Hej,

1. Flera enskilda firmor ok?
Om man pysslar med ljud o bild så är det kanske lämpligt att döpa sin enskilda firma till "nisses ljud & bild" . Men om Nisse även vill börja sälja vitvaror på nätet hur gör han då? "ljud & bild" rimmar lite illa. Starar Nisse en till enkild firma med nytt namn och nytt org-nummer(personnummer):blushing:? Eller finns det andra bolagslösningar?

2. Lager?
Finns det lagerlösningar där t.ex en webb-baserad vitvaruåterförsäljare inte har lager på sina varor utan gör en kundbesällning direkt till fabrik eller kanske från ett centrallager som tillverkaren har? (jag känner till att en sajt på nätet som säljer barnvagnar inte har eget lager utan beställer från annat håll) :rolleyes:
 
Om Nisse ska börja sälja vitvaror på nätet så ska han starta ett Aktiebolag!!
 
Rrrrr skrev:
Om Nisse ska börja sälja vitvaror på nätet så ska han starta ett Aktiebolag!!
Nisse har inte så mkt pengar och kan inte starta ett AB;), men eftersom Nisse försöker vara kreativ i sina små tankar så kanske han kan starta en enskild firma/nätföretag där man inte ligger ute med stora summar pengar på att köpa in varor till lager osv. :)

Du kanske menar att skall man ge sig in i branchen så är det mer "safe" att ha ett AB och inte en enskild firma - så sannt. Men som jag skrev så kommer jag ej ligga ute med stora summor pengar i startskedet utan börja smått smått och testa sig fram. Ett AB kan det bli längre fram när det börjar rulla på seriöst.
 
nattugglan11 skrev:
Ett AB kan det bli längre fram när det börjar rulla på seriöst.
:x Tänkte du köra oseriöst i början? :rolleyes:
 
Immobil skrev:
:x Tänkte du köra oseriöst i början? :rolleyes:
En av de största misstagen man gör som nyföretagare (och faktiskt överrepresenterat av män) är att man går in med för mycket stålar i början. Man skall börja smått med små utgifter och ett självklart seriöst engegemang.
 
Jag har en enskild firma men med tre skilda verksamhetsinriktningar, det du gör är att registrera bifirmor med eget namn. Gå in på bolagsverket och läs mer om detta. Tror att man kan ha tre bifirmor. Du kan dock bara ha en enskild firma.

Funderar du på allvar att börja sälja vitvaror? I så fall krävs en ganska dyr webb affär. Självklart kan du etablerar en kontakt med en grossist eller tillverkare som du direkt beställer ifrån, dock kan inte de skicka till din kund direkt, utan du får ta emot varan och själv skicka vidare. Kolla på tex tretti.se, de har eget lager vad jag vet och får därmed billigare inköpspriser.
 
LAINE skrev:
Jag har en enskild firma men med tre skilda verksamhetsinriktningar, det du gör är att registrera bifirmor med eget namn. Gå in på bolagsverket och läs mer om detta. Tror att man kan ha tre bifirmor. Du kan dock bara ha en enskild firma.

Funderar du på allvar att börja sälja vitvaror? I så fall krävs en ganska dyr webb affär. Självklart kan du etablerar en kontakt med en grossist eller tillverkare som du direkt beställer ifrån, dock kan inte de skicka till din kund direkt, utan du får ta emot varan och själv skicka vidare. Kolla på tex tretti.se, de har eget lager vad jag vet och får därmed billigare inköpspriser.
1000 tack för svar!
Bra man kan ha "bifiromor" med separata namn.

Tretti.se kanske inte hade lager från start(?) Men som du säger så blir det förmodligen billgare inköpspriser om man står för eget lager. Jo vitvaror har jag tänkt på en del, vi får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.