När vi flyttade in i vårt hus för fem år sedan var sotaren här och besiktade skorstenen, framförallt en av kanalerna. Vi har nu installerat en vedspis och behöver därmed göra en ny besiktning. Det jag undrar är om vi måste ta samma sotare (den i vår kommun) eller om jag kan anlita en sotare från en annan kommun?

Mycket tacksam för svar!

//Marie
 
Nu förstår jag inte varför man skall gå över ån efter vatten. Men om jag förstått saken rätt, så, svar ja. Detta är kopierat från Ödeshögs kommuns hemsida:
Får kommunen tillåta att en fastighetsägare anlitar en annan sotare än kommunens ordinarie sotare?
Ja det får kommunen eftersom bestämmelserna i lagens 3 kap. 4 § säger att fastighetsägaren kan få tillåtelse att låta annan utföra sotningen.

Om de civilrättsliga avtal som reglerar förhållandet mellan kommunen och skorstensfejarmästaren skulle hindra detta får kommunen själv pröva)
Vilken lag de hänvisar till kan jag inte säga. Hoppas du är nöjd med svaret.

 
ja det får du, kan till och med vara lämpligt att göra det då jag själv har råkat ut för inkompetenta sotare som höll på att tvinga på mig dyra lösningar när det istället gick att lösa betydligt enklare.
 
Hemmakatten
Ja, man kan anlita vilken skorstensfejarmästare man vill. Behöver absolut inte komma från det distrikt man själv "tillhör". Det viktigaste är att an anlitar någon som har erfarenhet och kompetens om den fråga eller problem man vill ha svar på.
 
Jag har liknande erfarenheter som Bonnen och även om det knorrades något från kommunens sida (varför har jag än idag ingen aning om..) så var det grönt ljus.

I mitt fall låg frustrationen i att jag först haft en sotare på besök som sade att "ja, det är inga problem att rensa murstocken, men vi får gå in via ventilationen i köket så räkna med att det kommer att damma något djävulusiskt. Inför nästa besök (från samma firma) hade jag plastat in hela köket samt tejpat igen varenda kökslucka, bara för att konfronteras med någon annan knast som flinade mig duktigt upp i ansiktet och frågade "hur i hela fridens namn hade du tänkt att detta skulle gå till?" Då blev jag så trött att jag inte ens orkade bli arg...
 
Lugn och fin nu skiljer vi på äpplen och päron. Det LillaMarie frågar om är en installationsbesiktning, dvs egentligen en kontroll att hennes byggnation uppfyllt byggreglerna. Där torde du kunna välja vilken skorstensfejartekniker eller skorstensfejarmästare som helst, som sedan skriver ett intyg till dig. Det senare lämnar du till skorstensfejaren i din kommun, för att kunna föra in din eldstad i registret.

Att man sedan kan välja annan sotare (och dessutom i många kommuner) få dispens om att sota (rengöra kanalen) själv. Det är en helt annan sak.

Slutligen kommer det alltid att finnas en brandskyddskontroll av din eldstad. Det görs av den sotare (tekniker eller mästare) som din kommun utsett. Där kan du aldrig välja något, eftersom det är samhällets tillsyn av din anläggning.
 
Tack för alla svar!

Om jag fattat rätt så kan jag alltså anlita vilken sotare (skorstensfejarmästare) som helst till att besikta vår nyinstallation, men när det blir dags för den obligatoriska besiktningen (vart 8:e år, eller vad är det) så kommer kommunens sotare och kan då underkänna alltihop igen?

Den ordinarie sotningen utförs ALLTID av kommunens utsedde sotare, om man inte ansöker om annat?

//Marie
 
Inte helt 100 på att du fått rätt information här, du kan välja vem du vill till sotningen, men du får inte det ordinarie låga priset som man får när den tilldelade sotaren kommer, detta är för att man inte får tjäna pengar på den "normala sotningen" men det får man på tilläggstjänster och undersökningar, till för sotningar utanför sitt "område".
Så har jag fått det förklarat av våran sotare och efter att en släkting fått sotbrand (p.g.a. slarv från både sotaren och eldaren) så kommer en sotare från en annan del av kommunen till dem istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.