sitt hus/garage/verkstad el likn?
vill få en uppfattning om standarder och kopplingssätt/tänk.
jag som teknikbög tycker det är intressant att lära sig nya grejjer =)
 
tackar.. synd på den kassa upplösningen dock..
är det såhär man ritar elscheman?

ett streck med ---///--- betyder vad? 3ledare (fas, nolla o jord) kanske?
vad betyder isåfall ---///---//--- ?

jag som är van vid bilelektriska elscheman blir inte klok på det här.
tex är det ju inte specat vilken/vilka uttag som går till vilken säkring o fas mm.

det verkar mera som ett systemschema än ett elschema.
 
Oj.
Många symboler! :S
 
En elritning visar i första hand den tänkta funktionen och den ungefärliga placeringen av apparaterna. Hur ledningar dras vart dosor sitter måste hela tiden anpassas efter verkligheten. Dom enda "dosor/apparater" som är måttsatta, är dom som skall sitta på ett visst ställe. Dom övriga placeras där det är "lämpligt" råd för det får man kanske i första hand i El-AMA. Som elektriker vet man hur folk brukar vilja ha det men innan man börjar brukar man ha en "sittning" och gå i genom placeringar.
 
okej.. då var det inte så intressant längre..

jag var lite intresserad av hur det kopplas rent elektriskt.
 
Förstår inte riktigt hur du menar? Har man t.ex. en matning från central innehållande fas nolla och jord som ska försörja en uttagsgrupp så kopplar man fas noll och jord?
 
självklart,
fast jag hade ju gärna sett hur man normalt grupperar olika uttag o förbrukare,
eventuella överkopplingar osv.

om man har tex två uttag som ska gå på varsin fas o säkring, efter varann, tar man då en 5ledare och där man använder 2 ledare / uttag och jord delar på den sista?

lite sånt...
 
Om man vill fördela 3 faser över ett antal uttag så går man med matningen till en dosa, därifrån med enskilda matningar till de olika uttagen/förbrukarna. I en vanlig villa bör man inte ha olika faser bakom ett vägguttag i en apparatdosa.

Samma nolla används av alla uttag i trefasgruppen. Det är bara faserna som fördelas.

Vill man vara riktigt duktig så sätter man en 3-polig automat för den gruppen. Även om det inte är ett krav (dvs om det bara är 1-fas belastningar) så brukar jag alltid göra det.
 
kickassford skrev:
ett streck med ---///--- betyder vad? 3ledare (fas, nolla o jord) kanske?
vad betyder isåfall ---///---//--- ?

tex är det ju inte specat vilken/vilka uttag som går till vilken säkring o fas mm.

det verkar mera som ett systemschema än ett elschema.
Ja, det framgår inte i detalj hur allt kopplas ihop. Men det visar alla gruppledningar och vad som ska kopplas in på dem. Följer du linjen bakåt till centralen så framgår det vad som ligger på en säkring.

Snedstrecken över linjerna är antalet ledare, ja. Streck med en ring ovan är nolla, streck med tak (T) är skyddsledare.

Om det är ditt garage det handlar om så kanske du kan rita en bild över hur du vill ha det med alla uttag och förbrukare så kanske vi kan hjälpa dig med elschemat.
 
ja det är mitt garage det handlar om.. fast den elektriska inkopplingen överlåter jag nog åt någon elektriker men hade tänkt dra kabel och montera armaturer + uttagen..

men oavsett vem som gör detta så är jag intresserad av hur man gör/tänker för att slippa dra onödigt mkt kabel och såklart en säker installation.

jag ska kludda lite, återkommer =)
 
det är inte så tekniskt utan mer logiskt tänkande som gäller.
om du ska ha 4 uttag (ett i varje hörn) så kan du sätta dosan mitt i taket för att sen använda den dosan till en armatur.

om du är sugen på att lära dig symboler så sätt dig och memorera:
http://www.eio.se/ElIHemmet/ideboken_for_villaagare/Documents/elsymboler_original.pdf

Onödigt mycket kabel kommer du inte behöva dra om du bara tänker till.
finns inga direkta genvägar. snabbaste vägen är via väggen eller taket.
 
jo förvisso men jag kommer ha många uttag o förbrukare i garaget, tror det blev 14st 1pol säkringar och 2st 3poliga..

visst kan man dra en enskild kabel till var och en av dessa saker men för att hålla nere kabelmängden.. får och kan man använda 4st förbrukare på olika säkringar med en EKLK 5G2.5? eftersom jag har nolla o jord sammankopplad så delar alla förbrukare på nollan/jorden.. kan det verkligen vara så?
 
Varje grupp måste ha egen jord/nolla. Vet du hur många säkringar du kommer behöva vet du väl hur många uttag du ska ha. Man brukar bestämma hur mycket uttag o effekt osv man vill ha först, sedan beräkna antal säkringar/centralstorlek efter det.
 
kickassford skrev:
får och kan man använda 4st förbrukare på olika säkringar med en EKLK 5G2.5? eftersom jag har nolla o jord sammankopplad så delar alla förbrukare på nollan/jorden.. kan det verkligen vara så?
Med en t.ex. EKLK 5G2.5 kan du fördela 3 OLIKA faser på olika förbrukare, vilka då delar på samma jord och nolla. Inga problem. Men gör uppdelningen i en dosa, inte i vägguttagen.

Exempel: Säg att du har 3 vägguttag som du vill mata med en EKLK 5G2.5. Gå då med denna från central till en dosa. Från dosan går du sedan med tre olika kablar 3G2.5 till de tre vägguttag.

Till exempel:
VU 1 på fas L1
VU 2 på fas L2
VU 3 på fas L3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.