Jag ska snart installera vatten i fritidshuset men sitter lite fast. Min tanke är att mitt lilla badrum (handfat/dusch) och köket ska fungera på samma varmvattenberedare. Men det slog mig att detta kanske inte kommer fungera? Behöver jag ha två beredare för att det ska fungera på bästa sätt eller tror ni att det kommer räcka till de båda (ca 80 liter).. Hur skulle ni göra? avståndet mellan badrum och köket är typ 4 meter...

// Jimmy
 
Hur ofta kommer man diska och duscha samtidigt? Så länge du inte tappar varmvatten hela tiden vid diskning känns det ganska onödigt med två varmvattenberedare.
 
I sommarstugan har jag cirka 10 meter från vvb till badrummet. Men får vänta en halv minut på varmvattnet, det är inte mer med det.

I stan bor jag i hyresrätt på fjärde våningen. När jag ska duscha på morgonen får jag vänta mycket längre på varmvatten.

Visst kan du ha flera vvb, men var ska du ha dem i så fall? Har du plats för en till?
 
Nä egentligen vill jag inte ha flera än en. Och det verkar ju att det fungerar att bara köra en trots lite avstånd, och det ska väl inte diskas/duschas något överdrivet, men vill doch att det ska fungera utan större problem... tack för svaren.. det blir en ! =)
 
Vad du kan göra är att satsa på termostatblandare. Att man får vänta litet på varmvatten är inte så mycket att göra åt, men när det väl kommit så finns det fler irritationsmoment. Varmvattnet kanske kommer först och kallvattnet litet senare. Eller varmvattnet kanske redan är ljummet och egentligen varmt nog.

Med en termostatblandare behöver du bara ställa in din favorittemperatur en gång och så vänta tills den uppnås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.