Jag vet inte exakt huruvida det är provat av många men ingen rök utan eld men vill du chansa så kör på. Jag skulle inte ha gjort det.
Effekten blir ju att golvet ligger och bränner hela tiden eftersom marken kyler på.

 
Golvet lär väl dra ca 60-80w/m2 för komfortvärme
Med en tunn isolering (10mm) försvinner storleksordningen 15-20% ner i backen dvs i storleksordning 10-15W/m2, så årskostnaden för förlusten blir då bortåt 1500:-


Sen det här med fukt..svår fråga...men vad man kan säga är att den golvyta du värmer kommer att klara sig bra om man inte har en diffusionsspärr och att det är påslaget året om.....vad jag är mer fundersam på är vad händer med de golvytorna du inte värmer. (Risk för fuktvandring och problem med ouppvärmda golvet)
 
Jag tänkte bara säga att jag också har tittat på Cable board och är skeptisk till att dessa få hål (och skarvar mellan skivorna) skulle funka tillräckligt som "fukttransportör". Jag pratade med en teknisk support på Thorin som helt dömde ut Cable board just i detta avseende.
 
Thorins har ingen - just av det skälet att det inte funkar. Thorins färdiga cellplastskivor med golvvärmeplåtar skall inte användas till källargolv.
 
Om jag har förstått saken rätt så är det problem att göra en enkel och ekonomisk installation av golvvärme i källargolv. Om man skall göra saken rätt så gäller det att bila bort plattan, isolera och gjuta nytt. Skitjobbigt med andra ord. Om nån har nåt tips på en "mellanväg" så skulle jag bli glad. Ett sätt är ju att installera golvvärmen på den oisolerade plattan och ta den ekonomiska smällan det innebär att värma upp åt maskarna... Själv lutar jag åt att installera golvvärme endast i tvättstuga/badrum i källaren och där göra det ordentligt. I resten av källaren får det bli radiatorer och kanske en fläkradiator och därmed kalla klinkergolv...
 
Vet inte hur gångbart det är men hur skulle det fungera med platonmatta. Det blir då en luftspalt mellan det gamla golvet och det nya som på sätt och vis borde fungera som isolering. Som jag också sett kan man koppla in fläkt till detta som ventilerar under platonmattan så den kondens som bildas ventileras bort. Om man väljer att inte lägga in golvvärme så borde det ändå bli varmare golv.

Någon som hört något om detta?

//Anders
 
Såg något reklamblad om detta för några år sedan, minns inte detaljerna. Tror att det var en färdig anslutning som anslöts till golvet vilken i sin tur gick att koppla in i ett ventilationssystem och i golvlisterna fanns det färdiga ventiler för luften att ta sig in under mattan. Vad gäller klinkers på mattan har jag faktiskt ingen aning.

Jag lade det på minnet för vi har samma problem i vår källare.

//Anders
 
Jag lånar tråden lite och undrar om det finns någon som tror att man kan få problem om man som jag ha tänkt bygga en liten relaxavdelning med golvvärme (el) som man bara kör ett par timmar i stöten i anslutning till bastu/bad ?
Betonggolv i källare med en elmatta och klinker på detta.
Rimligtvis knäpper man på den tre timmar ungefär två gånger i veckan.
Det känns som om det vore harmlöst ang fuktvandring mm.
 
Utan att besvara din fråga så tror jag att du inte kommer att få varmt på dina golv på detta sätt - det är ganska trögt med ett källargolv. Det tar bra mycket längre tid än tre timmar att få golvet varmt.
 
Lånar också denn tråd!

Letar också nämligen febrilt efter en metod där man kan lägga golvvärme, vattenburen, på källargolv med någon skiva som har urfrästa spår i sig. Helst inte heller höja golvets nivå mer än 5 cm. Att ge sig på ett projekt som att bila hela källaren är för otänkbart. Dels så håller jag på och bilar ur ett rum men vi måste snart flytta in och vi har helt enkelt inte tid att bila hela källaren.

Några tips på sådana skivor och om ni som har skrivit tråden har köpt sådana som nämns i tråden?!

/Sam
 
Jag håller på med min gillestuga och får samma huvudvärk . Men jag har kanske lite tur?!
som det är nu är det träreglar mot betongen sedan isolering och golvspån det är 10cm med isolering nu så jag undrar om man ska lägga i 10cm cellplast armering och golvärme slang (vatten) sen gjuta 3-5 cm ? Sedan ytskikt? Eller ska man kanske lägga en platonmatta i botten?
 
Jag ringde Wirsbo och frågade vad de tycker att man ska göra om man har ett betonggolv samt vill ha vattenburen golvvärme flytande på golvet och sedan klinkers. Svaret var att så går inte att göra. Man kan ha golvet flytande på alla andra typer av golv typ laminat, spånskiva etc. Andledningen är att fogen mellan klinkerna spricker då golvet inte blir stabilt/stumt nog.

Det måste finnas en massa villor där ute som har oisolerat betonggolv som vill lägga golvvärme i badrummet kopplat till sin bergvärmepump, hur kommer det sig då att det inte finns ett system/produkt för detta? Det finns ju massor av pengar att tjäna!

Dr._sic: Om jag hade varit dig, som ska ha elburen golvvärme, så hade jag satsat på cable board så slipper du ta en chansning. Tänk om du måste göra om allt inkl. klinkerläggning och fogning pga att du snålade. Min chef säger alltid att en snåljop köper alltid två gånger ;)
/Sam
 
Hej,

Ja detta är ett intressant ämne, men tyvärr verkar det inte finnas något bra svar.

Vi ska precis till att börja göra iordning vår gillestuga och då kommer såklart frågan upp om golvvärme. Vi har bestämt oss för att behålla elementen och lägga in vattenburengolvvärme för komfortvärmning av de kallagolven.

Så här har jag tänkt göra.

Platonmatta
30 mm isolering innehållande frästaspår för golvvärmeslangen.
10 mm spåntadspånskiva (för att få ett stadigaregolv)
14 mm parkettgolv (eller ett furugolv)
Till detta kommer ventilerade socklar.

Vad tror ni om denna lösningen?

 
Har själv lagt vattenburen golvvärme i källaren för enbart "fotkomfort" värme, dvs ej avsedd för att värma rummet.
Har 10cm isolering under betongplatta, dimensionerade för 10 watt/m2 förlust ner i marken...limmade på spårade 15mm isolerskivor (för 12mm pexslang)..ovanpå lade jag 6mm fiberförförstärkt avjämningsmassa för att få ett stabilt sprickfritt golv och sen klinkade jag med tillsatts av mjukningsmedel i fogmassan.    Tror detta duger gott,  inga problem hitintills
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.